Canon viert 10de verjaardag van Océ Arizona flatbed-serie op FESPA 2017

‘s-Hertogenbosch, 8 mei 2017 – Canon viert op FESPA 2017 de tiende verjaardag van de digitale flatbed-printers in de Océ Arizona-serie en blikt terug op een decennium vol innovatie in de sector van digitale grootformaat printers.

In deze periode heeft de Océ Arizona-technologie een brede ondersteuning gekend vanuit de grafische industrie en werden de printers door onderzoeksorganisaties, brancheverenigingen, uitgevers van vakbladen en organisatoren van evenementen bekroond met in totaal 50 awards.

Tijdens FESPA 2017 (Messe Hamburg, 8-12 mei 2017) introduceert Canon – voortbouwend op de toonaangevende positie van de Océ Arizona digitale flatbed inkjet-printers – een reeks aan geautomatiseerde opties voor een hogere productiviteit binnen print en cut workflows en voor klanten die de inzetbaarheid van harde media voor displays en verpakkingen willen vergroten.

Op FESPA vindt ook de commerciële introductie plaats van Océ Auto Pilot, een oplossing voor automatisch snijden, rillen en kiss-cutting op een Océ ProCut-snijtafel van prints die zijn gemaakt met onder andere de Océ Arizona-serie en de Océ Colorado 1640. Deze oplossing zorgt voor een aantoonbare productiviteitstoename en minimaliseert de interventie door de operator bij het nabewerken van printopdrachten. Océ Auto Pilot gebruikt de Canon EOS-imagingtechnologie voor herkenning van de snijmarkeringen. Het aan een plafond gemonteerde systeem geeft de Océ ProCut-software vervolgens opdracht om het gewenste nabewerkingsproces te starten aan de hand van de exacte specificaties voor de opdracht op de snijtafel. Océ Auto Pilot werd door Canon ontwikkeld in samenwerking met Zünd Skandinavië. Tijdens FESPA 2017 zal Océ Auto Pilot live worden gedemonstreerd met prints die op de stand zijn vervaardigd met de Océ Arizona 6170 XTS en Océ Arizona 1280 GT.

Mark Lawn, Director Graphic & Communications Group bij Canon Europe: “Wij zijn enorm trots op de rol die de Océ Arizona vanaf de introductie in 2007 heeft gespeeld bij de zakelijke ontwikkeling van duizenden ondernemingen in de grafische sector en op het feit dat de invloed van deze serie zo breed wordt erkend binnen de markt.”

“De Océ Arizona-serie speelde een essentiële rol bij de digitale revolutie in grootformaat printen en stelde grafisch ondernemers in staat om alle formaten aan te bieden door het potentieel te omarmen dat binnen bereik komt voor graphics en decoratieve en functionele printtoepassingen. De Océ Arizona-serie stelde makers van signage en producenten van graphics in staat analoge processen los te laten en succesvol te migreren om zo in te spelen op het potentieel van de digitale technologie. Een potentieel dat met name binnen handbereik kwam bij de productie van creatieve toepassingen op harde media die een hoge kwaliteit moeten uitstralen.”

Tijdens FESPA 2017 zullen zowel de Océ Arizona 6170 XTS als de Océ Arizona 1280 GT live worden ingezet bij de productie van een breed scala aan POS-materialen. Dit als onderdeel van een fictieve campagne voor een cosmeticamerk. Tot de campagne-elementen die met de twee Océ Arizona-printers worden geproduceerd, behoren backlits, raam- en wanddecoraties, floorgraphics, signage, banners, posters en lenticulaire prints. [Zie ook het persbericht: Canon demonstreert geïntegreerde campagne voor cosmeticamerk tijdens FESPA 2017 om mogelijkheden voor diversificatie te laten zien]. Canon Europe zal daarnaast een keur aan creatieve en hoogwaardige toepassingen tonen die werden geproduceerd door gebruikers van Océ Arizona-printers.

Canon introduceert tijdens FESPA 2017 ook een nieuwe High Flow Vacuüm-optie voor de Océ Arizona 6100-serie. Deze nieuwe vacuüm-optie is ontworpen om de verwerking te verbeteren van harde media, zoals golfkarton, multiplex, MDF en vezelplaat. Deze media kennen een toenemende populariteit bij displays en short-run verpakkingen, maar staan bekend om hun lastige bewerking op de printertafel, waardoor een grote kans bestond op productuitval en arbeidsintensieve nabewerkingsstappen.

Vergeleken met een standaard vacuümsysteem produceert de nieuwe High Flow Vacuüm-optie een onderdruk die meer dan vijftien keer zo laag is om het printmateriaal te fixeren zonder dat tape of een grijpermechanisme nodig zijn om het materiaal te bevestigen. Een extra groot vacuümoppervlak van 2,5 m x 3,2 m biedt plaats aan 2 prints van 1,6 m x 2,5 m panelen of 4 prints van 1,6 m x 1,25 m panelen, terwijl de pneumatische registratiepinnen voor een gemakkelijke en nauwkeurig herhaalbare plaatsing van harde media zorgen.

Mark Lawn: “De afgelopen tien jaar hebben wij onverminderd geïnvesteerd in innovaties en op basis van feedback van gebruikers introduceerden we regelmatig nieuwe modellen in de Océ Arizona-serie. Dit bood onze klanten een duidelijk pad voor de verdere ontwikkeling van hun onderneming en stelde hen in staat grootformaat aan te bieden, de productiviteit te verhogen, het hogere productievolume beter te beheersen en in te spelen op nieuwe mogelijkheden om hun aanbod te verbreden. Met elke nieuwe Océ Arizona-generatie ontvingen klanten nieuwe tools voor groei en ontwikkeling.”

Sinds de introductie van de Océ Arizona-serie hebben een groot aantal klanten de modellen gebruikt voor diversificatie naar functionele en industriële toepassingen. Tot deze door Océ Arizona-gebruikers vervaardigde innovatieve toepassingen behoren keukenpanelen, meubelen, laminaatvloeren, membraanoverlays voor schakelpanelen, verpakkingsmaterialen en displaystands. Momenteel wordt 25% van de geïnstalleerde Océ Arizona-printers in Europa gebruikt voor outdoor signage en displays.

“De nieuwste technologische opties die tijdens FESPA 2017 worden geïntroduceerd, sluiten aan bij Canon’s onverminderde focus op het ondersteunen van grafisch ondernemers bij het stroomlijnen van hun processen en het verhelpen van knelpunten. Deze opties zullen de productiviteit laten toenemen en met hun hogere kwaliteit en betrouwbaarheid geven ze ondernemers het vertrouwen om te diversifiëren richting de meer creatieve toepassingen.”

6000ste Océ Arizona installatie
Met duizenden – wereldwijd – geïnstalleerde Océ Arizona-printers heeft Canon een toonaangevende positie in de markt voor flatbed inkjet-productieprinters. De 6000ste Océ Arizona-printer – een Océ Arizona 2280 XT – wordt komende weken afgeleverd bij Technipub in Lesparre bij Bordeaux, Frankrijk, en zal worden geplaatst naast een Océ Arizona 550 XT die in 2012 door Technipub in gebruik werd genomen.

Technipub’s nieuwste investering in flatbed-technologie versterkt hun strategie om met digitale print- en nabewerkingstechnologie voort te bouwen op de 25 jaar ervaring met zeefdruk. De beslissing om zeefdruk en digitale productie te combineren, stelt Technipub in staat nieuwe toepassingen te ontwikkelen en aan te bieden voor signage, decoratie en fotografie, terwijl daarnaast de doorlooptijden korter worden en ook de mogelijkheid van prototyping binnen bereik komt.

Amélie en Elodie Texier zijn de eigenaren van Technipub en zij bevestigen de rol die de Océ Arizona-technologie heeft gespeeld bij de ontwikkeling van hun bedrijf: “In de huidige markt moet je zo snel mogelijk produceren en daarbij voldoen aan de kwaliteitsverwachtingen van je klant. De Océ Arizona-technologie maakt toepassingen mogelijk die tien jaar geleden ondenkbaar waren en biedt ons naast nieuwe groeipaden ook de mogelijkheid om meer te doen voor onze klanten. Het is belangrijk in beweging te blijven richting de toekomst en we zien de Océ Arizona-printers als leden van het Technipub-‘team’ die ons helpen nieuwe uitdagingen aan te gaan en mogelijkheden te onderzoeken en te realiseren die ons echt motiveren.”

Verdere informatie