hero header

Jouw foto's, Canon's favorieten: high speed-fotografie

Canon heeft jullie uitgedaagd om je te laten inspireren door het skijöring-avontuur van Franco Moro en zelf te experimenteren met high speed-fotografie voor een dynamisch effect. Canon heeft twee favorieten uitgekozen en de fotografen gevraagd om het verhaal achter de foto's te vertellen. Ze hebben allebei het bewegende onderwerp gefotografeerd met behulp van een korte sluitertijd. Het ene onderwerp zie je in zijn natuurlijke leefgebied, het andere in een door de mens gemaakte omgeving.

'Flight of the blue tit' van Paul Phillips

'Flight of the blue tit' van Paul Phillips

"Ik heb onlangs een Canon 5D Mark III en een 70–200mm f/4 USM-lens gekocht. Nadat ik de handleiding had gelezen, ben ik meteen de korte sluitertijd gaan uitproberen bij een plek waar een oude man elke dag de vogels eten geeft.

Dat moment, dat de vogels komen aanfladderen om te eten, was voor mij een uitgelezen kans om de camera en de lens te leren kennen. Ik wilde vooral de beeldstabilisatie testen.

Het lastigste vond ik het instellen. Ik wist namelijk niet welke instellingen het fraaiste resultaat zouden opleveren. Vooral de sluitertijd en de autofocus hadden enige aandacht nodig aangezien het om zo'n klein, snel vogeltje ging. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de instelling voor bewegende onderwerpen. Vervolgens moest ik dichterbij komen. Ik ben op de grond naast de mensen gaan zitten die de vogels aan het voeren waren, op zo'n drie meter afstand. Na een tijdje waren de vogels aan mij gewend, maar ze schrokken nog wel van de lenssluiter. Het werd een kwestie van geduld. Ik heb mijn camera paraat gehouden voor het perfecte shot en kreeg zo het resultaat waar ik op hoopte. Ik heb de lens op 200 mm gebruikt met een sluitertijd van 1/1000 en een ISO van 200.

Het was nog ochtend, met kleuren die naadloos aansloten op het vogeltje en deze plek. Ik denk niet dat ik ooit nog zo'n foto kan maken, aangezien de kans dat alle losse onderdelen weer precies zo samenvallen echt nihil is. Ik win nog eerder de loterij - twee keer achter elkaar!"

'Falling lemon' van Filippo Fania

'Falling lemon' van Filippo Fania

"Best grappig: deze foto heb ik gewoon thuis gemaakt, in de keuken. Ik wilde laten zien hoe je met high speed, voorwerpen zoals een citroen die in het water plonst, heel mooi kunt vastleggen als je timing perfect is. Ik heb er een oud aquarium voor gebruikt en een statief en een flitsbediening, met een lamp aan beide zijkanten waarmee ik het water heb verlicht.

Ik heb de diafragmavoorkeuze (Av) van mijn Canon EOS 550D gebruikt met een met een 50mm f/1.8 lens."

Ga de uitdaging van deze maand aan

Canon wil weten hoe jij jouw wereld ziet, dus doe mee met onze maandelijks foto-uitdaging. Je kunt het thema van deze maand vinden in de Canon- galerij. Pak je camera, welke je ook hebt, zoek een verhaal en deel jouw perspectief op de wereld zodat iedereen het kan zien!