reflection-of-hills-in-open-water

Checklist voor landschapsfotografie

Een korte mentale checklist met de zes belangrijkste dingen om te onthouden bij het fotograferen van landschappen

1. Zorg dat je goed voorbereid bent. Een goede voorbereiding verkleint risico's; je persoonlijke veiligheid is het allerbelangrijkste als je de natuur intrekt om te fotograferen. Weet wanneer de zon opgaat en weer ondergaat, lees de weersvoorspelling, zorg dat je telefoon is opgeladen en dat iemand weet waar je naartoe gaat en wanneer je weer terugkomt. 

2. Zorg dat je alles bij je hebt wat je nodig hebt. Controleer niet alleen al je camera-apparatuur, moet ook of je alles bij je hebt voor de omstandigheden en de omgeving waarin je gaat fotograferen. Goede schoenen of laarzen, warme handschoenen en een waterdichte regenjas zijn onmisbaar voor opnamen in de winter, terwijl je nooit zonder een zonnehoed, zonnebrandcrème en veel water op stap moet gaan in de zomer.

3. Als je een gebied nog niet kent, zoek dan online naar goede plekken om foto's te maken, voordat je eropuit trekt. Contact leggen met lokale cameragroepen is een geweldige manier om snel fotogenieke plekken te vinden, zonder het risico dat je verdwaalt. Je kunt ook gebruikmaken van GPS-coördinaten van bestaande foto's om goede locaties te vinden

4. Neem de tijd. Hoewel de scène voor je misschien overweldigend mooi is, hoeft dat nog niet te betekenen dat je eenvoudigweg klikt en klaar bent. Overweeg je compositie zorgvuldig; bekijk elk element dat deel uitmaakt van het beeld - van de voorgrond tot de achtergrond, de hoeken en het midden van het frame. Dit helpt je om te bepalen hoe het beeld eruit moet zien. 

5. Neem een statief mee. In de eerste plaats om je camera stil te houden en lange sluitertijden te kunnen gebruiken. Dit betekent dat je de ISO laag kunt houden en het diafragma klein, zodat je het hele beeld scherp krijgt. In de tweede plaats werk je dan langzamer, waardoor je wordt gedwongen om zorgvuldiger over elke opname na te denken voordat je de foto maakt. Kijken is erg belangrijk in fotografie. Hoe beter je kijkt, des te beter zijn je foto's.

6. Wacht op het juiste licht. Wees nadat je alles hebt opgesteld, geduldig en wacht op het perfecte licht. Dat kan een kleine opening in de wolken zijn, of wachten tot de zon lager aan de hemel staat en verandert van geel in diep oranje. Geduld leidt vrijwel zeker tot beelden van betere kwaliteit. Het kan zelfs betekenen dat je een andere dag terug moet komen.


Ontdek in de Canon Store welke lens het beste bij jouw landschapsfotografie past