ocean view at sunset

LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

De geheimen van het maken van zeegezichten

In een wereld met meer dan een miljoen kilometer aan kustlijn is het geen wonder dat de zee als fotografisch onderwerp zo goed is gedocumenteerd. Maar met zo'n groot gebied en zo veel verschillende omgevingsfactoren, leveren kustlijnen altijd een gevarieerde en dramatische locatie voor landschapsfotografen.

Fantastisch licht - Een van de belangrijkste dingen die serieuze landschapsfotografen onderscheidt van dagjesmensen met een camera, is de waardering en het begrip van licht. Het kiezen van de beste tijd van de dag om je zeegezicht vast te leggen, is enorm belangrijk, omdat het licht gedurende de dag varieert in intensiteit, richting en kleur.

Perfecte timing - Er is niet per se een 'juist' moment, maar 's ochtends vroeg en 's avonds laat, tijdens de 'gouden uren', en er vlak vóór en na, tijdens het zogenaamde blauwe uur, kun je fascinerende kleuren verwachten.

De rol van het weer - Foto's van zeegezichten worden onvermijdelijk beïnvloed door niet alleen de zee, maar ook de lucht. Het weer kan een zeegezicht veel boeiender maken, of het nu gaat om plukken gouden wolken of donkere, storm en regen voorspellende wolkenluchten. Nogmaals, er bestaat niet zoiets al het beste weer om in te fotograferen, maar interessante weerpatronen leren zien en weten hoe je er het beste gebruik van kunt maken in fotografisch opzicht, is een geweldige vaardigheid om je eigen te maken.

Beweging vastleggen - Een gevoel van beweging in een zeegezicht kan een boeiend element toevoegen aan een anders middelmatige scène. Om dat te bereiken, moet je vooral letten op de - relatief langzaam bewegende - zee en lucht. Als je die beweging wilt vastleggen, heb je een lange sluitertijd nodig en een camerasteun, doorgaans een statief.

Een lage ISO en een klein diafragma (hoog f/-getal) maken een langere sluitertijd mogelijk. Gebruik een externe sluiter voor opnamen van meer dan 30 seconden. Je ziet hoe bewegende wolken en op het strand aanspoelend water onscherp worden in zijdezachte kleurlagen. Je kunt ook kiezen voor een razendsnelle sluitertijd om de afzonderlijke druppels van de golven in de branding vast te leggen.

Gerelateerde artikelen
TRAVEL PHOTOGRAPHY

REISFOTOGRAFIE

Vlucht, paspoort, camera: 10 onmisbare Tips & Tricks voor reisfotografie

Volg Canon's beste Tips & Tricks om opvallende vakantiefoto's te maken en reisfoto's met meer impact vast te leggen.

SEASCAPE PHOTOGRAPHY

KUSTFOTOGRAFIE

Zeegezicht- en actiefotograaf

Steve laat zien hoe hij zeegezichten en actiefoto's op dezelfde manier aanpakt, met een schitterend resultaat.

LANDSCAPE PORTRAITURE

LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

Nieuwe dynamiek maken met mensen op de foto

De Noorse fotograaf Johnny Haglund heeft altijd al interesse gehad in wilde, afgelegen en mysterieuze plekken.

Boeiende elementen toevoegen - Soms leidt het gewoon fotograferen van de zee en de horizon niet tot het aantrekkelijkste beeld. Wij, als kijkers, hebben iets nodig dat ons oog het beeld in trekt, iets wat visueel interessant is.

Zoek naar manieren om in je compositie van een zeegezicht gebruik te maken van voorwerpen op de voorgrond. Door de mens gemaakte voorwerpen zoals golfbrekers, boten, pieren en vuurtorens voegen contrast toe aan de natuurlijke omgeving, terwijl natuurlijke kenmerken zoals bogen, pilaren, rotspartijen en kiezels het beeld interessanter kunnen maken, als je je wilt richten op natuurlijke elementen.

Ontdek de volledige serie Canon-lenzen voor landschapsfotografie in de Canon Store