city portraits jimmy marr header

Jouw foto's, Canon's favorieten: 'Stadsportretten'

Mensen in de stad hebben vaak een verhaal te vertellen. Canon daagde jou uit om mensen in hun stedelijke omgeving vast te leggen. Canon heeft veel foto's ontvangen, maar 'Vespa Eddie' van Jimmy Marr, genomen in Camden Town, Londen, viel echt op. Jimmy legt de uitdaging van deze opname uit, deelt enkele van zijn andere foto's en vertelt de achterliggende verhalen.

Mode en cultuur in de stad vastleggen

Ik groeide op in de jaren '70 en '80 en was omringd door verschillende jongerenculturen met zeer specifieke stijlen. Mode en muziek waren heel belangrijk en mensen zagen er opvallend en vaak zelfs extreem uit. Zo zag je vaak New Romantics uit de jaren '80 met kanten en gerafelde kleding, punkers met puntige kapsels in spijkerbroeken en met kettingen, naar reggae luisterende rude boys in strakke pakken, in het leer gestoken rockers en gothics met make-up.

Dat zie je tegenwoordig niet meer zo veel. Jongeren dragen nu minder opvallende en meer doorsnee kleding, en slechts een kleine minderheid onderscheidt zich nog door een opvallend en stijlvol uiterlijk.

Toen ik stadsportretten ging maken in Camden, was mijn doel om mensen te vinden die vasthouden aan hun eigen stijl en zich niet aanpassen aan de massa.

Portretfoto's genomen door Jimmy Marr

Uitdagingen overwinnen

Onbekenden op straat aanspreken en ze vragen om te poseren voor een portret was in het begin een bizarre ervaring. Ik was ervan overtuigd dat ik alleen maar zou worden afgewezen. Maar opvallend genoeg waren de meeste mensen gevleid, geduldig en behulpzaam.

Ik wilde mijn onderwerpen ook zo vastleggen zoals ik ze tegenkwam. Dit was een belangrijk leerproces voor mij. Tot dan toe had ik mijn camera eigenlijk alleen in goed daglicht gebruikt en hield ik nooit rekening met de achtergrond. Nu moest ik juist veel meer aandacht aan de achtergrond besteden en me verdiepen in de belichting en compositie. Bovendien moest ik aanwijzingen geven aan de mensen die model voor me wilden staan.

De foto van Vespa Eddie

Vespa Eddie in Camden by Jimmy Marr

Toen ik de foto van Vespa Eddie maakte, liep het tegen de avond en was het daglicht bijna helemaal weg Ik was onderweg terug naar mijn auto om naar huis te gaan, toen ik het onmiskenbare geluid van een Vespa-scooter hoorde. Ik had geluk, want de scooter reed langs me heen en stopte bij een tankstation. Ik had een glimp van de bestuurder opgevangen en liep naar hem toe om hem beter te kunnen zien.

Eddie zag er helemaal authentiek uit. Hij stemde er mee in dat ik een portretfoto van hem nam en gaf me toestemming de foto's naar eigen inzicht te gebruiken. Tijdens de fotosessie merkte ik dat hij zelf ook verstand had van fotografie. Hij was geduldig en liet me rustig met mijn losse flitser experimenteren.

De foto is genomen bij weinig daglicht en slechte belichting van een tankstation. Ik maakte gebruik van een externe flitser, die rechts naast Eddie op ongeveer anderhalve meter afstand werd vastgehouden door een vrijwilliger. De flitser stond op half vermogen en het licht werd diffuus gemaakt met een draagbare softbox. Ik maakte een paar testopnamen en kon aan de hand van het LCD-scherm het histogram bekijken om de instellingen te beoordelen. Ik hoefde maar een paar kleine aanpassingen te maken.

Ik vind dat dit beeld tijdloos is. Het is een portret van een opvallend persoon in een kosmopolitische stad.

Deel je foto's

Als je graag wilt dat jouw foto centraal staat in de Showcase, upload dan je foto's naar de galerij en misschien neemt Canon wel contact met je op! Canon heeft iedere maand weer een nieuwe uitdaging, dus pak je camera, het maakt niet uit wat voor camera je hebt, laat je creativiteit stromen en upload je foto zodat iedereen ervan kan genieten.