Canon Future Book Forum 2018: intelligent gebruik van data kan uitgeven persoonlijk, voorspelbaar en winstgevend maken

's-Hertogenbosch, 26 november 2018 - Canon Europe organiseerde op 21 en 22 november jl. het jaarlijkse Future Book Forum in haar Customer Experience Centre in Poing, Duitsland. Het evenement, het zesde in deze vorm, verwelkomde meer dan 400 internationale uitgevers, boekdrukkers, boekendistributeurs en invloedrijke experts binnen de sector om het onderwerp Intelligente groei te bespreken.

Het thema van Future Book Forum 2018 was ‘Intelligent Growth’

Tijdens het tweedaagse evenement Future Book Forum 2018 werden ruim 400 bezoekers verwelkomd in Canon’s Customer Experience Center

Dit evenement bracht partijen uit de uitgeversbranche bij elkaar en richtte zich op het potentieel van deze sector om te profiteren van data om zo de toekomst van uitgeven te transformeren en nieuwe inkomstenbronnen mogelijk te maken.

Tijdens twee dagen vol presentaties en workshops bespraken de aanwezigen de kracht van data, de waarde van het opbouwen van directe relaties met lezers en waarom een eigen community het belangrijkste bezit van een uitgever is. De deelnemers onderzochten ook hoe je een continue omni-channelervaring in stand kunt houden. Daarbij werd gebruikgemaakt van voorbeelden uit de sector die laten zien hoe bedrijven data hebben ingezet om de inhoud te verbeteren en zo de groei te bevorderen. Een belangrijk gespreksonderwerp was hoe boekdrukkers met de nieuwste digitale printoplossingen een print-on-demand businessmodel kunnen implementeren om zo hun voorraadbeheer te optimaliseren en hun geautomatiseerde workflows te stroomlijnen voor een nog efficiëntere productie.

“Future Book Forum is een fascinerend samenwerkingsevenement dat innovatie binnen de gehele uitgeversbranche stimuleert. Het aangaan van nieuwe relaties tussen bedrijven binnen onze community draagt bij aan een betere omni-channel contentervaring voor de consument. Als uitgevers op nieuwe manieren samenwerken, worden onze partnerschappen net zo krachtig als onze innovaties,” zegt evenementvoorzitter Peter Fisk.

“Intelligente groei in de uitgeversbranche berust op een meer holistische kijk op individuen, niet alleen als lezers, maar ook als consumenten. Het gaat erom de klant centraal te stellen en waardevolle consumentervaringen te creëren. Ervaringen die de waarde van het fysieke boek vergroten. Big data en kunstmatige intelligentie kunnen bijdragen aan een betere digitale contentervaring. Wat we tijdens het Future Book Forum dit jaar hebben geleerd, is dat het nu de tijd is om de sprong te wagen en toegang te krijgen tot de nieuwe mogelijkheden die voortvloeien uit het gebruik van de inzichten en beschikbare data. Het is niet de manier waarop je deze data verzamelt die tot succes leidt, maar of je die data intelligent gebruikt.”

Het evenement bood een podium aan een groot aantal influencers uit de uitgeef-, marketing- en technologiesectoren. Zij bespraken de kracht van data en communities als basis voor groei van de uitgeefsector. Tot deze influencers behoorden:

• Peter Fisk, hoogleraar strategie en innovatie, IE Business School
  • Nick Morris, oprichter en vennoot, Canvas8
  • Mark Allin, voormalig CEO, John Wiley
  • Rainer Kellerhals, sectorexpert Media & Cable EMEA, Microsoft
  • Tom Betts, Chief Data Officer, Financial Times
  • Sven Fund, oprichter & algemeen directeur, Fullstop
  • Dan Kieran, CEO, Unbound
  • Marie Chassot, hoofd van Baume, Baume & Mercier
  • Leanne McNulty, ondernemings- en trustpartner, Room to Read

Nick Morris, oprichter en vennoot van Canvas8, onderzocht hoe uitgevers de inzichten en gedragingen van consumenten in hun voordeel kunnen gebruiken. Hij legde uit: “De uitgevers van nu hebben geen concurrentie van andere uitgevers – ze zijn in concurrentie met de beschikbare tijd die mensen hebben. Uit een recent onderzoek onder uitgevers bleek dat de producten en data hun hoogste prioriteiten vormen. Het begrijpen van doelgroepen is de belangrijkste sleutel om hun potentieel te ontsluiten. Uitgevers moeten meer doen om weldoordachte producten en ervaringen aan lezers aan te bieden. Dit kunnen ze echter alleen doen door - via consumenteninzichten - hun publiek te leren doorgronden. Als je dat onder de knie hebt, kun je intelligente groei realiseren. Maar doe je het verkeerd, dan zou je uiteindelijk je merk kunnen beschadigen.”

Mark Allin, voormalig CEO van de internationale uitgeverij John Wiley, besprak waarom uitgevers assertiever moeten zijn met hun strategieën en verdienmodellen. Hij zei: “Uitgevers moeten het vertrouwen hebben om nieuwe ideeën uit te proberen en zich ontdoen van oude manieren van werken. Maar dit vereist een cultuuromslag binnen de sector en bovendien budget om succesvol te innoveren. Uitgevers dienen de beschikbare tools en technologieën te benutten om dichter bij hun lezerscommunity te komen om zo innovatie te bevorderen en groei te stimuleren. Niche communities stimuleren content, maar het opbouwen van een krachtig netwerk is net zo belangrijk als het leveren van relevante content.”

Tom Betts, Chief Data Officer bij de Financial Times, gebruikte het voorbeeld van de Financial Times om te laten zien hoe een datagestuurde aanpak het inzicht in de klant kan omzetten in een winstgevende groei. Hij zei: “Data dienen binnen elke bedrijfsstrategie een centrale rol te spelen. Er zijn over consumenten veel gegevens te verzamelen buiten hun leesinteresses en het gaat er niet alleen om hoe die worden verzameld, maar ook hoe deze gegevens worden gebruikt. Data kunnen uitgevers helpen om hun klanten door en door te leren kennen, om zo aanbevelingen te doen, de volgende stap van de klant te voorspellen en om zijn toekomstige reis binnen beschikbare content beter te begrijpen. Dit om een betere, meer op maat gemaakte, rijkere en waardevollere ervaring te kunnen creëren.  Geen enkele uitgever kan zonder data – het is de mate waarin je die gebruikt die bepaalt hoe succesvol je bent.”

Sven Fund, oprichter en algemeen directeur van Fullstop en populaire keynote spreker tijdens het evenement in 2017, stond opnieuw op het podium om de behoefte aan systematisch innovatiemanagement binnen gevestigde uitgeverijen te bespreken. Fund legde uit: “Sommige uitgeefsegmenten worden steeds meer datagestuurd. Analyses en algoritmes kunnen nu bijvoorbeeld worden gebruikt om het gedrag van lezers te onderzoeken, zoals wanneer en hoe snel een boek werd gelezen, en om te evalueren of het een bestseller wordt. Met als resultaat dat een van de trends die we hier zien, is dat de lezer wordt herontdekt als partner in het uitgeefproces. Auteurs kunnen nu deze gegevens gebruiken om hun inhoud af te stemmen op het gedrag van de consument. Voor uitgevers gaat het niet langer om meer titels, maar om lezers op een veel nauwkeuriger manier te benaderen.”

Peter Wolff, senior director van de Customer Group Commercial Print and Production CRD bij Canon Europe, licht toe: “Dit Future Book Forum biedt de gehele uitgeversbranche de kans om bijeen te komen, ervaringen uit te wisselen over hoe de markt verandert, andere deelnemers te inspireren met voorbeelden uit de praktijk en te laten zien hoe zij verandering kunnen omarmen met digitale technologieën. De afgelopen zes jaar nam het aantal deelnemers van jaar tot jaar toe en dit vormt een bewijs dat het evenement een effectief platform is geworden voor het verkennen van innovaties en hoe die innovaties nieuwe zakelijke mogelijkheden genereren. Net als in andere bedrijfssectoren zal het gebruik van klantgegevens de uitgever helpen aan een nieuw hoofdstuk te beginnen. En die klantgerichte innovatie stimuleren die de commerciële groei zal bevorderen.”

Over Canon
Canon is sinds de oprichting in 1937 een toonaangevend leverancier op het gebied van Digital Imaging en informatietechnologie, voor zowel particulieren als bedrijven. De zakelijke activiteiten van Canon richten zich op twee duidelijk onderscheidende markten: Business Imaging (producten en diensten op het gebied van printing en document management voor kantoor- en professionele printomgevingen) en Consumer Imaging (foto- en videoapparatuur, printers, scanners, faxen en All-in-One’s). Wereldwijd telt Canon 3 regionale hoofdkantoren (gevestigd in Japan, Amerika en Europa) met in totaal 376 dochterondernemingen. Dagelijks zijn hier meer dan 190.000 werknemers actief. Het hoofdkantoor van Canon Nederland N.V. is gevestigd in ‘s-Hertogenbosch. Meer informatie over Canon Nederland is te vinden op www.canon.nl.

Noot aan de redactie (niet voor publicatie):

Kijk voor meer persinformatie en beeldmateriaal op www.canon.nl/pers.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Marieke van der Made

Canon Nederland N.V.