Eddie Keogh racing

Tips & Tricks voor sportfotografie

Tips & Tricks: sportfotografie

Leg alle actie vast

Hoewel de kans dat je toegangskaartjes hebt bemachtigd voor de grote evenementen vrij klein is, kun je in het park en langs de sportvelden toch mooie sportfoto's maken. In deze Tips & Tricks komen de volgende onderwerpen aan bod om te laten zien hoe je je Canon-camera beter kunt gebruiken:

  • Planning
  • Verslag doen van evenementen
  • Objectieven
  • Scherpstellen op je onderwerp
  • Handmatig scherpstellen
  • Het beslissende moment
  • Beelden stilzetten of pannen
  • Compositie
  • Laatste advies

Planning

Het begint allemaal met een gedegen kennis van de sport die je wilt fotograferen. Hoewel sommige fotografen van alle markten thuis zijn, leggen de meesten zich toe op één sport. Leer de regels van de sport, zodat je kunt anticiperen op de volgende beweging of actie. Als je een team volgt, leer je de spelers snel kennen. Al gauw weet je wat ze in welke situatie doen. Probeer te laten zien hoe het team samenwerkt en concentreer je vervolgens op één of twee spelers.

Verslag doen van evenementen

Begin met lokale evenementen, zoals wedstrijden van de plaatselijke voetbal- of rugbyclub. Deze worden vaak gespeeld op sportcomplexen die voor het publiek gratis toegankelijk zijn. Je kunt dan de beste plek langs de zijlijn innemen om foto's te maken. Stel jezelf voor aan de teamleider of coach van beide teams en vraag toestemming om foto's te maken. Je kunt hen ook een aantal gratis foto's van het evenement aanbieden, waaronder een eenvoudige teamfoto.

Atletiekwedstrijden zijn redelijk voorspelbaar. Een goede plaats om foto's te maken is in een bocht, waar je de lopers van voren kunt fotograferen voordat ze de bocht ingaan. Bij de finish moet je de opnamen waarschijnlijk van de zijkant maken. Als je in het verlengde van de finishlijn bent opgesteld, maak dan een reeks opnamen om vast te leggen hoe de lopers de lijn passeren. Bij onderdelen zoals het polsstokspringen of het verspringen bevindt de sporter zich in een afgebakende ruimte, wat je in de gelegenheid stelt om je vaardigheden te verfijnen terwijl de sporters meerdere pogingen doen om zichzelf te verbeteren.

Bij auto- en motorsport is het vinden van een goed gezichtspunt de belangrijkste uitdaging. Ieder circuit is anders. Daarom is het belangrijk om vroeg aanwezig te zijn en het parcours goed te verkennen.

Objectieven

Professionele sportfotografen beschikken over supertele-objectieven. Objectieven met een brandpuntsafstand van 400 mm, 600 mm of zelfs 800 mm vullen het kader met onderwerpen die met het blote oog nauwelijks waarneembaar zijn.

Je huidige objectieven hebben mogelijk een wat kortere brandpuntsafstand. Het standaardzoomobjectief, zoals de EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II, dat vaak bij een EOS-camera wordt geleverd, is zeker geschikt om onderwerpen dichterbij te brengen; je moet alleen een sport of evenement kiezen waarbij het onderwerp niet al te ver weg is. In dergelijke situaties zijn objectieven met een zeer lange brandpuntsafstand vaak te krachtig en voldoet een standaardzoomobjectief uitstekend.

Als je opnamen maakt van sportwedstrijden waarbij de actie op grotere afstand plaatsvindt, komt een telezoomobjectief met een langere brandpuntsafstand, zoals de EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM, goed van pas.

Objectieven met grote maximale diafragma's (bijvoorbeeld f/2.8 of sneller) hebben een aantal voordelen. Ze laten meer licht door naar de sensor van je EOS-camera, waardoor je een breder bereik van sluitertijden kunt gebruiken. Bovendien heeft het maken van opnamen met een groot diafragma het voordeel dat het onderwerp als het ware van de achtergrond wordt losgeweekt. Je krijgt een smalle scherptediepte, wat wil zeggen dat je onderwerp naar voren komt vanuit de achtergrond.

Scherpstellen op je onderwerp

Hoewel je EOS over een snelle en nauwkeurige scherpstelling beschikt, kan het bij sportfotografie handig zijn om de AF-modus in te stellen op AI Servo AF. Houd vervolgens de ontspanknop half ingedrukt om de camera ononderbroken scherp te laten stellen terwijl je je onderwerp volgt.

Handmatig scherpstellen

Bij sommige sporten kun je het beste vooraf handmatig scherpstellen. Als je bijvoorbeeld het hoogspringen fotografeert, weet je precies waar de atleet over de lat zweeft. Je kunt het objectief zo instellen dat je handmatig op de lat kunt scherpstellen. Druk op de ontspanknop zodra de atleet dit punt passeert.

Het beslissende moment

Zeker bij sportfotografie is het vastleggen van het onderwerp op het beslissende moment van groot belang.

Dit kan het moment zijn waarop een hardloper de finishlijn passeert of een tennisser met zijn racket de bal raakt. Sommige fotografen werken graag met de modus voor continu-opnamen van hun camera om het moment vast te leggen.

Hoe dan ook, het is enorm bevredigend als je het beslissende moment in één beeld kunt vastleggen. Het geheim is om op het juiste moment te anticiperen. De beste manier om dat te leren, is oefenen. Vraag een vriend om een tennisbal hoog te houden op zijn racket en probeer zo veel mogelijk foto's te maken van het moment waarop de bal de snaren raakt. Probeer vervolgens een wat lastigere situatie, bijvoorbeeld het moment waarop iemand tegen een voetbal trapt. Kun je het moment vastleggen waarop de schoen de bal raakt?

Beelden stilzetten of pannen

Wanneer je snel bewegende onderwerpen fotografeert, lijkt het voor de hand liggend dat je een korte sluitertijd moet instellen om beelden als het ware stil te zetten. Een foto die is gemaakt met een sluitertijd van 1/1000 seconde zal veel scherper worden weergegeven dan een foto met een sluitertijd van 1/100 seconde.

Wil je echter wel een stilgezette opname? Dergelijke opnamen komen vaak emotieloos over. Onscherpte geeft een foto dynamiek.

Stel het programmakeuzewiel op je EOS in op Tv (AE-sluitertijdvoorkeuze) en experimenteer met verschillende sluitertijden. Bekijk elke foto om het effect te bestuderen.

Een andere manier om beelden stil te zetten, is door gebruik te maken van een relatief lange sluitertijd (bijvoorbeeld 1/30 seconde) en de camera te draaien om de verplaatsing van het onderwerp te volgen. Deze techniek noemen we ‘pannen’. Het is de bedoeling het onderwerp op dezelfde plaats in de zoeker te houden zodat het scherp wordt weergegeven. Met pannen van de camera creëer je een vage achtergrond, wat dynamiek aan de opname toevoegt.

Als je objectief over beeldstabilisatie beschikt, zit er (afhankelijk van het objectief) mogelijk een schakelaar aan de zijkant van de cilinder, waarmee je je panning-opnamen kunt verbeteren. De schakelaar staat normaal in Modus 1 voor stabiliteit in zowel verticale als horizontale richtingen. Schakel naar Modus 2 om alleen stabiliteit te bieden in een verticale richting. Dit is perfect voor het pannen van actie-opnamen.

Compositie

Hoewel een aantal punten in het bijzonder relevant zijn voor sportfotografie, moet je één van de basisbeginselen niet vergeten: compositie.

Zoek een goed gezichtspunt en positioneer je onderwerp zorgvuldig in het kader om krachtige foto's te creëren. Maak eens opnamen vanaf een afstand om de gebeurtenis in context te plaatsen of haal het onderwerp dichterbij (of zoom in met je objectief) om een gedeelte van de actie te isoleren. Fotografeer de locatie en details op de locatie. Maak foto's van hoekvlaggen of startblokken, basketbalringen of een stapel tennisballen. Probeer belangrijke elementen van de sport uit te lichten.

Laatste advies

Respecteer het spel. Respecteer de spelers. Druk de ontspanknop niet in als het geluid van de camera een afleidende factor kan zijn. Wees stil wanneer een tennisser gaat serveren of wanneer een golfer gaat afslaan. Maar als je goed blijft oefenen, zul je na verloop van tijd geweldige foto's maken.