Jasper Doest

Jasper Doest

Voor fotograaf en Het Perfecte Plaatje gast-jurylid Jasper Doest gaat fotografie om emotie. Of het nu gaat om een reisdocumentaire of een kunstwerk; het moet een expressief beeld zijn wat de kijker raakt.

Jasper fotografeert het liefste al het moois wat hem -en ons- omringt en met zijn foto's kan hij aantonen hoe fragiel deze schoonheid eigenlijk is. Zijn werk heeft al veel publicaties en prijzen opgeleverd, waaronder een reportage in National Geographic en dit jaar de Canon Zilveren Camera in de categorie Natuur & Milieu.

In Het Perfecte Plaatje heeft de wildlife-fotograaf de finalisten van advies voorzien om zo het perfecte shot te krijgen tijdens de wildlife-shoot in Zuid-Afrika. Bij deze deelt hij hier ook een aantal gouden fotografietips met ons!

Dichterbij je onderwerp

Bij wildlife fotografie wordt vaak meteen gedacht aan grote dure teleobjectieven. Ik gebruik ze wel met enige regelmaat, maar het mooie van kortere brandpunten is dat het makkelijker is om de kijker mee te nemen in een voor hen onbekende wereld. Dus staar je niet blind op deze lange lenzen en probeer toegang te krijgen tot het territorium van een dier, zonder deze te verstoren. Toegang en tijd zijn twee hele belangrijke factoren bij iedere tak van fotografie. 

Over de foto: In tegenstelling tot wat veel mensen denken geeft bewolking een heleboel creatieve vrijheid. Ook het gebruik van een relatief korter brandpunt is essentieel geweest in dit shot.

Camera: Canon EOS-7D Mark II

Jasper Doest
Jasper Doest

Geduld is een schone zaak

Op safari is het handig om meerdere cameras binnen handbereik te houden, zodat als het moment daar is je niet van lens hoeft te wisselen. Lenzen wisselen tijdens de safari is met het oog op stof sowieso af te raden. Wees ook geduldig...je maakt meer kans om iets te zien als je met je gids een goede locatie uitkiest (bijvoorbeeld bij het water zoals op de foto) en daar gaat wachten tot er iets gaat gebeuren. Als je steeds rond blijft rijden dan rijd je als het ware achter de feiten aan en heb je kans dat je met lege handen thuis komt. Ben je niet tevreden met het licht? Overleg dan met je gids om de perfecte plek te vinden voor je shot.

Camera: Canon EOS-1D D X

Let op je sluitertijd

Tijdens wildlifeshoots zit je meestal in een situatie waarbij het lastig is om een statief te gebruiken en zal je vaak uit de hand moeten fotograferen. Om te voorkomen dat je bewogen foto's krijg, moet je sluitertijd niet te lang worden. Pas vervolgens je ISO aan zodat er genoeg licht op je sensor valt. Het kan voorkomen dat je wat ruis in je foto ziet als je de ISO flink wat hoger zet, maar liever een alleszeggend beeld met ruis dan helemaal geen foto. Maak vooraf ook de keuze of je actie wil bevriezen (snelle sluitertijd) of juist meer dynamiek wil laten zien door lange sluitertijden.

Camera: Canon EOS 100D

Jasper Doest
Jasper Doest

Omstandigheden

Tijd, locatie en (weers)omstandigheden zijn essentieel voor je foto. Wees vóór zonsopkomst op locatie, op die manier ben je verzekerd van het beste licht en heb je de wereld nog helemaal voor jezelf. Dit is ook de tijd dat veel dieren nog actief zijn. De wereld ziet er op dit tijdstip heel anders uit. Je zou het misschien niet zeggen, maar veel fotografen willen juist géén direct zonlicht. Op een bewolkte dag is het licht zachter, heb je meer controle en komen je kleuren ook beter uit. Neem ook de tijd om op je achtergrond te letten. Deze is net zo belangrijk om aandacht te kunnen vestigen op je onderwerp of om een extra dimensie toe te voegen aan je verhaal. Een stap naar links of naar rechts kan een enorm verschil uitmaken! 

Tot slot: durf te dromen. Als fotograaf heb je de mogelijkheid om mensen mee te nemen op reis naar een onbekende wereld. Dat kan alleen door je vol in het avontuur te storten. Durf te dromen en streef naar het onmogelijke, dan ontstaan vaak de meest creatieve ideeën.