Londen, 21 september 2017 - Canon kondigt vandaag de ontwikkeling aan van het Free Viewpoint Video System: een nieuwe visuele oplossing die de optische en sensortechnologieën integreert die het bedrijf over een periode van vele jaren heeft gecreëerd. Met de inzet van deze technologie wil Canon een hoogwaardige imaging-oplossing bieden die geschikt is voor uiteenlopende toepassingen, waaronder tijdens sportevenementen.

Free-Video-Viewpoint-System

Voorbeeldopstelling en -applicaties Free Viewpoint Video Systeem

Tijdens sportevenementen worden verschillende soorten videoproducties ingezet om de passie voor sport en de opwinding tijdens wedstrijden over te brengen. Met de ontwikkeling van het Free Viewpoint Video System - dat een realistische, meeslepende kijkerservaring biedt die de toeschouwer het gevoel geeft zelf bij het evenement aanwezig te zijn - introduceert Canon een video-ervaring die vanuit verschillende invalshoeken en standpunten kan worden bekeken. Hiermee verlegt Canon de grenzen van visuele registraties en levert zij een bijdrage aan de ontwikkeling van de videocultuur.

Het systeem bestaat uit verschillende high-resolution camera’s die rondom het stadion worden opgesteld, zijn verbonden met een netwerk en worden bediend door software voor de simultane registratie van wedstrijden vanuit verschillende standpunten. Hierna geeft de beeldverwerkende technologie de video’s weer als ruimtelijke high-res 3D data, waarbij gebruikers een virtuele camera kunnen draaien in een driedimensionale omgeving. Het resultaat is een video die vanuit meerdere invalshoeken kan worden bekeken.

Het Free Viewpoint Video System biedt een volledig nieuwe, zeer meeslepende visuele ervaring die kijkers in staat stelt om een virtuele camera in een 3D omgeving vrijelijk in en rond het stadion te bewegen en zelfs de gesimuleerde fysieke sensatie te beleven alsof je je tijdens de wedstrijd onder de spelers op het veld bevindt. Niet alleen biedt Canon hiermee een nieuwe manier om te genieten van sportevenementen, zij heeft ook de intentie andere mogelijke applicaties voor dit systeem te onderzoeken, zoals het trainen van teams en atleten.

Sample video
J League Match: 3 november , 2016
Kawasaki Frontale vs Gamba Osaka
In stadion Kawasaki Todoroki, prefectuur van Kanagawa
Video: https://youtu.be/lqYNgzEqDsM

Canon wil sport en cultuur onder de aandacht brengen door de inzet van baanbrekende producten en technologieën met als doel innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor het bekijken en registreren van visuele content.

Aanvullende informatie
Canon geeft een demonstratie van het Free Viewpoint Video System op haar stand tijdens Inter BEE 2017, dat van 15 tot en met 17 november plaatsvindt in de Makuhari Messe in Chiba, Japan.
  • Canon
  • Press Centre
  • Persberichten
  • ...