Rutger Geerling

Rutger Geerling

Als huisfotograaf van onder meer Tomorrowland en Ultra Music Festival reist Rutger Geerling, beter bekend onder zijn alias “Rudgr.com”, de hele wereld over om grote dance festivals vast te leggen. Geregeld stapt hij in de privéjet bij top-DJ’s als Armin van Buuren of Hardwell om ze op tour van dicht bij te volgen en te fotograferen. Het is een wereld van donderende beats, fotograferen uit open helikopters, champagne, vuurwerk, jetlags of weekeinden met 3 uur slaap per nacht. 

Rutger heeft onder meer gepubliceerd in National Geographic Magazine en won in januari de prestigieuze Pop Media Prijs.

Rutger Geerling

Wat zit er in mijn kitbag?

In tegenstelling tot veel collega’s ben ik bepaald geen lenzenfetishist. Dit heeft voor een groot deel te maken met het feit dat ik heel veel loop en dus zo mobiel mogelijk wil zijn om de leukste hoeken te vinden. “Travel light” is bij mij het devies. Ik heb twee camera’s om mijn schouders (een EOS-1D X en een EOS-1D X Mk II), eentje daarvan is opgetuigd met een wijde hoek (EF 16-35mm f/4L IS USM of EF 8-15mm f/4L USM fisheye) en eentje met de welbekende EF 70-200mm f/2.8L IS II USM telezoom. Vaak heb ik de 40mm pancake-lens ook nog ergens in een achterzak zitten; echt een ontzettend fijne lens om erbij te hebben vanwege de mooie mix tussen groothoek- en telelens.

Camera: Canon EOS-1D X

Werk vanuit een basis-instelling

Het fijnste vind ik het om te werken vanuit een basisinstelling, ’s avonds is dat bijvoorbeeld 1/160 seconde, f/2.8 op 800ISO. Afhankelijk van plek en het veranderende licht pas ik dat aan. Het is voor mij de manier om in het ritme van de avond te komen, als je eenmaal bezig bent dan gaat alles bijna gedachteloos. Doordat ik hier alleen maar diafragma en sluitertijd hoefde aan te passen, en te fotograferen op 1/3e seconde met ISO 800, kreeg ik het effect van de zwaaiende mobiele telefoonlampjes.

Camera: Canon EOS-1D X

Rutger Geerling
Rutger Geerling

Inspelen op wisselende omstandigheden

Ik werk eigenlijk altijd in vaste stappen met ISO. Dus 100, 200, 400, 800, 1600. Door niet de tussenstappen te gebruiken kan je veel gemakkelijker de instellingen uit je hoofd leren. Ik houd dan ook meestal mijn ISO en diafragma constant en verander voornamelijk alleen sluitertijd. Zo kan je extra snel inspelen op de wisselende omstandigheden. Ondanks de donkere omstandigheden ga ik zelden boven de ISO1600; ben namelijk echt een liefhebber van scherpe en zo ruisvrij mogelijke foto’s. Leuk detail: dit shot is genomen vanuit een helikopter.

Camera: Canon EOS 5D Mark III

Je hebt nooit genoeg foto’s

Schiet veel, heel veel foto’s! Weggooien is makkelijk, iets missen is zonde. Waarom zou je na 5 foto’s stoppen, ga altijd nog even door – heel vaak ontwikkelt een mooi moment zich nog verder terwijl je denkt al je beelden al te hebben. Het lukt me gemakkelijk om 50 foto’s maken van iemand die lekker aan het dansen is bijvoorbeeld, maar dan staat die er wel top op! Op de foto is een meisje te zien die zo mooi opging in de trancemuziek dat ik door bleef schieten. Uit circa 30 foto’s was dit degene die het moment zo perfect mogelijk benaderde.

Camera: Canon EOS-1D X

Rutger Geerling
Rutger Geerling

Het ultieme moment: de drop

Let op de muziek! Direct na epische, zwaar opbouwende stukken valt vaak de zogenaamde ‘drop’ – het moment waarop de muziek of het ritme opeens een ander tempo aanneemt. Dit voel je ruim tevoren aankomen (de muziek goed kennen is een pré) en er is er vaak confetti, vuurwerk of CO2. Echt hét perfecte moment waarop je de typische “epische” dancefoto kan maken! Op het moment van ‘de drop’ zie je vaak dat de handen omhooggaan en overal vuurwerk tevoorschijn komt.

Camera: Canon EOS 5D Mark III

Op zoek naar de diepte

Als je van ver schiet, probeer dan diepte te brengen door zaken als speakers in de compositie mee te nemen. In plaats van storend te zijn geven de speakers een mooi gevoel van diepte en grootsheid, de lampen doen de rest. Silhouetten werken vaak super en dansende mensen (of danseressen) zijn hiervoor ook uitermate geschikt. Het is een kwestie van goed kijken naar hoeken met veel lagen! Door veel te lopen en goed te kijken vind je dit soort plekken.

Camera: Canon EOS 5D Mark III

Rutger Geerling
Rutger Geerling

Vooraf scherpstellen

Sta je achter de DJ, stel dan eerst scherp (bijvoorbeeld op de draaitafel), haal vervolgens de lens van de autofocus af en neem dan een foto. Op deze manier gaat de camera niet scherpstellen terwijl het moment suprème zich afspeelt. Je zou dan zomaar het moment kunnen missen of het risico lopen dat je focust op het verkeerde onderwerp. Door vooraf scherp te stellen blijf je de focus houden op de DJ en word je niet afgeleid door het publiek of het vuurwerk wat zich ernaast afspeelt.

Camera: Canon EOS-1D X