The Milky Way arcs across the sky above the rocky shores of a lake.

BUITENFOTO'S

Schitterende sterren: vijf Tips & Tricks om een mooie sterrenhemel vast te leggen

Wie naar de met sterren bezaaide nachtelijke hemel tuurt, raakt er gemakkelijk door betoverd. En tegenwoordig kun je met de moderne cameratechnologie gemakkelijker dan ooit schitterende foto's maken van de sterren.

Wil je astrofotografie eens proberen? Met deze Tips & Tricks worden je sterrenfoto's nog veel schitterender dan ze al waren.

1. Check het weerbericht

Heb je eenmaal een donker plekje gevonden, check dan eerst even het weerbericht. Je hebt namelijk een heldere hemel nodig voor een fraaie sterrenfoto. Lichte bewolking kan je foto's wel meer sfeer geven, dus wees creatief en doe je voordeel met het weer. Langzaam bewegende wolken zijn handiger dan snelle, omdat ze er bij een lange belichtingstijd minder vaag uitzien dan snelle wolken. Zoals altijd bij een lange belichtingstijd moet je de camera heel stabiel houden. Doe je dat niet, dan zie je lichtstrepen en vage stukken op de foto. Met een statief krijg je de scherpste sterrenfoto's. Houd ook de wind in de gaten: wolken bewegen namelijk met de wind mee en kunnen dan ook precies op het verkeerde moment in beeld glijden als het hard waait.

Gerelateerde artikelen
A child watches a burst of gold and pink fireworks.

VUURWERKFOTOGRAFIE

10 tips waardoor je betere vuurwerkfoto's maakt

Van de beste camera-instellingen tot het vastleggen van je familie en vrienden; hier lees je hoe je het plezier en de magie van vuurwerk kunt fotograferen.

People skateboard down a brightly-lit city street at night.

REISFOTOGRAFIE

Je camera tijdens een stedentrip optimaal benutten

11 Tips & Tricks om je te helpen de spirit van de stad vast te leggen.

The Milky Way in a star-filled sky, above rugged cliffs in the foreground.

2. Vind de beste locatie voor sterrenfotografie

De mooiste foto's maak je diep in de natuur, waar de lichtvervuiling zo laag mogelijk is. Felle stadslichten doen de sterren verbleken, net als een halve of volle maan. Je hebt misschien wel eens gehoord van de bekende plekken waar je zelfs de Melkweg kunt fotograferen, zoals in de Amerikaanse Death Valley, maar in de plaatselijke natuur krijg je ook al heel mooie resultaten. Het belangrijkste is dat er geen kunstmatig licht is.

3. Probeer eens een andere instelling

Voor een mooie sterrenfoto moet je de controle over je camera hebben. Schakel eens over op de handmatige modus en probeer de onderstaande instellingen.

  • Focus: stel je camera scherp op het oneindige. Dat kun je doen door de schakelaar op de lens op handmatige scherpstelling te zetten. Daarna gebruik je de afstandsindicator (als je lens die heeft) of kijk je door de zoeker terwijl je de scherpstelring net zo lang draait tot een voorwerp in de verte is scherpgesteld. Zodra de lens op meer dan zes meter is scherpgesteld, wordt de brandpuntsafstand op het oneindige ingesteld en komen de sterren scherp in beeld.

  • Diafragma: wil je dat de sterren eruitzien als stippen in plaats van strepen? Stel je diafragma in met een grote opening. Zo vangt de camera namelijk zo veel mogelijk licht, terwijl de belichtingstijd aan de korte kant blijft. Een groot diafragma betekent echter wel dat de scherptediepte vrij vlak wordt, waardoor alles op de voorgrond onscherp wordt.
  • Sluitertijd: denk eraan dat sterren twinkelen. Wil je sterren of de Melkweg zo statisch mogelijk vastleggen, stel de sluitertijd dan in op maximaal 20 seconden. Als je de sluitertijd langer instelt dan dit, worden er sterrensporen weergegeven.
  • ISO: de vierde factor die van invloed is op de belichting van je foto's is de ISO-instelling. Hoe hoger de ISO-waarde, des te gevoeliger de sensor is voor het licht dat door het diafragma binnenkomt. Leveren het diafragma en de sluitertijd het effect van jouw voorkeur op, experimenteer dan eens met de ISO-instelling. Stel die eerst in op ISO 1600 en bekijk daarna de resultaten. Controleer of de camera voldoende licht vangt via het diafragma en de belichtingstijd. Alles in orde? Dan kun je de ISO-waarde verhogen, bijvoorbeeld naar 3200 of nog meer als je camera dat aankan. Bekijk het resultaat en pas de waarde aan.

A rock formation standing stark against a sky filled with stars.

4. Maak een compositie

Een gitzwarte hemel die bezaaid is met piepkleine sterren levert geweldige foto's op. Soms is het echter helemaal geen slecht idee om je foto te verrijken met andere voorwerpen, zoals een gebouw, bergen, het landschap of een spiegelglad meer. Soms zijn de sterren op zichzelf net niet bijzonder genoeg. Probeer daarom altijd een bijzondere compositie met persoonlijkheid en perspectief te vinden.

5. Leg sterrenstrepen vast

Sterrenstrepen zien er vaak bijzonder uit. Je hebt er wel een flinke portie tijd en geduld voor nodig, naast een statief en sluiterbediening op afstand. Wat je op de foto ziet, is niet de draaiing van de sterren, maar van de aarde!

Zo'n foto maak je niet zomaar, maar als het je eenmaal lukt, heb je wel een foto waar je echt trots op mag zijn. Hoe pak je dat aan? Eerst moet je weten waar de Noordpool is. Dat heb je zo gedaan met een van de talloze sterrenkaart-apps die je op je smartphone kunt downloaden. Als je de Noordpool met een lange belichtingstijd als het focuspunt van je foto gebruikt, krijg je uiteindelijk dat mooie cirkelpatroon rond het middelpunt van de foto, zoals je ziet op deze afbeelding.

Sterren zijn niet bepaald schijnwerpers, dus gebruik een hoge ISO-waarde (800, 1600 of nog hoger) om de beweging van de aarde goed vast te leggen. Probeer vooral veel verschillende combinaties van instellingen uit. Doorgaans geldt: hoe hoger de ISO-waarde, des te meer ruis in je foto.

Bij veel camera's bedraagt de maximale sluitertijd 30 seconden. Wil je een langere belichtingsinstelling, gebruik dan de bulbinstelling in de handmatige modus. Je kunt de sluiter dan zo lang mogelijk openlaten door gewoon op de ontspanner te drukken om te openen en te sluiten. Stel de focus in op het oneindige. Experimenteren loont. Bekijk het daadwerkelijke resultaat voordat je een langere belichtingstijd van bijvoorbeeld een halfuur uitprobeert. Bekijk het resultaat weer voordat je een andere instelling uitprobeert. Waarschijnlijk moet je een aantal nachtjes oefenen, maar uiteindelijk krijg je het gewenste resultaat.