A casually-dressed woman, with a backpack and a Canon EOS RP camera over one shoulder, looks out to sea at a sunset.

VERREKIJKERS

Vlucht, paspoort, camera: 10 onmisbare reisfotografietips

Waar ga jij deze zomer naartoe? Of je nu van plan bent om wat tijd door te brengen op het strand, een stedentrip wilt maken, wilt gaat backpacken of een verre reis wilt maken — vergeet niet je camera mee te nemen, zodat je die unieke momenten kunt vastleggen en je vakantieherinneringen mee naar huis kunt nemen.

Volg Canon's beste Tips & Tricks om opvallende vakantiefoto's te maken en reisfoto's met meer impact vast te leggen. Canon helpt je om de beste camera-instellingen voor je vakantiefoto's te kiezen, bijzondere foto's te maken en je volgers op sociale media jaloers te maken!

Als het gaat om welke camera je mee moet nemen, is de Canon EOS RP full frame systeemcamera ideaal voor creatieve fotografie onderweg. Hij is voorzien van een 26,2 Megapixel full frame-sensor, een krachtige DIGIC 8-processor en tal van creatieve opties in een lichtgewicht camera. Combineer de EOS RP met een RF-lens van het nieuwe EOS R System of gebruik een eenvoudige adapter om zonder prestatieverlies een EF- of EF-S-lens te gebruiken.

De Canon EOS 250D is een ongelooflijk lichte DSLR met een variangle LCD-scherm, zodat je hem makkelijker en vaker mee kunt nemen. Dankzij functies zoals gezichtsdetectie, automatische scherpstelling en de Scene Intelligent Auto-modus, kun je geweldige foto's in verschillende situaties maken.

Als je de voorkeur geeft aan een eenvoudige 'mikken & klikken-camera' met ingebouwde lens, biedt de Canon PowerShot SX70 HS een zeer grote 65x optische zoom, een 20,3 Megapixel CMOS-sensor en functies zoals adaptieve autofocus om perfecte foto's bij weinig licht te maken.

1. Kies een andere hoek met een kantelbaar scherm

Door alternatieve hoeken te gebruiken, vallen je vakantiefoto's meer op. De Canon EOS RP, Canon PowerShot SX70 HS en Canon EOS 250D hebben allemaal variangle schermen. Dit betekent dat je vanuit alternatieve standpunten kunt fotograferen. Houd de camera boven je hoofd of plat tegen de grond en draai het scherm zodat je de compositie met behulp van Live View kunt samenstellen. Beweeg je voeten, buig je benen en strek je uit om werkelijk unieke vakantiebeelden vast te leggen.

2. Iedereen houdt van dieren!

Je krijgt de meeste likes voor foto's met dieren, vooral als ze schattig, majestueus of ongewoon zijn! Voor de meest aantrekkelijke dierenportretten kies je de portretmodus op je camera en stel je scherp op de ogen. Als je de compacte maar krachtige Canon EOS RP gebruikt, kun je precies op een bepaald punt scherpstellen door gebruik te maken van de 4.779 selecteerbare AF-punten op het touchscreen. Plaats een AF-punt op het oog van het dier dat zich het dichtst bij je bevindt, voor maximale impact. De stille opnamemodus van de Canon EOS RP zorgt er ook voor dat de dieren niet schrikken van het geluid van de sluiter.

Houd afleiding buiten beeld door krap te kaderen rond het dier. Als je de Canon PowerShot SX70 HS gebruikt, kun je dit doen door met behulp van de indrukwekkende 65x optische zoom dichtbij te komen zonder de wilde dieren te verstoren.

Gerelateerde artikelen
Two people skateboard down a city street at night, colourful lights from buildings reflecting in the wet road surface.

VERREKIJKERS

Je camera tijdens een stedentrip optimaal benutten

11 Tips & Tricks om je te helpen de spirit van de stad vast te leggen.

Alan Rowan holds a Canon SX740 HS camera, with a lake and hills in the background.

OUTDOOR

Zo legt de Munro Moonwalker bergen vast

Van kleurrijke macrofoto's tot mistige bergtoppen. Ontdek hoe Alan Rowan met de Canon SX740 HS de perfecte natuurfoto maakt.

A snowboarder in red trousers walks through the snow, carrying his board, with his back to the photographer.

OUTDOOR

Tips & tricks voor wintersportfoto's

Professioneel sportfotograaf Richard Walch deelt zijn expertise met tips voor betere wintersportfoto's, van camerakeuze tot de beste instellingen.

A composite picture: a black-and-white pug looks out from a plastic bucket on a bicycle's handlebars in one; and a face-on photo of a male lion in the other. Photos taken on a Canon EOS RP.

3. Zoek naar glanzende oppervlakken

In bebouwde gebieden is glas je beste vriend. Zoek naar reflecterende oppervlakken, van etalages tot ramen van een bus, en maak foto's van de scènes die je in het raam ziet. Reflecties geven je een alternatief, soms abstracter en vaak veel leuker beeld voor creatieve vakantiefoto's.

Als je een camera hebt met een optie voor handmatige scherpstelling, zoals een Canon EOS RP of Canon EOS 250D, gebruik je deze optie bij het fotograferen van reflecties, omdat deze kan helpen bij het vinden van het gewenste scherpstelpunt. Let op waar je zelf staat, zodat je niet je eigen reflectie fotografeert, tenzij dat je bedoeling is.

4. Schaduwspel

Als je geluk hebt, geniet je van een zonovergoten vakantie. Als er zon is, krijg je ook schaduwen. Maak prachtige foto's met hoog contrast! Gebruik de Spot meting-modus van je camera om het lichte gebied van je scène te belichten en te zien hoe de schaduwen er in scherp contrast uitzien. Nadat je de belichting hebt ingesteld, kun je de compositie opnieuw bepalen en de opname maken. Experimenteer met dramatische schaduwen van de palmbomen langs het strand of zoek creatieve effecten van de zon die door de ramen van het café naar binnen schijnt.

Voor scherpe, contrastrijke schaduwen maak je opnamen bij helder zonlicht. Voor zachtere, langere schaduwen fotografeer je als de zon laag staat.

A composite picture: a young woman sitting in a café, with the shadow of the windows on the wall behind her in one shot; and a stem with leaves and its shadow against a multi-coloured wall in the other.

5. Kom dichterbij met een macrolens

Haal het onderwerp dichterbij met een macrolens op je Canon EOS RP of Canon EOS 250D. Leg minutieuze details vast en fotografeer fascinerende voorwerpen die andere bezoekers misschien hebben gemist. Het Canon EOS R System is ontworpen voor een reeks indrukwekkende RF-lenzen waaronder de Canon RF 35 mm F1.8 MACRO IS STM-lens, een veelzijdige groothoeklens die ideaal is voor close-up macro-opnamen, opvallende straatfotografie en creatieve portretten.

Zelfs zonder een systeem met verwisselbare lens kun je de details zoeken die je bestemming uniek maken en prachtige, artistieke foto's maken: De Canon PowerShot SX70 HS kan, indien ingesteld op macro, scherpstellen op objecten die zich op minder dan 1 cm van de voorkant van de lens bevinden.

6. 's Nachts experimenteren

Neem je camera ook mee als je er 's avonds op uitgaat. Steden (en luchten) komen 's nachts pas echt tot leven, dus mis de fotomomenten niet die je te wachten staan als je de avond in een stad of in een afgelegen gebied doorbrengt. Met de full-frame Canon EOS RP kun je spectaculaire nachtopnamen maken met de ongelooflijke mogelijkheden om te fotograferen bij weinig licht en met hoge ISO-waarden. De sensor met APS-C-formaat en DIGIC 8-processor van de Canon EOS 250D zorgen ook voor geweldige resultaten, zelfs bij weinig licht.

Wanneer je de glinsterende nachtelijke hemel vast wilt leggen, krijgt je de beste resultaten als je camera op een stabiel oppervlak of een draagbaar statief staat. Op deze manier wordt bewegingsonscherpte voorkomen. Door een langere sluitertijd te gebruiken, kan er meer licht van sterren in de verte binnendringen - de foto rechtsonder is bijvoorbeeld gemaakt met een Canon EOS RP met een Canon EF 14mm f/2.8L II USM-lens met een sluitertijd van 25 seconden, een diafragma van f/2.8 en ISO van 3200. Kortere sluitertijden zijn echter geschikter voor bepaalde omstandigheden en uitrusting en voorkomen dat de sterren onscherp worden. Experimenteer om te zien wat het beste werkt.

Als je meer van nachtelijke landschappen houdt, kun je met de Canon EOS RP gedetailleerde foto's maken, zelfs als het menselijk oog amper nog iets kan zien, dankzij zijn uitzonderlijke prestaties bij weinig licht, het prachtige Live View-scherm en de mogelijkheid om automatisch scherp te stellen tot de verbluffende waarde van -5EV.

A composite picture: the multi-coloured lights of a city at night reflect in water in one shot; and a view of the night sky filled with stars in the other.

7. Bepaal zelf de instellingen om de scène vast te leggen

Waar je ook naartoe reist, je wilt de bezienswaardigheden en het uitzicht vastleggen. Neem de tijd om na te denken over je camera-instellingen en maak meer opvallende foto's in plaats van alleen maar links en rechts foto's te maken. Wil je een wijds uitzicht met een brede kijkhoek vastleggen of wil je met een langere brandpuntsafstand je op één deel van de scène concentreren?

De onderstaande foto van het meisje op het strand is gemaakt met een Canon EOS 250D met een Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM-lens ingesteld op 55 mm. Het uitzicht op de stad op de heuveltop is gemaakt met dezelfde camera en lens, maar ingesteld op 18 mm.

Gebruik voor scherpte van voor naar achter een klein diafragma (hoge f-stop), ongeveer tussen f/8 en f/11. Door een klein diafragma te gebruiken, wordt de scherptediepte in je foto gemaximaliseerd, zodat er een groter deel van de scène scherp wordt, van dichtbij tot veraf. f/11 is echter het kleinste dat je zou moeten kiezen om dit effect te bereiken. Bij nog kleinere diafragma's loop je het risico dat de beeldkwaliteit afneemt, zonder dat de scherptediepte zodanig wordt verbeterd dat het de afweging waard wordt.

A composite picture: a girl runs towards us on a sandy beach in one; a view of a mountaintop village in the other. Photos taken on a Canon EOS 250D.

8. Maak gebruik van het licht

Houd er rekening mee dat de beste tijd voor het fotograferen van een opvallend landschap vaak is wanneer de zon lager aan de hemel staat en het licht zachter is, vooral tijdens het zogenaamde 'gouden uur' rond zonsopgang en zonsondergang. Het maken van opnamen in de felle middagzon zorgt meestal voor scherpe schaduwen en het risico op overbelichting in lichtere delen.

Als je opnamen maakt tegen de zonsondergang in (of op een ander moment tegen de zon in), worden mensen of voorwerpen op de voorgrond waarschijnlijk als een silhouet weergegeven. Verzet je hier niet tegen, maar grijp juist de kans om deze sfeer vast te leggen! Voor een ander soort portret kun je de warme gloed van een zomerse zonsondergang gebruiken en daarmee dramatische silhouetten van je familie en vrienden maken. Voor een nog dramatischer effect kun je proberen om je onderwerp recht voor het licht te houden waarop je de belichting hebt ingesteld en dan naar sterke en duidelijke vormen te zoeken. Als er andere objecten zichtbaar zijn, probeer dan je positie te veranderen of je compositie te wijzigen om te voorkomen dat vormen elkaar overlappen of worden samengevoegd.

9. Maak perfecte foto's van mensen

Het gaat natuurlijk niet alleen om de plekken die je bezoekt, maar ook om de mensen – of het nu gaat om je reisgenoten of om intrigerende mensen die je tijdens je reizen ontmoet. Voor opvallende portretten die volledig op het onderwerp focussen, kun je een groot diafragma (lage f-getallen) gebruiken voor prachtige achtergrondvervaging of bokeh. Denk na over kleur in de scène in plaats van over verschillende vormen.

Maak opnamen met een eersteklas 50mm-lens, zoals de Canon EF 50mm f/1.8 STM, ingesteld op f/2.2 voor een helder portret dat oplicht dankzij de wazige zomerse zonnestralen in de achtergrond. De ingebouwde Eye AF van de Canon EOS RP zorgt ervoor dat de ogen van je onderwerp scherp blijven als de camera in de modus Gezichtsdetectie staat.

A composite picture: a smiling young woman beside out of focus flowers in one shot; and a surfer sits on some rocks with his surfboard in the other. Photos taken on a Canon EOS RP.

10. Go with the flow!

Voor natuurlijkere, meer ontspannen foto's hoef je je vakantie-activiteiten niet te onderbreken om je gezin te laten poseren. Fotografeer je gezinsleden als ze aan het rondkijken zijn en leg hun spontane reacties vast. Als je actie wilt vastleggen, stel je de camera in op AF Servo en selecteer je een korte sluitertijd van 1/500 seconden of sneller. Met de AF Servo-instelling kun je scherpstellen op bewegende onderwerpen om ze prachtig scherp te houden. Het is ideaal voor natuurlijke straatfotografie of als de kinderen maar niet stil kunnen staan. De Eye AF-modus van de Canon EOS RP werkt ook in de modus AF Servo en levert superscherpe foto's van bewegende mensen op.

Als je een DSLR- of systeemcamera van Canon hebt, download dan Canon's Photo Companion-app voordat je vertrekt, zodat je overal eenvoudig toegang hebt tot het leermateriaal.

Vergeet vooral niet om te genieten!

Geschreven door Rebecca Greig