aerial view of workers

Abstracte foto's maken

Of je nu een nieuwe plek bezoekt of de omgeving waarin je woont, het is altijd de moeite waard om opnamemethoden te vinden waarmee je interessantere, karakteristieke beelden kunt vastleggen.

Kies een andere hoek

Zoals velen maak je je meeste foto's waarschijnlijk op ooghoogte. Maar door de Live View op je camera te gebruiken (en het Variangle LCD-scherm als je camera hiervan is voorzien), merk je dat je ineens veel interessantere posities kunt vinden om je composities in te maken.

Probeer dit: plaats de camera laag bij de grond en draai het Variangle LCD-scherm zodat je het kunt zien als je recht omlaag kijkt. Of plaats de camera op een monopod en draai het LCD-scherm omlaag om een foto te maken over de hoofden van een menigte. Je kunt de camera vervolgens omhoog houden en zien wat de camera ziet: een heel ander beeld dan vanaf je normale positie.

Gebruik de halsband als een polsband

Als je vanaf een hoog standpunt omlaag kijkt naar een scène onder je, moet je je camera stevig vasthouden. Draai de halsband om je pols zodat je de camera stabiliseert en de camera tegelijkertijd beschermt tegen vallen.

Verleg je focus

Een goede plek om te beginnen is door je standpunt te veranderen en weg te gaan van het midden van het kader. Schakel je camera eerst over op de Handmatige scherpstellingsstand. Zet je onderwerp vervolgens midden in het beeld en druk de ontspanknop half in. Houd de ontspanknop half ingedrukt en verander de compositie door net zo lang te bewegen tot je de beste compositie hebt gevonden. Druk de ontspanknop vervolgens verder in om de foto te maken.

Neem controle met Live View

Live View geeft een voorbeeld van je foto op het LCD-scherm van de camera. Neem meer creatieve controle over je foto's door Live View te gebruiken om je standpunt zelf te kiezen. Als je camera een touchscreen heeft, is dit nog eenvoudiger. Raak het LCD-scherm aan waar je wilt dat de camera scherpstelt. Stel de AF op Live Mode en de camera stelt scherp op dat punt in het kader.

Zorg dat je klaar bent voor het perfecte moment

Als je een opname wil maken met de camera over de hoofden van andere mensen op een statief of een monopod, dan kan het moeilijk zijn om op het juiste moment bij de ontspanknop te komen. Je kunt dan een draadontspanner gebruiken zoals de RS-60E3 of RS-80N3, afhankelijk van je cameramodel zodat je op de ontspanknop kunt drukken. Het alternatief, als je camera Wi-Fi heeft, is om je smartphone te gebruiken om op afstand verbinding te maken met de camera, inclusief Live View, en de opname vanaf je telefoon te maken.

Denk groots

De landschapsmodus wordt in Smart Auto automatisch geselecteerd waardoor je scènes met haarscherpe details kunt vastleggen. Van voor tot achter. Dit noemt men ook wel een grote scherptediepte. Hiermee kun je meer van je omgeving laten zien, of je nu in de stad bent of op het platteland

Probeer dit: als je een landschapsfoto maakt, kun je iets op de voorgrond in je beeld opnemen om de scène balans te geven. En vergeet niet dat landschapsfoto's ook 'staand' kunnen worden genomen, dus wanneer de camera op zijn kant staat.

Op zoek naar licht en schaduw

Licht vormt de kern van alle fotografie. Wen jezelf aan om te zoeken naar manieren waarop schaduwen en lichte punten hun eigen vormen en structuren creëren in de compositie en je zult een grote stap nemen als fotograaf. Wanneer de zon laag staat, zoals in de ochtend of laat in de middag/avond, zijn de schaduwen lang en kunnen ze een extra dimensie toevoegen aan je foto's. Een omgeving die midden op de dag saai is, wordt helemaal anders met lange schaduwen, die worden veroorzaakt door de lage lichtinvalshoek. Je kunt de GPS via Mobile-functie gebruiken op vele compactcamera's met Wi-Fi om de locatie van deze prachtige schaduwen op te halen en deze plek later weer opzoeken.

Geef kleuren een boost

Als je een landschap fotografeert, kunnen de hoofdkleuren je helpen om je foto te laten opvallen. Je kunt de functie My Colours gebruiken om de verzadiging van kleuren een boost te geven. In een natuurlijke omgeving krijgen blauwe luchten, water en groenpartijen een boost zodat ze levendiger en aantrekkelijker worden.

Een bewegend onderwerp vastleggen

Bewegende onderwerpen kunnen heel ongewone foto's geven waarop momenten worden onthuld die we normaal gesproken missen. Om de beweging van een onderwerp te bevriezen in het kader, heb je een snelle sluitertijd nodig. De exacte sluitertijd is afhankelijk van factoren zoals de snelheid van je onderwerp en de afstand tot aan je camera. Om bewegende personen te bevriezen, selecteer je de modus Sport op je camera of gebruik je de modus Sluitertijdvoorkeuze (gemarkeerd met Tv op het keuzewiel op je camera) en selecteer je een sluitertijd van 1/250 sec of korter.

Leg contrasten vast

Als het licht fel is, ontstaan er diepe, donkere schaduwen. Dit heet contrast en daar kun je goed gebruik van maken om diepte aan je foto's toe te voegen. Maar als je op heldere, zonnige dagen fotografeert, is het contrast dat je kunt zien meer dan de camera kan vastleggen. Dit kun je compenseren met de HDR-modus die op veel EOS-camera's zit. Je vindt deze modus onder de SCN-instelling op het keuzewiel. Als je deze modus gebruikt, neemt de camera drie opnamen per foto en worden deze gecombineerd tot een resultaat dat een veel groter contrastbereik lijkt te hebben dan één opname.

Kijken in zwart-wit

Als je een abstracter beeld maakt, veranderen de belangrijkste elementen van de foto: het gaat vaak meer over textuur, contrast, schaduwen en vormen dan over kleur. Door je camera op de Picture Style Monochroom te zetten, wellicht met het de geelfilterinstelling, zie je een voorbeeld in zwart-wit op het LCD-scherm van de camera om je te helpen je scène zonder kleur voor te stellen. Als de camera is ingesteld om afbeeldingen in RAW-indeling vast te leggen, kun je de kleur herstellen als je je foto's later nabewerkt op je computer.

Haal het beste uit lage hoeken

Fotograferen vanuit een lage hoek geeft een dynamisch perspectief, maar kan er ook voor zorgen dat de voorgrond onderbelicht is als je compositie een hoop lucht bevat waardoor de meting in de camera voor de gek wordt gehouden. Gebruik positieve belichtingscompensatie om je beeld lichter te maken als de hoofdonderwerpen te donker zijn.

Rechtop

Iedere camera heeft een standsensor om de positie van de camera te herkennen, horizontaal of verticaal, en ervoor te zorgen dat de foto's de juiste oriëntatie krijgen op het LCD- en het computerscherm. Maar als je recht omhoog of omlaag fotografeert, kan dit oriëntatiesysteem verward raken: zet de functie Automatisch draaien uit in het instellingenmenu (geel) zodat al je foto's altijd dezelfde kant uitwijzen.

Haal alles uit meervoudige belichting

Veel van de geavanceerde EOS-camera's kunnen meervoudige belichting vastleggen. Die kun je gebruiken om beelden te maken waar bewegende onderwerpen minder duidelijk zijn in het beeld terwijl statische elementen, zoals gebouwen, normaal worden vastgelegd. Zet de camera in positie, het liefst op een statief, en stel vervolgens de meervoudige belichtingsmodus in om het gemiddelde te nemen van elk van de afzonderlijke opnamen. Stel de camera in om ten minste drie opnamen te maken en laat de ontspanknop elke paar seconden los. Als de foto is gemaakt combineert de camera de afzonderlijke opnamen. Als de inhoud is veranderd tussen de opnamen, dan wordt deze minder goed zichtbaar en lijkt deze een beetje spookachtig. Hoe meer opnamen je maakt, hoe minder de bewegende onderwerpen zichtbaar zijn.

Maak prachtige time-lapsevideo's

Door over een periode van uren een reeks beelden vast te leggen, kun je je camera gebruiken om een prachtige time-lapsevideo te maken. Sommige EOS-camera's kunnen worden gebruikt met de timerafstandsbediening TC-80N3. Deze wordt verbonden met de camera en kan worden ingesteld om een beeld vast te leggen op een vooraf ingestelde interval gedurende een periode van meerdere uren.

Ga verder: als je je time-lapsereeks eenmaal hebt vastgelegd, kun je deze samen met een statische overlay bewerken zonder mensen in beeld. Dit geeft de indruk dat een drukke stad leeg is.

Abstracte video's maken

Camerapositie

Mensen maken vaak video's waarbij de camera op een statief staat of ongeveer op schouderhoogte in de hand wordt gehouden. Om je werk interessanter te maken, kun je eens proberen om heel erg hoog of heel erg laag te gaan staan om een perspectief te laten zien dat niet vaak wordt gebruikt.

Probeer dit: leg de bedrijvigheid van de stad vast vanuit ongebruikelijke perspectieven. Leg je camera bijvoorbeeld tussen je voeten op de grond om de drukte van voorbijkomende voeten te laten zien. Of neem een standpunt hoog op een toren of een gebouw en maak opnamen van de mensen ver onder je.

Leg het contrast vast tussen stilte en drukte

Als je genoeg tijd hebt, kun je het contrast laten zien tussen de straten in de vroege ochtenduren, met weinig of geen verkeer en mensen, en vervolgens later op de dag terugkeren naar dezelfde positie om te laten zien hoe de stad in slechts een paar uur tijd is veranderd.

Je zou ook eens kunnen proberen om de lengte van de clips die je vastlegt te variëren, met langere opnamen van rustige, lege straten en korte clips van drukkere omgevingen.

Schaduwen volgen

Het kan zijn dat je op verschillende tijden van de dag op dezelfde locatie werkt. Wees je er dan van bewust dat tijdens het bewerken van de video de schaduwen gedurende de dag verplaatsen. Schaduwen die in de ochtend nog links van het onderwerp lagen, bevinden zich in de middag rechts van je onderwerp. Je kunt ook goed op de schaduwen letten en je positie afwisselen zodat je de schaduwen consistent houdt met alle afzonderlijke clips die je door de dag heen maakt.

Presenteer je opnamen zo goed mogelijk

Het beste papier voor je foto's

Als je hard hebt gewerkt om een prachtig beeld te creëren, wil je het natuurlijk ook delen. En een foto printen om een echt object van je werk te maken, is een geweldige manier om je prestaties te vieren en te laten zien.

Het juiste papier kiezen kan een enorm verschil maken voor je uiteindelijke resultaat. Artistieke beelden zijn ideaal om op mat of fine-art papier te printen. Deze papiersoorten voegen textuur en diepte toe terwijl glossy papiersoorten prints vaak levendiger en kleurrijker maken. Je papier kennen is een beetje als je lenzen kennen: kies het juiste papier voor het juiste resultaat.

Voorbereiden voor inlijsten

Als je van plan bent je foto in te lijsten, is het een goed idee om een marge om de rand van de pagina over te laten. Zo kun je de foto achter de lijst plaatsen. Dit voorkomt dat de print zelf tegen het glas wordt gedrukt en zorgt ervoor dat je print langer meegaat.