Canon al 32 jaar op rij in top vijf van Amerikaanse patentranglijst en dertien jaar achtereen eerste onder Japanse bedrijven

‘s-Hertogenbosch, 15 januari 2018 – Canon Inc. behaalde in 2017 de derde plaats op de ranglijst van het aantal in de Verenigde Staten toegekende patenten. Canon is daarmee de enige onderneming ter wereld die gedurende 32 jaar op rij een positie in de top 5 heeft. Bovendien stond Canon opnieuw op de eerste plaats onder Japanse bedrijven volgens het laatste overzicht uitgegeven door de IFI CLAIMS Patent Services.

Canon promoot de globalisering van haar activiteiten actief en hecht veel waarde aan het verkrijgen van patenten in het buitenland. Canon houdt zich daarbij zorgvuldig aan een strategie voor patentaanvragen, waarbij patenten worden aangevraagd in essentiële landen en regio’s. Daarbij wordt er rekening gehouden met de bedrijfsstrategieën, technologie en producttrends die uniek zijn voor elke geografische locatie. De Verenigde Staten, met hun vele hightechbedrijven en grote marktomvang, vormen een bijzonder belangrijke regio op het gebied van zakelijke groei en technologische allianties.

De positie van Canon in de U.S.-patentranglijst 2005–2017

Jaar Algemene ranglijst Positie onder Japanse bedrijven Aantal patenten
2017 3 1 3.285
2016 3 1 3.665
2015 3 1 4.127
2014 3 1 4.048
2013 3 1 3.820
2012 3 1 3.173
2011 3 1 2.818
2010 4 1 2.551
2009 4 1 2.200
2008 3 1 2.107
2007 3 1 1.983
2006 3 1 2.366
2005 2 1 1.829

N.B.: Het aantal patenten in 2016 en 2017 is gebaseerd op de gegevens die zijn gepubliceerd door de IFI CLAIMS Patent Services. De aantallen van 2005 tot 2015 zijn gebaseerd op informatie verstrekt door de United States Patent and Trademark Office.

Het bedrijfs-DNA van Canon laat zien dat de onderneming hoge prioriteit geeft aan technologie. Met betrekking tot onderzoeks- en ontwikkelingsresultaten promoot Canon de verwerving van patentrechten in overeenstemming met de managementrichtlijn van de Canon Group en van technologische trends actief. Terwijl de onderneming voorafgaand aan de aanvraag grondig onderzoek verricht om de kwaliteit van de aanvragen te verhogen. Door intensieve samenwerking tussen de technologie- en intellectuele eigendomsdivisies, streeft de onderneming ernaar haar technologische mogelijkheden te verbeteren en tegelijkertijd haar intellectuele eigendomsrechten te versterken.