Canon feliciteert winnaar World Press Photo of the Year 2015

‘s-Hertogenbosch, 19 februari 2016 - Canon Europe, marktleider in imaging solutions, feliciteert fotograaf Warren Richardson, winnaar van de World Press Photo of the Year 2015. De winnende foto toont een man en baby die ’s nachts proberen om de grens tussen Servië en Hongarije over te steken. Het tweetal was onderdeel van een vluchtelingenstroom die Hongarije probeerde te bereiken, voordat er bij de grens een afscheiding werd gebouwd om vluchtelingen tegen te houden. Bij het maken van de foto kon Richardson geen gebruikmaken van flits. Het enige licht in deze foto is afkomstig van de maan.

WPPH_Warren Richardson_Hope for a New Life_IMAGE_FINAL.jpg

Credits: Warren Richardson, Australië, 2015, Hope for a New Life

World Press Photo Contest
De World Press Photo Contest wordt wereldwijd beschouwd als de meest prestigieuze competitie voor fotojournalisten. Dit jaar beleefde de fotowedstrijd haar 59ste editie. De jury van World Press Photo selecteerde de foto uit 82.951 inzendingen van 5.775 professionele fotografen uit 128 landen. Sinds 1992 wordt de World Press Photo Contest gesponsord door Canon.

“We zijn er trots op dat we door middel van de World Press Photo Contest ‘s werelds beste fotojournalisten kunnen aanmoedigen om hun verhaal te vertellen door middel van fotografie.”, vertelt Kieran Magee, director Professional Imaging van Canon Europe. “Beelden, zoals de foto van Warren Richardson, spelen een belangrijke rol bij het treffen van de impact en menselijke kant van een verhaal. We vinden het belangrijk dat een breed publiek hier kennis van kan nemen en zijn dan ook zeer vereerd dat we deze competitie in de afgelopen 24 jaar hebben mogen ondersteunen.”

Geldprijs
Als winnaar van de World Press Photo van het jaar 2015 ontvangt Warren Richardson een geldprijs van 10.000 euro van World Press Photo tijdens een prijsuitreiking in Amsterdam op 25 april a.s. Bovendien ontvangt Richardson van Canon Europe een EOS-1D X Mark II camera, haar onlangs aangekondigde topmodel.

Andere winnaars
Warren Richardson heeft zijn winnende foto gemaakt met de Canon EOS 5D Mark II met een EF 24mm f/1.4L USM lens. Zijn foto behaalde ook de eerste plaats in de Spot News-categorie. Andere winnende foto’s, die met Canon camera’s zijn gemaakt, zijn:

• ‘Aftermath of Airstrikes on Syria’, genomen door Sameer Al-Doumy met een Canon EOS 5D Mark III voor de Spot News Stories-categorie
  • ‘FIS World Championship’, genomen door Christian Walgram met een Canon EOS-1D Mark II voor the Sports Singles-categorie
  • ‘China’s Coal Addiction’, genomen door Kevin Frayer met een Canon EOS 5D Mark III voor the Daily Life Singles-categorie
  • ‘Storm Front on Bondi Beach’, genomen door Rohan Kelly met een Canon EOS-1D Mark II voor de Nature Singles-categorie
  • ‘Tough Times for Oragutans’, genomen door Tim Laman met een Canon EOS-1D C voor de Nature Stories-categorie

Tentoonstelling en lezingen
De winnende foto’s worden getoond in een tentoonstelling die het hele jaar in meer dan 100 steden in ruim 45 landen bezocht kan worden. De eerste World Press Photo 2016-tentoonstelling opent op 16 april a.s. in Amsterdam haar deuren. De beelden die tijdens de tentoonstelling worden getoond, zijn geprint op Canon’s grootformaat- en Arizona flatbed-printers.

In samenwerking met World Press Photo wordt een reeks van 80 lezingen georganiseerd op universiteiten in Europa onder de noemer ‘Reflections will run’. World Press Photo vertelt het verhaal van fotojournalistiek en de impact van fotografie.

Meer informatie over World Press Photo is te vinden op: www.worldpressphoto.org.

Volgende lezen

Canon introduceert nieuwe generatie productiescanners met verbeterde netwerkconnectiviteit

‘s-Hertogenbosch, 17 september 2018 - Canon Europe, marktleider in imaging solutions, introduceert een belangrijke aanvulling op haar bekroonde reeks imageFORMULA-productiescanners. De nieuwe imageFORMULA DR-G2090, DR-G2110 en DR-G2140 vormen samen een krachtige oplossing voor ondernemingen en organisaties die te maken hebben met hoge scanvolumes. De nieuwe serie scanners combineert de nieuwste hardware- en softwaretechnologieën van Canon. De scanners zijn stiller en sneller en bieden een extra LAN-interface voor A3-scans.