Een avontuur vol spanning en sensatie: de Noordkaap Challenge door de lens van Canon fotograaf Humberto Tan

Amstelveen, 19 februari 2019 – Toen Arthur Verheijen, oprichter van de Noordkaap Challenge, Kevin Langeree belde met de vraag of hij als eerste rond de ijzige Noordkaap wilde kitesurfen om geld op te halen voor het goede doel, twijfelde hij geen seconde. Net als Humberto Tan die als lid van de Canon Camera Crew meereisde naar het Noordelijkste puntje van Europa met de opdracht om deze spectaculaire missie vast te leggen. Hij had dan ook maar één doel voor ogen: Kevin al kitesurfend vastleggen op de wilde Barentszzee!

Foto: © Humberto Tan

“Ik kitesurf rond de Noordkaap!”

Gewapend met onder andere zijn Canon EOS 5D Mark IV en de EOS 6D Mark II, trotseerde Humberto Tan de meest erbarmelijke weersomstandigheden op de Noordkaap om Kevin Langeree, wereldkampioen kitesurfen, vast te leggen in zijn natuurlijke habitat. Wat voor de meesten een haast ondenkbare missie is, werd voor Kevin en Humberto werkelijkheid. Ondanks de verschillende afwijzingen van lokale vissers op de vraag of ze hen de zee op wilden brengen omdat het te gevaarlijk zou zijn, zetten de twee door en vonden zij na lang zoeken een plek waar Kevin zelf het water op kon gaan. Het was een flinke windstoot bovenop de windkracht 9 die er al stond die Kevin mee het water in trok. Humberto kon vervolgens deze bijzondere en spectaculaire gebeurtenis perfect vastleggen. Naast het op foto vastleggen, is het avontuur van Kevin en Humberto ook op video vastgelegd door cameraman Michael Zomer van RAW Inc. Media en Diederik Heijmans. Deze video is geschoten met de Canon EOS C200 en via de volgende link te zien op het YouTube kanaal van Canon Nederland.

Kitbag van Humberto Tan

Voor alles is een eerste keer. Canon moedigt mensen aan om deze bijzondere herinneringen net zoals Humberto vast te leggen. Humberto koos ervoor om tijdens deze missie de Canon EOS 5D Mark IV en de EOS 6D Mark II mee te nemen. Beide camera’s hebben een geavanceerde scherpstelling en meting om mooie momenten te volgen en direct vast te leggen, zelfs in omstandigheden bij weinig licht. Dit maakte de camera’s uitermate geschikt voor de beoogde opnames in het hoge noorden, waar gedurende het winterseizoen de zon nauwelijks tot niet schijnt. Beide camera’s leggen bovendien met een verbluffende helderheid elke nuance, elke kleur en elk detail vast.

Over de Canon Camera Crew

De Noordkaap Challenge is dé roadtrip voor het goede doel. Gedurende de challenge halen de teams geld op voor 3FM Serious Request door diverse opdrachten te volbrengen. Aan de Canon Camera Crew, dit jaar na een intensieve selectieprocedure samengesteld uit vier videografen en twee fotografen, de taak om dit spektakel in zijn puurste en meest bijzondere vorm vast te leggen in beeld. De Canon Camera Crew members kregen hiervoor de nieuwste Canon-apparatuur tot hun beschikking, waaronder de EOS C200 en C300 videocamera’s en de EOS 1DX Mark II, EOS 5D Mark IV en de EOS 6D Mark II inclusief een groot aantal verschillende L-serie lenzen. Deze L-serie lenzen varieerden van ultragroothoeklenzen zoals de 11-24 mm F/4L en de16-35mm F/2.8L tot zoomlenzen als de EF 70-200mm F/2.8L II USM en de EF 24-70mm F/2.8L II USM, maar ook de EF 100mm F/2.8L IS USM macrolens en de EF 85mm F/1.4L IS USM mochten niet ontbreken voor krachtige portretten. Als special guest werd ook Humberto Tan uitgedaagd om zich aan te sluiten bij de Canon Camera Crew, met adembenemende beelden als resultaat.