city skyline over water

De stad vastleggen

Steden zijn van nature druk, maar er zijn tijden waarop het tempo vertraagt, zoals laat op de avond of heel vroeg in de ochtend. Voor dit moment van de dag moet je weten hoe je met situaties met weinig licht omgaat. Dit betekent lange sluitertijden, hoge ISO-waarden en technieken om je camera stabiel te houden.

Het eerste wat je moet onthouden wanneer je fotografeert bij weinig licht is dat je ervoor moet zorgen dat de volledig automatische instellingen geen flitser meer gebruiken. Je kunt dit doen met de modus Flits uit en/of de modus voor nachtopnamen zonder statief.

  • Modus Flitser uit – draai het keuzewiel van de camera naar de modus Flitser uit. Je camera moet nu op een andere manier gebruikmaken van de mogelijkheden om foto's te maken zonder flitser. De camera doet dit door de lichtgevoeligheid (ISO-snelheid) te verhogen, de sluitertijd te verlagen en het diafragma van de lens open te zetten.

Onscherpte door camerabeweging voorkomen

Bij erg weinig licht of 's nachts moet je voorkomen dat je camera beweegt als je een foto maakt. Camerabeweging kan ongewenste onscherpte veroorzaken en je opname verpesten. Zet de camera daarom op de grond, op een stabiele tafel of leun met de camera tegen een railing. Het kan zelfs al helpen om de camera stevig tegen een muur te houden zodat deze stabieler blijft. Een lens met Image Stabilizer helpt ook.

  • Tip: de modus Flits uit is ook de modus om foto's te maken in musea of op andere plekken waar fotograferen met flitser niet is toegestaan of waar flitslicht de sfeer zou verpesten.

Modus voor nachtopnamen uit hand

Deze handige modus neemt een serie van vier foto's vlak achter elkaar en combineert ze vervolgens in één enkel beeld. Zo heb je zo min mogelijk last van camerabeweging. Omdat een hoop steden beperkingen opleggen wat betreft het gebruik van statieven, kan de modus voor nachtopnamen zonder statief de uitkomst bieden voor scherpe foto's van de stad bij nacht.

Neem een kleine prime-lens met snel diafragma

Een prime-lens met een groot diafragma, zoals de Canon EF 50mm f/1.8 STM is altijd een goede keuze om mee te nemen en is fantastisch voor fotograferen bij weinig licht. Klein en lichtgewicht: deze hanteerbare lens biedt scherpe beeldkwaliteit. De uitgebreide reeks diafragma-instellingen op prime-lenzen biedt uitstekende controle over de scherptediepte. Om deze lenzen optimaal te benutten, gebruik je de modus Diafragmavoorkeuze (Av) om de scherptediepte te bepalen van weinig tot veel of gebruik je de modus Sluitertijdvoorkeuze (Tv) om te regelen hoe beweging wordt vastgelegd. Een ander voordeel van dit type lens is dat je dichter bij een onderwerp moet gaan staan in plaats van dat je kunt inzoomen. En dat betekent dat je vaak interessantere standpunten kunt vinden voor je foto. Voor foto's in de stad of meer algemene foto's zijn de Canon EF 24mm f/2.8 IS USM en de Canon EF 35mm f/2 IS USM uitermate geschikt.

Zorg dat je altijd voorbereid bent op de perfecte opname

Houd je camera klaar om op elk gewenst moment te fotograferen. Dat betekent dat je je bewust moet zijn van hoe het licht om je heen verandert terwijl je door de stad loopt. Als het donkerder wordt, is het goed om de ISO-waarde te verhogen of het diafragma verder te openen. Als het lichter wordt, is het goed om de ISO-waarde te verlagen of het diafragma te verkleinen. Zo zorg je ervoor dat de instellingen van de camera bijna goed zijn ingesteld op het moment dat je iets spectaculairs tegenkomt dat je wilt vastleggen.

  • Tip: als er hoge gebouwen staan in een stad, kijk dan naar de stand van het licht tussen de gebouwen en denk na hoe het beschikbare licht je foto zou kunnen verbeteren. Overweeg ook om op een beter moment van de dag terug te keren naar de locatie als het licht staat zoals je het wilt hebben.

Monochroom en filters gebruiken

Gebruik de Picture Style Monochroom op je camera om zwart-witfoto's op je camera te maken. Schaduwen en licht zijn erg belangrijk bij zwart-wit en door de modus Monochroom te gebruiken, kun je het spel van de contrasten zien. Je LCD-scherm laat de foto's in zwart-wit zien, maar als je in RAW werkt, kun je tijdens de nabewerking op je computer ook terugkeren naar kleur.

Door het contrast van de Picture Style Monochroom te verhogen en een geel filtereffect bij felle zon toe te voegen, geef je je beelden een nog dramatischer contrast.

Wist je dat? Aan het einde van de dag zijn de schaduwen langer dan midden op de dag en een heldere hemel zonder wolken geeft schaduwen met de scherpste randen.

Alles uit time-lapse effecten halen

Je bent misschien maar korte tijd in een stad, maar een time-lapse is een leuke manier om het snelle ritme van het stadsleven over te brengen. Een aantal EOS-camera's is voorzien van een geïntegreerde intervalometer waarmee je de camera kunt instellen om om de paar seconden een foto te maken.

Gebruik een stabiel statief voor de camera. Maak een fotoreeks van een straat vanuit een hoog gelegen hotelkamer om van zonsopkomst tot zonsondergang een interessant portret te maken van de stad.

Om genoeg foto's te maken voor je time-lapse moet je onthouden dat hoe korter de interval, hoe langer de time-lapse loopt. Als je slechts een paar uur lang foto's maakt, is het beter om een kortere interval te gebruiken omdat je de video tijdens het nabewerken altijd nog kunt versnellen als je dat wilt.

Verander je standpunt

In grote steden met grote menigten kan het soms lastig zijn om scherp te stellen op onderwerpen die zich op een grote afstand bevinden. Je camera vindt vaak de onderwerpen die dichtbij zijn en in de weg staan, en stelt juist op deze onderwerpen scherp. Op locaties met veel mensen kun je iets verder op de scène inzoomen.

Kleine details maken beelden krachtig

Een stad fotograferen gaat vaak om de kleine details die een stad uniek maken. Het is een goed idee om de markten van een stad op te zoeken en marktwaar (en de verkopers) te fotograferen.

Je kunt dingen vastleggen die anders zijn dan in je eigen omgeving, maar je kunt ook onderwerpen fotograferen die iconen zijn van een bepaalde stad, zoals sinaasappels in Seville, stokbroden in Parijs of bratwurst in Berlijn.

  • Tip: gebruik voor kleine onderwerpen de scherpstelknop om de macro- of close-up-modus te gebruiken (dit is de knop met het bloem- of het MF-symbool). Ga dan zo dicht mogelijk bij het onderwerp staan om het hele beeld te vullen.

In de Smart Auto-modus zou de camera automatisch moeten overschakelen op Macro. Houd de camera ongeveer een seconde stil. Je zou nu moeten zien dat het pictogram rechtsboven aan je scherm verandert in een bloem.

Fotografeer dezelfde scène meerdere malen

Als je genoeg tijd hebt, is het een goed idee om foto's van hetzelfde deel van de stad op verschillende momenten van de dag te fotograferen zodat je het ritme van het leven en de veranderingen kunt laten zien.

Je kunt, als je tijd over hebt, ervoor kiezen om een plek op verschillende momenten van de dag opnieuw te bezoeken om de verschillende mensen en het veranderende licht vast te leggen. Door slechts drie of vier foto's te maken op een paar vaste intervallen op de dag kun je een gevoel geven van de veranderingen die de stad door de dag heen meemaakt.

Bewegende onderwerpen fotograferen

Als je bewegende onderwerpen fotografeert zoals mensen die over een brug of een plein lopen, kun je de camera beter stil houden en de flitser uitschakelen. Daardoor kiest de camera langere sluitertijden om de beweging van het onderwerp beter te laten zien. Als je zo'n soort foto wilt maken, moet je even zoeken naar een geschikt oppervlak of een geschikte plaats om je camera neer te zetten of vast te houden voor maximale stabiliteit. Probeer eens te experimenteren met de modus Sluitertijdvoorkeuze (Tv) als je camera deze functie heeft. Hiermee kun je de sluitertijd aanpassen en je creativiteit de vrije loop laten.

Zorg dat je er klaar voor bent

Zorg dat je camera en jij klaar zijn om de stad overdag en 's nachts vast te leggen. Ongeacht het type of model camera is het verstandig om ervoor te zorgen dat de accu van je camera opgeladen is en dat er voldoende ruimte op je geheugenkaart vrij is zodat je geen kansen mist.

Stadsscènes filmen met je LEGRIA-camcorder

Stel je eens voor dat jouw video een reclame is voor de stad die je bezoekt of dat je een aspect van het stadsleven probeert vast te leggen. Door jezelf een duidelijk doel te stellen en een verhaal te bedenken waar je voor wilt fotograferen, zorg je ervoor dat je de juiste videobeelden vastlegt om je verhaal over de stad te vertellen. Je zou je kunnen concentreren op mode, architectuur, muziek of één bepaalde straat om een interessant, visueel portret te maken van de stad die nooit stilstaat.

Video snapshots

Gebruik de Video snapshot-modus om kleine stukjes uit de video te gebruiken die het verhaal van de stad vertellen. Als het deel van de stad interessante geluiden heeft, is het vaak de moeite waard om een langer fragment op te nemen om te gebruiken als een doorlopende sectie van livegeluid voor verschillende, afzonderlijk gefilmde videoclips. Audio Scene Select past de instellingen voor de audio-opname op de camcorder automatisch aan om ervoor te zorgen dat het omgevingsgeluid van de stad duidelijk wordt vastgelegd.

  • Tip: leg de bewegingen van de stad vast. Mensen of het openbaar vervoer zijn uitstekende onderwerpen die de dynamiek van een stad en de veranderingen gedurende de dag laten zien.

Denk aan het licht

Een belangrijke factor bij het filmen van de stad is het licht. Je hebt niet altijd de keuze. In musea en andere interieurs is het licht vaak gedimd. Probeer in dit soort omstandigheden geen opnamen te maken terwijl je loopt. Maak een opname vanuit een stabiele positie, druk op de pauzeknop en stel je volgende opname in.

Als je buiten bent, is het bij daglicht vaak een goed moment om opnamen te maken en details in zonlicht te laten zien wat soms kan resulteren in harde schaduwen. Bewolkte omstandigheden geven vaak veel betere resultaten.

Voor opnamen in het donker moet je een beetje experimenteren om de gewenste resultaten te krijgen als er weinig licht is. Probeer je opnamen te beginnen bij schemer. Zoek goed verlichte locaties en gebruik waar mogelijk een statief.

Presenteer je opnamen zo goed mogelijk

Foto's van steden kunnen krachtige beelden zijn om thuis aan de muur te hangen. Ze vormen vaak fantastische gespreksonderwerpen. En als je dan een beeld hebt vastgelegd waar je trots op bent, is het leuk om het in al zijn glorie te laten zien of naar vrienden te sturen.

Als je weer thuis bent na je fotosessie in de stad, kun je je beste beelden compileren en ze printen om een prachtige collage te maken. Of kies een selectie beelden om te printen of om je persoonlijke reisgids mee te maken van de stad en de dingen die je hebt ontdekt.

Stuur een ansichtkaart naar een vriend of vriendin

Kleine prints zoals 10x15cm of 13x18cm zijn ideaal om te delen met familie en vrienden. Je kunt je foto, die je zelf hebt geprint met je PIXMA-printer, zelfs als ansichtkaart versturen. Kies voor een glossy papiersoort zoals de Photo Paper Plus Glossy of Photo Paper Pro voor de scherpste prints en de meest levendige kleuren.