child holding autumn leaf

Gebruik maken van herfstlicht

Gezien de overgang naar herfstkleuren is dit een fantastisch moment om een wandeling te maken met je camera. Doordat de zon steeds lager staat, is het licht vaak warm en zacht – ideaal om de hele dag foto's te maken. Door de koudere nachten is er 's ochtends ook meer kans op mist. Ga dus vroeg eropuit om foto's en video's te maken van de stad of het platteland, voordat de mist verdwijnt door de zon.

Inzoomen

Als je portretfoto's wilt maken in het eerste herfstlicht, is het belangrijk om je onderwerp zo goed mogelijk vast te leggen. Als je inzoomt op je onderwerp – misschien zonodig een paar stappen terug zet – zijn de resultaten flatteuzer. De langere zoominstelling maakt de gelaatstrekken iets vlakker en dat oogt prettiger.

Lenzen voor portretten

Je maakt betere portretten met een langere lens. Met een standaard lenskit zoom je met de langste instelling om vervolgens iets van je onderwerp af te lopen. Dat geeft de meest flatteuze resultaten.

Als je een langere telezoomlens hebt, verkort je met de zoom de afstand tussen het onderwerp en de achtergrond. Misschien moet je een stukje van je onderwerp weg lopen om het beste compressie-effect te krijgen.

Met sterk tegenlicht en zijlicht is het belangrijk dat de voorkant van je lens goed schoon is. Door vingerafdrukken en vuil wordt de kans van overstraling groter. Daardoor wordt het beeld zachter, en kunnen merkwaardige lichtvlekken ontstaan. Gebruik een lenskap om deze overstraling zo veel mogelijk te voorkomen.

Portretmodus

Draai de regelaar van de cameramodus naar scènemodi en selecteer Portretmodus (Portrait). Met deze eenvoudige handeling optimaliseer je de camera-instellingen om oppervlakkige scherptediepte en vloeiende huidtinten te creëren. Maak meerdere foto's achter elkaar om een vluchtige uitdrukking niet te missen.

Eén gezicht selecteren

De gezichtsdetectie van de camera spot meerdere gezichten in je foto's. Als je onderwerp in een menigte staat, selecteer je het gezicht van je onderwerp als het belangrijkste om in de gaten te houden. Dan volgt de camera dat gezicht wanneer je de compositie aanpast, zodat het scherp in beeld is, met de juiste belichting.

Focus op de ogen van je onderwerp

Als je de camera instelt op creatieve modus, bijv Tv, Av, P, M, heb je toegang tot alle instellingen die je camera te bieden heeft. Selecteer één AF-punt en zorg dat deze de optimale plek krijgt. Of focus op het oog van je onderwerp en verander de compositie van de scène. Door uitermate selectief te zijn met je focuspunten, houd je de ogen van je onderwerp scherp, en dat is het cruciale onderdeel van elk portret.

Met een Canon-lens met USM-focusmotor kun je de focus handmatig instellen, als de automatische scherpstelling is voltooid. Draai de focusring op je lens om de focus op je onderwerp fijner af te stellen. Met een camera uit de EOS M-serie en EF-M-lenzen geeft de AF+MF-functie een soortgelijk resultaat.

Foto's maken in de schaduw

Laat op de herfstavond kan de zon heel sterk zijn, wat onprettig is voor je onderwerp. Ook kan het contrast daardoor harder worden en de schaduw diep. Een plek in de schaduw – onder een boom of achter een gebouw – is beter. Dan hoeft je onderwerp de oogleden niet toe te knijpen. Bovendien geeft de heldere achtergrond je foto extra dramatiek.

Gebruik maken van herfstlicht

In de overgang naar de herfst krijgt het licht bijzondere eigenschappen. Doordat de zon laag staat, is het herfstlicht in de avond zacht en warm. Dat is fantastisch om portretfoto's te maken. Profiteer zoveel mogelijk van het licht als je portretten maakt of mensen fotografeert: plaats je onderwerp zo dat de zon daarachter staat. Schakel de ingebouwde flitser in om het gezicht iets meer te verlichten. De camera doet het werk. Jij hoeft alleen maar te zorgen dat je onderwerp dicht bij de camera is, meestal minder dan vier meter.

Warm licht terugkaatsen

Of je plaatst het onderwerp zo dat het gezicht van één kant wordt beschenen met warm licht. Houd bijvoorbeeld een standaard vel papier aan de andere kant om licht te laten terugkaatsen op de schaduwkant van het gezicht. Dit kan een vel A3-fotopapier zijn of zelfs een menukaart – als het maar wit is of een neutrale kleur.

Deelmeting voor tegenlichtfoto's

Als je fotografeert met de zon achter je onderwerp, wordt het gezicht waarschijnlijk donkerder dan je verwacht. Wijzig de meetmethode in deelmeting en zorg dat het gezicht midden in het beeld komt. Deelmeting vindt plaats vanuit een kleine cirkel midden in beeld. Als je de helderheid hebt gemeten, druk je op de *-knop om de belichting te vergrendelen alvorens de compositie te veranderen.

Fotograferen op bewolkte dagen met vlak licht

Soms is het bewolkt in het begin van de herfst. Dat betekent vlakke schaduwen en minder licht. Soms is dit licht ideaal voor portretten, maar vaak moet je iets regelen. Gebruik een Speedlite-flitser en stel de zoom daarvan zo in dat het licht een smalle straal wordt. Richt die lichtstraal op je onderwerp om het gezicht extra diepte en vorm te geven. Vaak werkt dit beter als je de flitser los van de camera gebruikt. Met een automatische E-TTL-flitser krijg je een optimale belichting.

Tips voor portretten binnen

Soms is het weer onvoorspelbaar in het begin van de herfst en moet je naar binnen om opnamen te maken. Zoek een raam en maak het licht iets diffuser met witte vitrage of tule. Plaats je onderwerpen zo dat het licht op één kant van het gezicht valt en laat hen het hoofd iets draaien om naar buiten te kijken. Het gezicht krijgt dan gelijkmatig zacht licht. Zet de flitser uit en houd de camera stil.

Kies je AF-punt

Je moet greep hebben op de scherpstelling van je camera, of je nu portretten, landschappen of stadsscènes vastlegt. AF met meerdere punten werkt prima voor een groot aantal onderwerpen, maar als je specifiek wilt scherpstellen op het oog, is één punt betrouwbaarder. Ga naar de instellingenmodus van je camera en experimenteer met de diverse focuspunten.

Zorgen voor kleurverzadiging

Stel je camera zo in dat met sterke, verzadigde kleuren een opvallend, krachtig beeld van de vroege herfst wordt gegeven. Het geel, rood en goud van het herfstlandschap weerkaatst vaak sterker dan het groen. Als je de belichtingscompensatie instelt op onderbelichting met -1/3 of -2/3 stop, krijg je sterkere, meer verzadigde kleuren. Je kunt ook de functie “Mijn kleuren” van de camera proberen, als die aanwezig is. Kies Levendig voor sterke, verzadigde kleuren.

Foto's vastleggen als RAW-bestand

Met RAW-bestanden (in plaats van JPEG) heb je grotere flexibiliteit om je beelden te bewerken op een computer. Voor RAW-opnamen heb je wel veel ruimte op je geheugenkaart nodig. Je kunt RAW-beelden bewerken op sommige camera's, maar meestal gebeurt dit op een computer. Bij EOS-camera's levert Canon Digital Photo Professional-software mee om RAW-beelden te verwerken. Met RAW kun je de witbalans aanpassen om je foto's warmer te maken. Ook kun je experimenteren met verschillende Picture Styles, zoals Herfsttinten, die je kunt downloaden van de Canon-website.

Een video-opname maken

Filmen in het begin van de herfst is een kans om het contrast te laten zien tussen levendige kleuren en met meer gedempt contrast. Parken en het platteland zijn de beste plekken voor levendige kleuren. Als je vrienden, familie of andere mensen vastlegt, zorg dan dat de sterren van je film zich kleden in levendige kleuren.

De kleuren van de natuur, met bladeren in stralende herfsttinten, vormen een prima scène voor je video. Maak een paar clips met vallende bladeren. Of pak een paar handen vol bladeren en gooi die in de lucht. Een paar vallende bladeren voor je onderwerp zorgen voor een aantrekkelijk beeld. Veel LEGRIA-modellen hebben een Slow Motion-functie om zulke opnamen prachtig vast te leggen. En leg ook het geritsel van voetstappen op droge bladeren vast. Echt een typisch herfstgeluid.

En het allerbelangrijkste: video bewerken en delen, voordat het winter wordt.

Presenteer je opnamen zo goed mogelijk

Kies eersteklas papier om je foto's te printen in warme tinten. Canon's populaire Pro Platinum hoogglans-fotopapier geeft een fantastisch gedetailleerd en levendig resultaat, maar je kunt ook voor zachter papier kiezen. Bijvoorbeeld Canon's Plus semi-glans-fotopapier, met iets minder glans voor een zachter resultaat.

My Image Garden-software van Canon brengt alle printinstellingen, zoals papiersoort, formaat en randen, samen in een eenvoudig te navigeren scherm. Bovendien kun je beelden toevoegen aan een kalender, ze organiseren per evenement, of ze combineren tot collages of andere creatieve manieren om te printen.

Canon biedt voor je PIXMA-printer verschillende soorten fotopapier, zoals mat, semi-glans en hoogglans — elk met specifieke kenmerken voor jouw stijl van fotograferen.