Your photos, our favourites: Patterns and Textures

Jouw foto's, Canon's favorieten: Snelle actie

Canon wilde je snelle actiefoto's zien - van wilde dieren die door de bossen rennen tot dat vluchtige zomermoment. Dit is de selectie die Canon heeft uitgekozen uit alle foto's die jullie in de Galerij hebben gedeeld.

Vlucht in de zweefmolen door Sergej Yevstafyev

Vlucht in de zweefmolen door Sergej Yevstafyev

"Ik nam deze foto tijdens een wandeling door een mooi park in mijn buurt in de stad Aqtöbe in Kazachstan. Het was een prachtige zomermiddag - zo'n dag waarop je wel naar buiten moet gaan! Ik zag twee vrolijke meisjes in de zweefmolen en wilde dit onbezorgde moment vastleggen met mijn vertrouwde Canon EOS 400D Digital en mijn nieuwe Canon EF 70-300 L IS USM-lens.

Ik stond voor een lastige uitdaging: hoe kon ik het diafragma afstellen voor meer scherptediepte? Ik had geen statief bij me en de zon begon te dalen. Het was het gouden uur - een prachtig moment om foto's te maken, maar tegelijkertijd een uitdaging.

Ik stelde de camera in op de RAW-indeling, schakelde naar 'diafragmavoorkeuze' met een waarde van f/10, en paste de brandpuntsafstand aan voor beter kadreren. Ik stelde handmatig scherp en wachtte tot de meisjes voorbijkwamen. Voor de optimale foto gebruikte ik de continue sluitermodus. Ik ben erg blij met het resultaat."

IJsvogel duikt naar vis door David Watkins

IJsvogel duikt naar vis door David Watkins

"De foto is genomen ten zuiden van Birmingham bij Droitwich, Worcestershire in het Verenigd Koninkrijk. De ijsvogels leven rond een zijrivier van de Severn en ik zat in een schuilhut, die goed was gecamoufleerd. De foto is genomen in het voorjaar van 2016.

Voor deze ene foto heb ik ongeveer tien uur geduldig moeten wachten terwijl ik de omgeving in me opnam en verschillende opnametechnieken gebruikte. Ook moest ik ongeveer zes maanden wachten tussen het onderzoek, het plannen en boeken van de schuilhut, en de dag van de shoot. Het was het wachten waard voor deze fantastische kans om de vogels te zien terwijl ze op een tak zaten, naar vis doken en hun vangst opaten.

Als enthousiaste hobbyfotograaf ben ik gefascineerd door ijsvogels. Door hun kleur, hun schuwheid en de snelheid van hun bewegingen zijn ze een ideaal onderwerp. Ik zag de vogels tijdens wandelingen, maar was nooit snel genoeg om een foto te maken.

Ik kwam om 8:00 uur bij de schuilhut aan en ik zag al gauw veel mannetjes- en vrouwtjesvogels. Ze gaven hun jongen te eten en vlogen af en aan. Een paar seconden voordat ik ze zag, kon ik hun hoge tonen horen.

Tijdens de eerste vier uur had ik veel kansen om de vogels te fotograferen terwijl ze naar vis doken. Ze zijn zo snel en het was erg lastig om een goede foto te maken. Ik kreeg veel onscherpe beelden, foto's van de staart of het hoofd, maar ik kreeg niet de hele vogel scherp!

Meestal fotografeer ik in de handmatige modus, zo ook op deze dag. Ik gebruikte een hoge sluitertijd van 1/3200 sec. bij f/10 met ISO 2000 en de continue modus. De vogels waren zeer actief in de ochtend en ik had veel gelegenheid om te oefenen met de verschillende technieken en instellingen op zoek naar die ene perfecte foto.

Na een tijdje begon ik meer na te denken en te plannen. Ik richtte me op de plek op het water waar ik dacht dat de ijsvogels naar vis zouden gaan duiken. Dit was een riskante strategie, aangezien ik niets wilde missen. Het duurde nog eens drie uur voordat ik eindelijk deze foto wist te maken. Ik was heel enthousiast, maar ging door met fotograferen omdat ik misschien nog een kans kreeg.

Tien uur is een lange tijd om op één plek te zitten, maar het weer werkte mee. Ik had veel geluk en genoot van elke seconde. Ik had het voordeel van uitstekende apparatuur en een fantastische lens, die ik speciaal voor deze reis heb gekocht. Het was een zeer geslaagde dag. Want ik maakte deze prachtige foto, waar ik heel blij mee ben."

Jake focust op de bal door Pieter Bezuijen

Jake focust op de bal door Pieter Bezuijen

"De hond op de foto is Jake (een bordercollie). Tijdens de fotoshoot was hij slechts acht maanden oud. Hij was toen net gediagnosticeerd met epilepsie. Hij was net aan de medicatie, maar voordat hij last kreeg van bijwerkingen wilden zijn eigenaren (mijn vrienden Ingrid en Michiel) enkele mooie foto's van hem op een locatie waar zijn kleur (Jake is een driekleurige bordercollie) mooi te zien is. We besloten naar een hondenstrand tussen Domburg en Oostkapelle te gaan.

Zoals alle puppy's zit hij vol energie. Na een paar snelle portretfoto's lieten we Jake lekker rennen. Het was nog vroeg en het strand was bijna leeg, dus hij had alle ruimte. Zodra de bal uit de tas kwam, ging Jake erachteraan. Ik vroeg mijn vrienden of ze de bal naar mij konden gooien en snel uit beeld konden rennen zodat de achtergrond van de foto leeg was.

Mijn camera (een EOS 70D) was ingesteld op handmatig met een hoge sluitertijd (1/2500 sec.), zodat de actie goed werd vastgelegd. Ik gebruikte een groot diafragma (f/4: het maximum van mijn lens) om de focus te benadrukken. Met het beschikbare licht moest de ISO worden ingesteld op 400.

Jake scherpstellen terwijl hij supersnel op me afrende, was een grote uitdaging, zelfs met de goede automatische scherpstelling van de camera. Vaak maak ik foto's van de zijkant en diagonaal omdat dat makkelijker is, maar die zijn lang niet zo indrukwekkend. In dit geval gebruik altijd maar één scherpstelpunt en AI Servo voor meer controle over het scherpstelveld. De foto is zeer laag genomen, net boven het zand. Ik gebruik de variangle-zoeker om mijn camera zo laag mogelijk te houden. Bij het fotograferen van honden is het belangrijk om laag te blijven, op ooghoogte van de hond."

Ga de uitdaging van deze maand aan

Canon wil je foto's zien en weten wat je inspireerde. Ga naar de Canon-galerij voor de foto-uitdaging van deze maand, pak je camera en deel je foto's.

Stuur je foto's naar de Galerij