A lion cub clambers over an adult male lion lying in long grass, who raises his head in a mock roar.

OUTDOOR

6 Tips & Tricks voor het maken van prachtige wildlife-opnamen

Natuurfotografie is een immens populaire tak van de fotografie. Maar onvoorspelbare en snelle dieren kunnen een van de moeilijkste en meest uitdagende onderwerpen zijn.

Met de juiste kennis, apparatuur en veel geduld kun je prachtige beelden vastleggen. Net als bij sportfotografie draait bij het maken van wildlifeopnamen alles om voorbereiding, positie en apparatuur, en dien je altijd uit te gaan van het onverwachte.

Daarom volgen nu 6 Tips & Tricks voor het maken van fantastische wildlifeopnamen.

1. Leer je onderwerp kennen

Kom alles te weten over de leefomgeving en het gedrag van het dier dat je wilt fotograferen. Dit is van groot belang en zal je uren schelen op locatie. Zo moet je weten in welk seizoen en op welke momenten van de dag de diersoort actief is om je foto's te plannen. De mooiste natuuropnamen zijn vrijwel altijd gemaakt dankzij veel kennis en planning.

A kneeling man photographs two kangaroos lying on the ground.

2. Oefening baart kunst

Het heeft weinig zin om op het juiste moment op de juiste plek te zijn als je niet kunt vastleggen wat er voor je ogen gebeurt. Je moet veel oefenen om snel te kunnen reageren. Plaats bijvoorbeeld voerbakken voor de vogels in je tuin en fotografeer ze door het raam of bouw je eigen schuilplaats.

Of ga naar de dierentuin met je camera in de aanslag om meer te leren over het gedrag van de dieren. Hoe meer je je ogen en je reactievermogen traint, hoe beter je wildlifeopnamen zullen zijn.

Gerelateerde artikelen
A fox stares at us through a gap in a bush, which is out of focus.

NATUURFOTOGRAFIE

Het verhaal achter natuurfoto's in de stad van Ossi Saarinen

Slechts drie jaar nadat hij begon met fotograferen, zijn de karakteristieke dierenfoto's van Ossi een hit op sociale media geworden. Hij vertelt hoe zijn hobby begon.

A squirrel looks up, paws in front of its body, surrounded by a field of white daisies and lush green grass.

NATUURFOTOGRAFIE

De natuur in de stad vastleggen

Ossi Saarinen deelt de beste camera-instellingen en creatieve technieken voor het fotograferen van stedelijke natuur.

3. Kom dichterbij

De beste natuuropnamen tonen de actie van dichtbij. Als je zelf te dicht bij dieren komt, verandert hun gedrag of jaag je ze misschien wel weg. Gebruik een lange lens om foto's te maken die de actie gedetailleerd vastleggen en snij je foto later bij om nog dichterbij te komen.

4. Blijf scherp

Bij wildlifefotografie is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je op de juiste plek op je onderwerp scherpstelt. Selecteer eerst je AF-punt om te bepalen waarop je wilt scherpstellen: het middelste punt is vaak het gevoeligst en levert de mooiste resultaten op.

Probeer het belangrijkste deel van het onderwerp scherp in beeld te houden: meestal zijn dit de ogen. Overweeg de AI Servo-modus om je camera het onderwerp te laten volgen en gebruik de knop Terug om scherp te stellen. Zo blijft de ontspanknop beschikbaar zodat je de sluiter kunt bedienen.

5. Denk aan het licht

Til je foto's naar een hoger niveau door je onderwerpen bij het juiste licht te fotograferen. Houd rekening met de gedragspatronen van de dieren en probeer foto's te maken in het licht van de vroege ochtend of de namiddag voor warm en laag zonlicht dat voor mooie kleuren en diepe schaduwen zorgt.

6. Snelheid is belangrijk

De juiste sluitertijd is van groot belang bij de mooiste wildlifeopnamen. Bij het fotograferen van snel bewegende onderwerpen is het logisch om de sluitertijd te verhogen. In veel gevallen is dat ook de juiste oplossing. Maar met een langere sluitertijd kun je voor bewegingsonscherpte zorgen, bijvoorbeeld op de vleugelpunten van vogels, waardoor je een gevoel van beweging aan je foto toevoegt.

Hoe meer je je apparatuur leert kennen, hoe langzamer je de sluitertijd kunt instellen om dit effect te versterken. Je kunt zelfs een panningtechniek proberen.

Ontdek Canon’s serie lenzen voor wildlifefotografie en kom erachter hoe je de beste lens voor de gelegenheid kiest.

Gerelateerde artikelen

Get Inspired is je belangrijkste bron van nuttige fotografietips, aankoopgidsen en leerrijke interviews - alles wat je nodig hebt om de beste camera of de beste printer te vinden, en breng je volgende creatieve idee tot leven.

Terug naar alle tips en technieken