Canon lanceert Océ Colorado 1640: baanbrekende innovatie in roll-to-roll printen met nieuwe UVgel-printtechnologie

‘s-Hertogenbosch, 8 maart 2017 – Canon Europe, marktleider in imaging solutions, introduceert de Océ Colorado 1640: de eerste 64” roll-to-roll grootformaat printer met de nieuwe Canon UVgel-printtechnologie. De UVgel-printtechnologie is door Canon ontwikkeld om een uiterst hoge productiviteit te bieden, gekoppeld aan een superieure printkwaliteit op een breed scala aan materialen en voor een maximale inzetbaarheid van de printer. De Océ Colorado 1640 is zo ontworpen dat deze voldoet aan de hoogste industriële normen en is afgestemd op piekproducties binnen bedrijven, ongeacht hun omvang. De Océ Colorado 1640 produceert hoge volumes grootformaat printtoepassingen binnen zeer korte doorlooptijden.

Oce Colorado 1640 BCK.jpg

“De vraag naar grootformaat printtoepassingen stijgt en producenten willen de mogelijkheden voor winstgevende groei benutten. Dat betekent dat ze een evenwicht moeten zoeken tussen snelheid, kwaliteit en materiaalkeuze. Met de introductie van de Océ Colorado 1640 printer met UVgel-printtechnologie bieden we de optimale balans tussen kwaliteit, productiviteit, automatisering, inzetbaarheid en operationele kosten”, vertelt Mark Lawn, Director Graphic & Communications Group van Canon Europe. “Deze nieuwe printer toont aan wat mogelijk is met roll-to-roll printen. Ook stelt deze machine producenten in staat hun mogelijkheden te vergroten en in te spelen op nieuwe kansen.”

Doorbraak in productiviteit
Met een topsnelheid van 150 m2/uur bij de productie van billboards of outdoor banners is de nieuwe Océ Colorado 1640 sneller dan elke andere printer in dit segment en biedt zij Print Service Providers (PSP’s)een zeer hoge productiviteit. Zelfs bij de hoogste kwaliteit voor close-up indoor-toepassingen haalt de printer een snelheid van 40 m2/uur. De Canon UVgel-inkt wordt direct ‘gepositioneerd’ bij contact met het printmateriaal en dit resulteert in een nauwkeurig gestuurde, precieze plaatsing van de UVgel-druppel met minimale vergroting. Door het minimaliseren van de inktspreiding en de coalescentie op het printmateriaal kan het vereiste inktvolume worden geprint en resulteert dit ook bij hoge snelheden in rijke, intense beelden.

Het toonaangevende lage temperatuur led UV-curing-systeem beweegt onafhankelijk van de printwagen en zorgt voor uniforme, post-print UV-harding die bijdraagt aan de printsnelheid en de kwaliteit. De UVgel-prints zijn onmiddellijk droog en gereed voor afwerken of lamineren – ideaal voor PSP’s met opdrachten waarvoor korte doorlooptijden of snelle installatie kenmerkend zijn. De productiviteit van de Océ Colorado 1640 wordt verder verhoogd door de configuratie met dubbele rol. Deze configuratie stelt PSP’s in staat snel om te schakelen tussen twee typen of formaten printmateriaal en zo een snelle productie van gemengde toepassingen te realiseren.

Superieure beeldkwaliteit door UVgel-beeldpunt
De Océ Colorado 1640 biedt een superieure beeldkwaliteit. Het precieze, direct ‘gepositioneerde’ UVgel-beeldpunt produceert scherpe resultaten met minimale beeldpuntvergroting en nagenoeg geen uitloop, terwijl het stabiele, nauwkeurig gestuurde beeldpunt van baan tot baan een superieure kleurconsistente garandeert. Canon’s UVgel-printkoppen zijn voorzien van een gepatenteerde akoestische samplingtechniek voor de permanente monitoring van nozzles om niet of slecht functionerende nozzles te detecteren en te corrigeren, zodat witte lijnen worden geëlimineerd. Dit maakt het mogelijk printopdrachten zonder toezicht uit te voeren en vermindert de kans op printafval.

Zoals bij alle roll-to-roll printers, is de nauwkeurigheid waarmee de printer het printmateriaal transporteert een belangrijke factor voor de printkwaliteit en de inzetbaarheid. Het zware robuuste frame, de toonaangevende constructie en het gebruik van industriële componenten stellen deze printer in staat een stabiele verwerking van printmaterialen te garanderen. Het systeem gebruikt ook een optische feedback-loop die permanent het transport van het printmateriaal monitort om – indien nodig – automatisch de volgende stapgrootte te corrigeren.

Duurzaam en kleurvast
De Océ Colorado 1640 is geschikt voor PSP’s die zowel indoor- als outdoor-materialen produceren, waaronder posters, banners, signage, POS, billboards, etalage graphics, stickers en exclusieve wanddecoraties. De UVgel wordt gebruikt in een proces met lage temperaturen waarbij led UV-curing voor de fixatie zorgt. Dit resulteert in een minimale vervorming van het printmateriaal en vergroot het assortiment aan printbare media, waaronder dunne en warmtegevoelige materialen. Daarnaast bevat UVgel geen water, zodat opzwellen van printmedia sterk wordt gereduceerd en de maatvoering gehandhaafd blijft. De UVgel-inkt produceert een groot kleurenspectrum dat vergelijkbaar is met eco-solvent inkt, maar met het milieu- en veiligheidsprofiel van latex en UV-inkt. Prints gemaakt met UVgel zijn duurzaam, kleurvast en goed bestand tegen materiaalspanningen die optreden bij gebruik buiten, terwijl de geurloze en VC-vrije prints voldoen aan de hoogste milieueisen voor gebruik binnenshuis.

Versnelde ROI
De Océ Colorado 1640 is ontworpen om met lage operationele kosten een versnelde return on investment te realiseren. Vergeleken met andere technologieën vermindert de Canon UVgel-printtechnologie het inktverbruik met zo’n 40 procent. Dit is mogelijk dankzij een zeer efficiënte manier om inkt te plaatsen, waardoor minder onderhoudsinkt nodig is en de noodzaak om optimisers te gebruiken vervalt. De geautomatiseerde functies van de printer brengen de tijd die een operator nodig heeft met een derde terug. Dit wordt bereikt door het gebruik van een uniek, uit twee rollen bestaand mediasysteem dat de benodigde tijd voor het plaatsen van media terugdringt. Het industriële ontwerp van de printer is gericht op een maximale productieve uptime met minimale interventie voor onderhoud. Lawn stelt: “Met de Océ Colorado 1640 zorgt Canon voor een baanbrekende innovatie in roll-to-roll printen en bieden we Print Service Providers die nu nog lagere volumes produceren, een kosteneffectieve mogelijkheid om over te stappen naar een echte printproductie met een snelle return on investment. Voor PSP’s die al hoge volumes verwerken, heeft deze veelzijdige technologie een zeer betaalbare prijsstelling. De UVgel-printtechnologie biedt grafische ondernemingen die zich bezighouden met de productie van signage of andere toepassingen de mogelijkheid om hun volledige potentieel te ontsluiten in termen van productiviteit en veelzijdigheid. En daarmee beschikken zij over een krachtig platform voor een winstgevende uitbreiding van hun activiteiten.”

De Océ Colorado 1640 wordt binnen EMEA voor het eerst aan het publiek getoond tijdens FESPA 2017 (Messe Hamburg, 8 -12 mei 2017).