Tips van Bas Meelker

Bas Meelker groeide op in het noorden van Nederland, omringd door prachtige natuur, waar zijn passie voor fotografie aanwakkerde. In 2002 maakte hij voor het eerst kennis met fotografie en zag het als een manier om te communiceren over zijn liefde voor natuur en landschappen. Bas staat bekend om zijn indrukwekkende, schilderachtige foto's waar de kleuren intens zijn en de composities adembenemend. 

De landschapsfotograaf heeft speciaal voor jou zijn ultieme tips om het perfecte plaatje in de natuur te schieten op een rijtje gezet.

Bas Meelker

Macrofotografie

Een macrolens is niet alleen interessant om te gebruiken voor insecten en bloemen. Denk bijvoorbeeld ook eens aan structuren van bladeren, de bast van een boom of pootafdrukken in het zand. Let daarbij vooral op contrasten. Zowel verschillen in kleuren als in licht lenen zich uitstekend voor spannende macrofoto’s. Hoe abstracter, hoe beter!

Camera:   Canon EOS 5D

Lens:        MP-E65mm f/2.8 Macro

Bewegende dieren

Bedenk dat je bij het fotograferen van bewegende dieren een snelle sluitertijd nodig hebt om het beeld te bevriezen. Sluitertijden van 1/500ste of sneller zijn hier ideaal voor. Heb je niet voldoende licht? Gebruik dan een hogere ISO-waarde. ISO 800 is een prima startpunt om mee te beginnen. Zet daarnaast je camera op een tracking focus en op meerdere beelden per seconde. Zo ben je goed in staat om bewegende onderwerpen in focus te houden en snel te reageren.

Camera:   Canon EOS 5D MII

Lens:        EF 500mm f/4 L IS (+ 1.4 converter)

Bas Meelker
Bas Meelker

Compositie en focus

Speel ook eens met je focuspunten. Rent je onderwerp bijvoorbeeld van rechts naar links, selecteer dan een focuspunt rechts in je beeld. Hierdoor geef je je onderwerp meer ruimte in de looprichting in plaats dat je onderwerp de foto uit loopt of vliegt. Om je compositie spannend te maken, moet je proberen je onderwerp uit het midden te houden.

Camera:   Canon EOS 5D

Lens:        EF 70-200mm f/2.8 L

Langzame sluitertijden voor actieshot

Gebruik ook eens langzame sluitertijden voor natuurfoto's. Door je camera in de sluitertijd voorkeuze stand (TV) te zetten en een sluitertijd van tussen de 1/80ste en 1/25ste te selecteren, kan je je onderwerp scherp in beeld brengen. Daarnaast geef je hiermee de achtergrond een dynamisch bewegingseffect, wat voor een artistiek resultaat zorgt.

Camera:   Canon EOS 5Dsr

Lens:        EF 16-35mm f/4 L IS

Bas Meelker
Bas Meelker

Voorspel je perfecte shot

Probeer te anticiperen op wat misschien gaat gebeuren. Zo stijgen ganzen graag tegen de wind. Daar kun je met je positie in het veld rekening houden. Bij warm weer rollen konikpaarden graag in het stof om zich te ontdoen van parasieten of ze zoeken een waterplas op om af te koelen. Ideale plekken om te wachten op actie!

Fotograferen met een supertelelens

Een 600mm lens leent zich uitstekend om dieren te fotograferen. Je kan je onderwerpen vol in beeld brengen zonder dicht bij te hoeven komen. Dat is natuurlijk prachtig! Gebruik ook hier een groot diafragma voor een kleine scherptediepte en de mogelijkheid om je onderwerp los te maken van de achtergrond. 

Natuurlijk is de verleiding groot om met zo’n lange lens je onderwerp vol in beeld te brengen. Maar bedenk dat dat niet altijd het beste resultaat geeft. Door iets meer afstand te houden waardoor je je onderwerp laat ‘ademen’ kan je soms juist de mooiste shots krijgen.

Camera:   Canon EOS 1D MII

Lens:       EF 600mm f/4 L IS

Bas Meelker foto 1