Amstelveen, 17 oktober 2017—Canon Inc. maakt vandaag bekend dat de onderneming twee belangrijke mijlpalen heeft bereikt: de productie van 90 miljoen EOS-camera’s met verwisselbare lens en 130 miljoen¹ verwisselbare lenzen uit de EF-serie. De EOS 5D Mark IV is het EOS-model waarmee de mijlpaal van 90 miljoen camera’s werd gehaald en met de EF16-35mm f/2.8L III USM werd de 130 miljoenste verwisselbare lens die door de onderneming is geproduceerd.

EF_lense.jpg

Canon-portfolio EF-lenzen

Commemorative logo

Logo

Zowel het Canon EOS System als de EF-serie met verwisselbare lenzen debuteerde in maart 1987 als ’s werelds eerste systeem met een volledig elektronische vatting voor film AF SLR-camera’s. In de daarop volgende jaren werden beide productielijnen continu uitgebreid om te voldoen aan de vraag van gebruikers, variërend van beginnende fotografen tot professionals. In de eerste jaren van de nieuwe eeuw zorgde de opkomst van DSLR-camera’s voor een enorme groei. Sinds 2003 hebben Canon-camera’s met verwisselbare lens al 14 jaar op rij wereldwijd het grootste marktaandeel.2

Op basis van de uitgangspunten ‘snelheid en comfort’ werd voor de EOS-serie vanaf de allereerste dag een reeks aan revolutionaire technologieën ontwikkeld. Alle belangrijke componenten die in de EOS-modellen worden toegepast, zijn door Canon zelf ontwikkeld en geproduceerd. Denk hierbij aan de CMOS-sensors, beeldprocessoren en verwisselbare lenzen. Vermeldenswaardig zijn vooral de EF-lenzen van de onderneming. Deze genereren binnen de markt de hoogste omzetcijfers en beschikken over exclusieve3 technologische innovaties zoals de ultrasoon motor (USM), Image Stabilizer (IS) en een uit meerdere lagen bestaand DO-element.

Canon zal de EOS-serie en het portfolio EF-lenzen blijven versterken en uitbreiden door de imaging-technologieën te verfijnen en door te streven naar het combineren van hoogwaardige optica met foto-, video- en netwerktechnologieën. De onderneming zal daarnaast blijven werken aan producten die zowel stijlvol als betrouwbaar zijn.

EOS-serie

EOS_650.jpg

EOS 650
Geïntroduceerd in Japan in maart 1987

EOS_1.jpg

EOS-1
Geïntroduceerd in Japan in september 1989

EOS_Kiss_Digital.jpg

EOS Kiss Digital
Geïntroduceerd in Japan in september 2003

EOS_5D_Mark_IV.jpg

EOS 5D Mark IV
Geïntroduceerd in Japan in november 2016

De serie EOS’-camera’s met verwisselbare lens begon in maart 1987 met de introductie van de EOS 650 SLR. Deze camera had niet alleen ’s werelds eerste elektronisch lensvatting, maar beschikte ook over een volledig gedigitaliseerde communicatie tussen camerabody en lens en stond daarmee aan de basis van een nieuwe generatie autofocustechnologie.

In antwoord op de grote vraag naar filmcamera’s introduceerde Canon diverse modellen die waren afgestemd op de wensen van gebruikers, zoals in 1989 de EOS-1, bestemd voor professionals, en in 1993 de EOS 500 die dankzij een compact, lichtgewicht ontwerp voor een sterke groei van het aantal gebruikers zorgde. In 2003, tijdens de beginjaren van het digitale cameratijdperk, kwam de onderneming met de baanbrekende EOS 300D Digital, een DSLR-camera op instapniveau met een compacte, lichtgewicht body en een betaalbaar prijskaartje. Deze stap zou zorgen voor een enorme uitbreiding van de cameramarkt en ertoe leiden dat Canon nog in datzelfde jaar het grootste marktaandeel veroverde. Met de latere introductie van de EOS-1D-serie voor professionals en van de EOS 5D-serie die videoregistratie met SLR-camera’s populair maakte, bleef Canon onverminderd innovatieve producten lanceren die ervoor zorgen dat de onderneming vanaf 2003 tot 2016 gedurende 14 jaar op rij wereldwijd het grootste marktaandeel in digitale camera’s met verwisselbare lens heeft behouden.

EF-lenzen

EF75_300mm_f4_5_6_IS_USM.jpg

EF75-300mm f/4-5.6 IS USM
Geïntroduceerd in Japan in maart 1995

EF400mm_f4_DO_IS_USM .jpg

EF400mm f/4 DO IS USM
Geïntroduceerd in Japan in december 2001

EF24mm_f1_4L_II_USM.jpg

EF24mm f/1.4L II USM
Geïntroduceerd in Japan in december 2008

EF11_24mm_f4L_USM.jpg

EF11-24mm f/4L USM
geïntroduceerd in Japan in februari 2015

De eerste EF-lens verscheen in 1987 tegelijk met de EOS-serie op de markt en vanaf dat moment heeft Canon EF-lenzen geproduceerd die zijn uitgerust met technologieën die op het moment van introductie wereldwijd een primeur waren, zoals de EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM met IS in 1995, de EF400mm f/4 DO IS USM met een DO-lens in 2001 en in 2008 de EF24mm f/1.4L II USM die is voorzien van een krachtige anti-reflectie Subwavelength Structure Coating (SWC). In 2015 introduceerde Canon de EF11-24mm f/4L USM, ’s werelds eerste4 ultragroothoek-zoomlens met een brandpuntsafstand van 11 mm.

Op dit moment bestaat het portfolio Canon-EF-lenzen uit 93 lenzen5, waaronder een ultragroothoeklens met een brandpuntsafstand van 8 mm, een supertelelens met een brandpuntsafstand van 800 mm en lenzen uit de EF Cinema-serie voor videoproductie. Met een breed scala aan lenzen voor elke toepassing – zoomlenzen, lenzen met IS, lenzen met snel diafragma, macrolenzen en zelfs de TS-E tilt-shift lenzen – heeft Canon een goede uitgangspositie om te voldoen aan de behoeften van verschillende gebruikers.

1 Inclusief lenzen uit de EF Cinema-serie
2 Gebaseerd op door Canon uitgevoerd onderzoek.
3 Geldt voor SLR-camera’s met verwisselbare lenzen. Gebaseerd op door Canon uitgevoerd onderzoek.
4 Geldt voor verwisselbare cameralenzen (SLR en Compact System) met uitzondering van fish-eye lenzen. Gebaseerd op door Canon uitgevoerd onderzoek.
5 Inclusief twee EF-lens extenders, twee modellen die verkrijgbaar zijn buiten Japan en veertien EF Cinema-lenzen.

• Canon
  • Press Centre
  • Persberichten
  • ...