World Press Photo 2017 expositie geopend in 's-Hertogenbosch

’s-Hertogenbosch, 20 november 2017 – Afgelopen vrijdag werd de World Press Photo 2017 tentoonstelling feestelijk geopend door documentairefotograaf Mariëlle van Uitert. Stichting Wereldbeelden en Canon Nederland haalde de World Press Photo 2017 tentoonstelling dit jaar naar ’s-Hertogenbosch, waar de expositie tot en met 8 december te zien is. De winnende beelden van ’s werelds meest gerenommeerde fotowedstrijd zijn te zien in de Willem Twee kunstruimte. De expositie toont de meest spraakmakende foto’s van fotojournalisten, geprint op Océ Arizona grootformaat flatbed printers van Canon. Jaarlijks worden de bekroonde World Press Photo beelden tentoongesteld in zo’n 100 (wereld)steden in ruim 45 landen.

Opening World Press Photo Den Bosch 2017.jpg

Winnaar World Press Photo
De World Press Photo Contest wordt jaarlijks georganiseerd door Stichting World Press Photo en staat wereldwijd bekend als een van de meest prestigieuze competities voor fotojournalisten. Op de World Press Photo 2017 expositie in de Willem Twee kunstruimte zijn zo’n 152 bekroonde beelden te zien. Natuurlijk is ook de winnende foto van dit jaar te bewonderen, gemaakt door de Turkse fotograaf Burhan Ozbilici. De foto met titel ‘An Assassination in Turkey’ toont een schreeuwende Mevlüt Mert Altıntaş nadat hij de Russische ambassadeur Andrey Karlov heeft doodgeschoten in een kunstgalerie in Ankara. De foto is gemaakt met een Canon EOS 5D Mark III spiegelreflexcamera met een EF24-105mm f/4L IS USM lens.

Kracht van beeld
Canon is al meer dan 25 jaar Corporate sponsor van World Press Photo. Joop van Boerdonk, Algemeen Directeur van Canon Nederland én enthousiast fotografieliefhebber, zegt: “Betrokkenheid bij onze omgeving zit net zo diep geworteld in het DNA van Canon als onze passie voor de kracht van beeld. Vanuit deze gedachte was het voor Canon Nederland vanzelfsprekend om de komst van de World Press Photo tentoonstelling naar onze thuisstad Den Bosch mogelijk maken. Aan de hand van deze tentoonstelling hopen we, samen met Stichting Wereldbeelden, het Bossche publiek bewust te maken van de gebeurtenissen in de wereld, door de ogen van professionele fotografen.”

Wereldbeelden in ‘s-Hertogenbosch
Stichting Wereldbeelden zet zich in om, aan de hand van beelden, in de regio Den Bosch meer aandacht te vestigen op wat zich wereldwijd afspeelt en daagt het publiek zo uit om stil te staan bij hoe de buitenwereld zich ontwikkelt. “Fotojournalistiek is in staat ons gebeurtenissen in de wereld te laten beleven die anders ver van ons af blijven staan. Het minste dat we kunnen doen is kijken en erbij stilstaan”, zegt Ruud Geven, voorzitter van Stichting Wereldbeelden.