silhouette of surfer on wave

SPORTFOTOGRAFIE

WATERSPORTACTIE

Als je een bijzondere foto wilt maken, zit je bij surfers, kajakkers en andere watersporters helemaal goed. Watersport draait om spanning, opspattend water, sprongen, bewegingen en snelheid. Een goede foto vraagt dus om inspanning en geduld. Canon heeft een aantal tips en tricks voor je waarmee je betere shots en mooiere prints maakt.

  • De sportmodus gebruiken
  • Ongewenste vervaging verminderen
  • De modus Sluitertijdvoorkeuze (Tv) gebruiken
  • Een AF-focuszone gebruiken
  • Snelle lenzen gebruiken om actie vast te leggen
  • Beeldkwaliteitsinstellingen
  • Bewegende onderwerpen fotograferen
  • Je opnamen zo goed mogelijk presenteren
Of je nu de golven opzoekt, aan de rand van een mooi meer staat of naar het strand gaat, zorg ervoor dat je altijd de omgeving goed in je opneemt en je eigen veiligheid en die van anderen niet in gevaar brengt. Lees verder voor meer informatie.

Met een van de onderwaterbehuizing van Canon weet je zeker dat je camera bij het water en op het strand goed is beschermd. Met deze harde behuizingen kun je tot op een diepte van 40 meter opnamen maken. Zand en water staan een mooie beelden dus niet in de weg. De behuizingen zijn voorzien van waterdichte knoppen, waardoor je je camera ook onder water gewoon kunt gebruiken.

Het is slim om de accu volledig op te laden en te controleren of de geheugenkaart voldoende ruimte heeft, zodat je de behuizing later niet open hoeft te maken. Je kunt een paar zakjes silicagel in de behuizing doen om de luchtvochtigheid laag te houden.

Als je niet van plan bent onder water te gaan, gebruik je de lenskap om overstraling te minimaliseren en een beschermend filter om schade aan de lens door het zand te voorkomen.

Gebruik de sportmodus voor snelle actie

Sporten met veel snelle bewegingen kun je het beste fotograferen als je de camera zodanig hebt ingesteld dat die het onderwerp volgt en 'bevriest'. Stel het programmakeuzewiel in op de sportmodus of schakel de SCN-modus in en selecteer Sports op het LCD-scherm.

Met de sportmodus wordt de sluitertijd verkort, waardoor je het moment beter kunt bevriezen. Bij deze modus volgt de automatische scherpstelling van de camera bewegende onderwerpen.

Je kunt voor de beste resultaten de sluiterknop half indrukken en je vinger erop houden, zodat het beeld al scherp is voordat je onderwerp op de ideale plek staat. Bij deze modus wordt de camera ook ingesteld op continu-opnamen met hoge snelheid, waardoor die een serie foto's maakt zodra je de sluiterknop volledig indrukt. Als je veel foto's wilt maken, kun je het beste een geheugenkaart met hoge snelheid en veel capaciteit gebruiken, zodat je in weinig tijd heel veel foto's kunt maken.

Tip: gebruik je de sportmodus, dan kun je het beste een aantal fotoseries maken, je vinger van de sluiterknop halen en daarna een nieuw onderwerp zoeken.

Verminder ongewenste vervaging: Image Stabilizer

Langere zoomlenzen met een Image Stabilizer hebben niet zo'n last van cameratrilling, maar als je de camera meebeweegt met de actie, werkt de Image Stabilizer minder goed. Aan de zijkant van de lens zit een schakelaar. Als je kunt kiezen tussen Mode 1 en Mode 2, moet je Mode 2 gebruiken. Sommige lenzen schakelen automatisch op die tweede modus over zodra ze een zijwaartse beweging herkennen.

Snelle momenten worden vaak met een heel korte sluitertijd gefotografeerd. Stel de sluitertijd in op 1/500 seconde of korter. Als je waterdruppels scherp wilt vastleggen, moet je zelfs 1/2000 gebruiken. Tijdens al die spectaculaire actie vol bijzondere momenten heb je misschien niet altijd even snel door dat de lichtomstandigheden veranderen. Als je met een heel korte sluitertijd werkt, kan het zijn dat de lens niet genoeg licht vangt. Een snelle lens heeft een groot diafragma (oftewel een lage f-waarde), waardoor er meer licht in valt als je een hoge sluitertijd gebruikt. Met Auto ISO of de persoonlijke functies van de veiligheidsshift met ISO weet je zeker dat het aan de belichting niet schort.

Een AF-focuszone gebruiken

Bij EOS-camera's is het frame voorzien van verschillende focuspunten. De camera stelt meestal scherp op het onderwerp dat het dichtst bij je staat. Wil je zeker weten op welk focuspunt je camera gaat scherpstellen, stel dan minder focuspunten in en zorg ervoor dat ze over je onderwerp komen te liggen.

Dat vraagt wel om wat meer vaardigheden, maar de resultaten zijn het waard. Bij de meeste bewegende onderwerpen krijg je met één AF-punt niet altijd even gemakkelijk scherp beeld, omdat het AF-punt vrij snel het onderwerp kan missen. AF-puntselectie is alleen mogelijk bij een creatieve modus, zoals P, Tv, Av of M.

AF focus zone on windsurfer
Gemaakt met EOS 5DS R
  • f/5.6
  • 1/2000
  • 500

Snelle lenzen gebruiken om actie vast te leggen

Professionele Canon sportfotografen maken vaak gebruik van de witte lenzen uit de L-serie omdat die in weinig tijd het grootste diafragma aankunnen en omdat ze onderwerpen op afstand extra groot in het frame krijgen.

Welke lens je uiteindelijk kiest, hangt af van hoe dicht je op de actie zit. Hoe verder je onderwerp, des te langer de lens. Met een heel brede kijkhoek kun je echter ook indrukwekkende foto's maken.

Gerelateerde artikelen
What settings are best for shooting water sports?

WATERSPORTFOTOGRAFIE

Wat zijn de beste instellingen voor het vastleggen van watersporten?

Als je graag sportfoto's wilt maken en toegankelijke onderwerpen zoekt die gegarandeerd voor mooie foto's zorgen, dan zijn watersporten heel geschikt.

Capturing motion photography

BEWEGING FOTOGRAFEREN

Beweging vastleggen op foto's

Welke camera je ook gebruikt, er zijn meerdere technieken om beweging zo effectief mogelijk vast te leggen, terwijl je je creativiteit toepast en een verhaal vertelt via je foto's.

Zoom in and capture fast action

ACTIEFOTOGRAFIE

Zoom in en leg snelle bewegingen vast

Bij actiefotografie draait het allemaal om het vastleggen van snelle momenten, maar je hoeft zelf niet zo snel te zijn als je goed bent voorbereid.

close up of kayaker face

Vergeet de mensenmassa niet

Hoe meer je inzoomt, des te groter een onderwerp op afstand in beeld komt. Soms werkt een andere benadering beter. Probeer bijvoorbeeld eens met een breed beeld te werken, zodat je de omgeving van de sporter en de toeschouwers ziet. Kijk maar eens in de krant. Je ziet hooguit een paar ingezoomde shots van sporters in actie en juist tamelijk veel plaatjes van de sporter in zijn context: de locatie en talloze toeschouwers.

Beeldkwaliteitsinstellingen

Als je je foto's niet als RAW-, maar als JPEG-bestand opslaat, kun je in een continue opname veel meer foto's maken. JPEG-bestanden worden ook veel sneller op de geheugenkaart opgeslagen.

Combineer foto's met korte video's

Staar je niet blind op foto's. Met een paar korte video's kun je je verhaal een stuk completer maken. Veel camera's zijn voorzien van een speciale knop voor video-opnamen, waardoor je heel gemakkelijk wisselt tussen foto's en video-opnamen. Je kunt ze uiteindelijk allebei online delen.

Een video-opname maken

Maak net nadat je op de locatie bent aangekomen een paar shots met een brede kijkhoek voor een mooie sfeerimpressie. Je kunt het beste niet al te veel inzoomen tijdens de opname. Het is vaak beter om even te pauzeren, de compositie, het frame en de zoom van het beeld anders in te richten en daarna het filmen te hervatten. Sommige LEGRIA-modellen zijn voorzien van een Full HD-modus van 50p. Daarmee leg je bewegingen extra soepel vast, wat handig is voor sport. Heeft je camera deze functie ook, maak er dan goed gebruik van.

Een geluidsopname van het evenement komt soms ook goed van pas, maar vergeet niet dat je vooral het gejubel van de toeschouwers krijgt te horen als je in het publiek opneemt. Je kunt indien nodig de audioscène zodanig instellen dat geluid van toeschouwers wordt gedempt.

Je kunt je camera met een statief natuurlijk op een vaste plek zetten, maar het is leuker om met de actie mee te bewegen. Dat is het makkelijkst met een breed beeld. Komen er deelnemers achter elkaar in beeld? Probeer dan een unieke zoominstelling voor iedere deelnemer. Vergeet niet dat het helemaal niet erg is als een naderend onderwerp steeds groter in beeld komt. Stel de zoom dan ook zodanig in dat je onderwerp nog in het frame past als hij het dichtstbij is.

Tijdens het bewerken werkt een snelle, dynamische soundtrack het beste als lijm die alle scènes bij elkaar houdt. Als je dan het geluid uit de opnamen erdoorheen mixt, krijg je een krachtig, indrukwekkend resultaat.

Je opnamen zo goed mogelijk presenteren

Het Photo Paper Pro Platinum PT-101-fotopapier van Canon met hoogglansafwerking werkt uitstekend met inkt van Canon en is het ideale papier voor opnamen vol actie en snelheid. Het resultaat glanst mooi en barst van de rijke kleuren en haarscherpe details.

Selecteer in het printerstuurprogramma de optie zonder witrand, als je PIXMA over deze instelling beschikt. Een randloze foto ziet er namelijk indrukwekkender uit. Zonder witrand wil zeggen dat de printer helemaal tot aan het einde van het papier kan printen. De printer vergroot dan de foto om de pagina op te vullen. Bekijk wel even het voorbeeld op het scherm, zodat je zeker weet dat de randen van het frame niet buiten de pagina vallen.