Three cyclists ride around a velodrome; the cyclists are in sharp focus, with everything else blurred.

BASISBEGINSELEN FOTOGRAFIE

Leer pannen te gebruiken voor betere actiefoto's

Pannen is een techniek die vaak wordt toegepast op actiefoto's en geeft een gevoel van beweging. Je dient de sluitertijd van je camera kort te houden en de camera in de richting van het onderwerp te bewegen. Als je het goed doet, blijft het onderwerp scherp terwijl de achtergrond en eventuele stilstaande objecten in het frame in een vloeiende maar wazige beweging worden vastgelegd.

Pannen kan worden gebruikt om een gevoel van beweging in je foto's te krijgen, voor een creatief effect, en om de achtergrond te laten vervagen zodat de nadruk op het onderwerp wordt gelegd.

Wat je ook van plan bent, pannen is een goede vaardigheid om onder de knie te hebben. Het geheim achter een goede panactie is... oefenen. Voor pannen moet je je camera goed kunnen bedienen, dus ervaring is heel belangrijk. Goede onderwerpen om te oefenen met pannen zijn sporten op een circuit of atletiekbaan: dan krijg je meerdere kansen om je vaardigheden te verbeteren omdat je onderwerpen vaker langskomen.

De camera instellen

Kies voor de sluitertijdvoorkeuze of de volledige handmatige modus en selecteer je sluitertijd. De sluitertijd is afhankelijk van een aantal factoren: hoe snel je onderwerp beweegt, de afstand tussen jou en je onderwerp, de lens die je gebruikt en het gewenste wazigheidseffect.

Begin met een sluitertijd van bijvoorbeeld 1/60 seconde en maak deze steeds korter naarmate je vertrouwd raakt met de actie. Vergeet je lensstabilisator niet uit te schakelen (tenzij je met een lens met een Mode 2-functie werkt; dan kun je deze gebruiken).

Pannen is een geweldige manier om een actiefoto extra interessant te maken bij slechte weersomstandigheden. Door een grotere lens te gebruiken en dichter bij het circuit te staan, heb je een foto waarbij de kijker in de actie wordt gezogen.

Vooraf scherpstellen

Om te voorkomen dat je camera tijdens het pannen opnieuw gaat scherpstellen, kun je dit vooraf al doen. Bepaal welk punt je wilt vastleggen en stel je camera daarop scherp. Zet de lens daarna over op handmatige scherpstelling.

Wanneer het onderwerp nadert, volg je de beweging nauwkeurig door de zoeker, zet je een AF-vierkantje op het onderwerp en blijf je het onderwerp volgen door de zoeker tot het zich recht voor je bevindt. Draai je camera nu met een soepele beweging mee in de richting die het onderwerp volgt, maar beperk de verticale beweging tot een minimum. Maak gebruik van de optie voor continue opname en druk op de ontspanknop, ruim voordat het onderwerp de plek bereikt waarop je hebt scherpgesteld, en maak een reeks foto's tot je onderwerp de plek is gepasseerd.

Controleer de opname op het camerascherm. Als je onderwerp scherp en de achtergrond wazig is, is je missie geslaagd. De kans is alleen groot dat je het nog een keer wilt doen!

Gerelateerde artikelen
A river flowing through a landscape of mossy rocks.

BASISBEGINSELEN FOTOGRAFIE

Leren om de belichting correct te gebruiken

Ontdek hoe je de hoeveelheid licht in je foto's kunt aanpassen om je foto's een nieuwe uitstraling te geven.

A windmill against a green countryside background on a cloudy day.

BASISBEGINSELEN FOTOGRAFIE

Verbeter je beelden met HDR-fotografie

Leer hoe je meerdere beelden van dezelfde scène kunt combineren om details vast te leggen in zowel de lichtste als de donkerste elementen van een foto.