Sports photographer Dave Rogers stands next to rugby player Martin Johnson on the pitch.

SPORTFOTOGRAFIE

Leg winnende sportfoto's vast met deze professionele fotografietips

Tijdens zijn 40-jarige carrière heeft Dave Rogers (Getty-fotograaf) enkele iconische foto's uit de rugbygeschiedenis gemaakt. Hij heeft vanaf 1987 tijdens ieder wereldkampioenschap rugby aan de rand van het veld gestaan en dit jaar brengt hij in Japan elke dag door met het Engelse team. Wat je sport ook is, hier zijn de 10 beste tips en technieken van Dave voor het maken van betere sportfoto's.

Dave's interesse in fotografie ontstond begin jaren zeventig, toen hij als tiener naar wedstrijden van het Engelse voetbalteam Wolverhampton Wanderers ging. Hij herinnert zich dat hij niet alleen geïnteresseerd was in de wedstrijd, maar ook in wat er achter de schermen gebeurde, en dan met name de fotografen aan de zijlijn.

Sinds zijn eerste doorbraak bij een lokale krant – volgens hem door een combinatie van vaardigheden, vastberadenheid en een beetje geluk – heeft Dave zijn plaats verdiend in de top van de sportfotografie. Hij legde verschillende iconische momenten vast: Jonah Lomu van Nieuw-Zeeland, toen die in 1995 de Engelse speler Mike Catt omverliep tijdens een wedstrijd van het wereldkampioenschap rugby 1995; Nelson Mandela, die de beker voor dat jaar uitreikte aan Francois Pienaar, de aanvoerder van de Springboks, waarmee Zuid-Afrika werd samengebracht na een lange geschiedenis van apartheid; Jonny Wilkinson, die met zijn dramatische drop-goal in de verlenging ervoor zorgde dat Engeland in 2003 het wereldkampioenschap rugby won.

Sports photographer Dave Rogers holding a Canon camera.

Dave nam zijn meest gedenkwaardige foto tijdens het wereldkampioenschap rugby 2003. In de foto torent de Engelse aanvoerder Martin Johnson boven de fotograaf uit en houdt hij de beker in de lucht, luttele momenten nadat zijn team het toernooi had gewonnen. Je kunt zijn vreugdeschreeuw bijna horen, met zijn teamgenoten achter hem en de fans in het stadion die de overwinning vieren. In de enorme handen van de rugbyspeler ziet de trofee er bijna uit als speelgoed en de trofee glinstert in de schijnwerpers die op de speler schijnen.

Toen we Dave opzochten, was hij zich aan het voorbereiden op het wereldkampioenschap rugby 2019 in Japan, waar hij met het Engelse team zal optrekken. Ter voorbereiding stelde hij zijn reisschema op en pakte hij zijn apparatuur in. Daarnaast was hij druk in de weer om licenties te krijgen om op afstand bestuurbare camera's in de stadions te kunnen gebruiken. Hij vertelde dat hij naast drie professionele camerabody's, lenzen, statieven en monopods, genoeg uitrusting voor nat weer mee zou nemen om het natte seizoen te kunnen trotseren.

Bovendien was hij al aan het nadenken over de foto's die hij graag wil maken. Onder de duizenden foto's die hij tijdens het toernooi verwacht te nemen, is er één foto die hij heel graag zou willen nemen: "Mijn droomfoto is er één waar Engeland de Webb Ellis-beker weer in handen heeft: de wereldbeker!"

Hier deelt hij zijn deskundige advies voor het verbeteren van je sportfotografie, ongeacht de sport die je fotografeert.

1. Leer de sport door en door kennen

"De grootste uitdaging is om de sport te leren kennen," zegt Dave. "Leer de regels van het spel, zodat je weet wat spelers proberen te doen." Als je de volgende stap van een speler niet kunt anticiperen, wordt het lastig om overal op tijd bij te zijn.

Elke sport is anders. In vergelijking met rugby "is voetbal sneller qua spel én qua fotografie", zegt hij. Maar aan de andere kant heeft rugby meer spelers en mensen die je het zicht kunnen ontnemen en in de weg kunnen staan van een goede foto. In het voetbal "zijn er minder spelers op het veld, waardoor je een beter zicht hebt."

2. Koop de beste apparatuur die je je kunt veroorloven

Toen Dave net begon, had hij een plekje bemachtigd voor de cursus Training of Journalists van de Britse National Council, ondanks het feit dat hij geen camera had. Hij moest op dat moment kopen wat hij zich kon veroorloven: een oude 35mm-filmcamera. Als je nu begint, raadt hij aan om "gebruiksgemak, betrouwbaarheid en waar voor je geld" als de belangrijkste factoren te beschouwen. "Koop gewoon het beste dat je kunt krijgen", zegt hij, maar onthoud dat goedkoop vaak ook duurkoop is.

Als een volledige DSLR-kit te intimiderend of niet haalbaar is, ga dan voor een compacte camera of een bridgecamera met functies die de eisen van sportfotografie aankunnen. De Canon PowerShot SX70 HS, de beste uit het Canon Bridge-assortiment, heeft 65x optische zoom, kan tot 10 opnamen per seconde maken en heeft een snelle, nauwkeurige autofocus (AF) met een continue AF-optie om je te helpen de actie vast te leggen.

Om optimaal te profiteren van de geweldige selectie Canon-lenzen is het investeren in een DSLR-camera zoals de Canon EOS 80D een geweldige keuze voor sportfotografie.

3. Kies een stevige lens

"De standaardlens voor sportfotografie is de Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM [en de nog lichtere en nieuwere versie van deze lens, de Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM], die echt fantastisch is. Daarnaast gebruik ik de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM vaak. Ze zijn betrouwbaar en kunnen tegen een stootje. Als je sportfoto's maakt, zet je de camera's vaak snel neer en ren je telkens op en neer. Ze moeten behoorlijk robuust zijn om dat aan te kunnen.

"Als je net begint, is de 70-200 mm nuttiger. Er zijn niet veel mensen die een lens van 400 mm gebruiken als ze geen specialist zijn."

Voor vergelijkbare resultaten met een kleiner budget kun je de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM of de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM overwegen. Beide camera's zijn voorzien van Canon's befaamde Image Stabilizer-technologie (IS) die helpt om ook bij camerabewegingen foto's scherp te maken. Als je handen trillen, trilt er in de lens ook een element heen en weer om dit tegen te gaan. Hierdoor zouden je foto's scherp moeten zijn, zelfs als je opnamen maakt zonder statief.

Martin Johnson raises the trophy after England wins the 2003 Rugby World Cup. © Dave Rogers / Getty Images
Gemaakt met EOS-1D X
  • f/2.8
  • 1/640
  • 1000

4. Focus op de actie, niet op de achtergrond

"Kies voor een hoge sluitertijd en een groot diafragma [kleiner f-getal], omdat achtergronden erg rommelig en afleidend kunnen zijn door bijvoorbeeld reclameborden. Onthoud dat hoe groter het diafragma is, hoe minder er wordt scherpgesteld. Maak de drukke achtergronden onscherp en probeer de lens zo lang mogelijk te gebruiken bij de maximale brandpuntsafstand. Kies een heel lage ISO-instelling, zodat je een hoge sluitertijd moet gebruiken met een laag diafragma."

Een truc die Dave aanbeveelt om de achtergrond helemaal te verwijderen, is "om iets hoger op de tribune te gaan staan, zodat je op het veld neerkijkt. Als je de foto van bovenaf kunt maken, krijg je een heldere groene achtergrond."

5. Ga in de zon zitten

Volgens Dave zijn de beste omstandigheden om foto's te maken "helder bewolkt", wanneer het licht gelijkmatiger over het hele veld is verdeeld, zodat je je belichtingsinstellingen niet zo vaak hoeft aan te passen. Maar als je op een zonnige dag fotografeert met een groot contrast tussen schaduwrijke gebieden en zonnige gebieden, "kun je er het best voor kiezen aan op de zonnige kant te zitten en richting de schaduwrijke kant te werken", zegt hij. Zo werk je met licht dat van achter je komt. "Het kan lastig zijn als je in de schaduw zit en in de richting van de zon werkt. Vaak krijg je alleen een silhouet van een speler tegen de heldere achtergrond. Ga dus altijd aan de zonnige kant zitten. Zo krijg je ook mooiere kleuren."

Dit is het eenvoudigst te doen bij kleine lokale sportevenementen waar toeschouwers in het park of gebied vrij zijn om te gaan en staan waar ze maar willen. Daar kun je op zoek gaan naar de perfecte plek. Tijdens evenementen met plaatsbewijzen kun je mogelijk vooraf kiezen waar je wilt zitten. Ontdek de precieze ligging van het veld en op welk tijdstip het evenement plaatsvindt en kies een stoel die op dat moment in de zon zal liggen. Je kunt zelfs een app downloaden voor fotografen waarmee je de stand van de zon kunt voorspellen.

6. Kies voor het silhouet

Soms wil je echter wel een silhoueteffect vastleggen. Verlaag hiervoor de ISO-waarde, verhoog de sluitertijd en sluit het diafragma (gebruik een hoger f-getal). "Je hebt een lichte achtergrond nodig", adviseert Dave. "Onderbelicht het hele onderwerp. Een silhouet kan effectief zijn, zolang je het niet te vaak doet. Anders wordt het cliché."

7. Wees creatief met onscherpte

Zodra je een goede selectie van kernfoto's hebt gemaakt, is het tijd om creatief te worden. Sommige beginnende sportfotografen zijn geobsedeerd met het bevriezen van de actie, maar Dave raadt aan om onscherpte te omarmen om snelheid te benadrukken. Probeer hiervoor de sluitertijd in te stellen op 1/15 sec. Hij waarschuwt echter: "Je wilt niet zoveel onscherpte dat je niet kunt zien wat de atleten doen. Je wilt nog steeds dat hun gezicht zo scherp mogelijk is."

Vooral bij sporten met voorspelbare, lineaire bewegingen zoals paardenrennen, atletiekwedstrijden of motorsport, kun je door de actie te pannen (door je camera te bewegen om een persoon of voertuig in beweging te volgen) je onderwerp relatief scherp houden en alle andere onderwerpen vervagen, waardoor de indruk van snelheid echt wordt overgebracht.

8. Ga dicht bij de grond zitten

Om meer drama toe te voegen, stelt Dave het volgende voor: "Verklein je hoek. Als je dicht bij de grond zit wanneer een speler naar je toe duikt, lijkt het alsof hij door de lucht vliegt."

Dit was een strategie die Dave hanteerde voor zijn gedenkwaardige foto toen de toenmalige Engelse aanvoerder Martin Johnson in 2003 de wereldbeker rugby omhoog hield. Door zich lager dan Martin te positioneren, benadrukte het perspectief de lengte en kracht van de toch al indrukwekkend grote rugbyspeler.

Gerelateerde artikelen
Two cross-country skiers makes their way up a mountain in low sunlight.

ACTIE

"Ga altijd dat stapje verder voor je foto"

Sportfotograaf Richard Walch over zijn beweegredenen om spectaculaire foto's te maken van skiën en snowboarden.

Two young men dressed in black leap around on a rooftop between Turkish domes with stone lanterns on top.

ACTIE

Freerun-actie opnemen: de toptips van Samo Vidic

De Canon-ambassadeur deelt hoe je de spanning en het spektakel van urban-actiesporten vastlegt.

Dave Rogers' kitbag containing two Canon DSLR bodies and a number of lenses.

9. Neem voor elke situatie de juiste spullen mee

"Ik neem twee, of tegenwoordig zelfs drie camera's mee, voor het geval dat. Als het regent, bescherm ik ze zo goed mogelijk. Veel mensen gebruiken harde tassen, maar ik neem gewoon een rugzak mee. Ik neem een Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM-lens, een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, twee camera's en twee kleine zoomlenzen mee. Ik heb ook altijd drie of vier reservebatterijen bij me, vooral in de kou, omdat ze dan een stuk sneller leeg gaan. Neem waterdichte verpakkingen en lensdoppen mee - dat is altijd de moeite waard. Als je die niet hebt, kun je de set in een plastic tas inpakken. Zo bespaar je enorm veel geld aan reparaties."

Dave gebruikt de Canon EOS-1D X Mark II van topkwaliteit, maar de betaalbare Canon EOS 80D heeft een chassis van magnesiumlegering en is bestand tegen stof en vocht, waardoor hij onder alle omstandigheden betrouwbaar is. De camera beschikt ook over een geavanceerd 45-punts autofocussysteem en een snelle continue opnamesnelheid van 7 frames per seconde met onderwerptracering, waardoor hij ideaal is voor met name snelle actiesportfotografie.

10. Wees geduldig en blijf fotograferen

Gemiddeld neemt Dave ongeveer 2000 foto's per rugbywedstrijd, om er uiteindelijk een paar te krijgen waar hij echt tevreden over is. Wees daarom niet ontmoedigd als je eerste foto's niet zo spannend zijn als je had gehoopt. "Het is het vervelendst wanneer er mensen voor je staan, zodat je niet langs hen kunt kijken, of mensen die door de foto lopen en je het zicht ontnemen", zegt hij. Dave heeft veel van dergelijke foto's moeten verwijderen, maar hij blijft foto's maken en wacht tot de juiste momenten zich voordoen. "Je moet veel foto's weggooien, maar tegenwoordig weet je met digitale camera's wat je krijgt en kun je direct zien wat voor foto je hebt zodra je op de achterkant van het scherm kijkt."

Zodra je die winnende foto op de achterkant van het scherm van je camera ziet, wordt je beloond voor je doorzettingsvermogen. Met geduld, verbeeldingskracht en de juiste kit in je tas (de aanbevelingen van Canon zijn de Canon EOS 80D DSLR met een Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM of Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM-lens of een Canon PowerShot SX70 HS-bridgecamera) kun jij ook sportfoto's nemen waarmee je echt indruk maakt.

Geschreven door Matthew Bowen

Gerelateerde artikelen



Get Inspired is je belangrijkste bron van nuttige fotografietips, aankoopgidsen en leerrijke interviews - alles wat je nodig hebt om de beste camera of de beste printer te vinden, en breng je volgende creatieve idee tot leven.

Alle artikelen bekijken

Gerelateerde producten