Vijf tips voor fotograferen onder koude omstandigheden

Sneeuw en ijs leveren spectaculaire winterscènes op. Maar de meeste camera's zijn niet gemaakt voor gebruik onder nul graden Celsius of 32 Fahrenheit, dus je moet voorzichtig zijn als je buiten foto's maakt bij temperaturen onder nul. Fotograferen in klimaten met sneeuw en ijs is vaak moeilijk en kan je apparatuur beschadigen. Daarom zijn hier Canon's praktische tips om je door de koude maanden heen te helpen.

Grenzen van Ján Villím

Ján Villím, Grenzen

1. Gebruik een statief

Het is niet eenvoudig een stabiele foto te maken als je handen trillen van de kou. Met een licht en draagbaar statief kun je je camera stabiliseren, zodat je vol vertrouwen kunt fotograferen. Let wel op dat je het statief niet met blote handen aanraakt bij temperaturen onder nul. Je zou je huid kunnen 'verbranden'. Canon Ambassador en wintersportfotograaf Richard Walch, raadt fervente winterfotografen aan te investeren in speciale klimhandschoenen. Met deze slimme handschoenen kun je je vingertoppen ontbloten om een foto te maken en bescherm je je handen tussen de opnamen.

Sportfotografie van Jure Fundak

Jure Fundak, Sportfotografie

2. Neem extra accu's mee

Door de kou zijn je accu's sneller leeg dan normaal. Houd je camera en accu's dus zo lang mogelijk in je warme tas. Vergeet ook niet twee keer zoveel accu's als normaal mee te nemen, zodat je die prachtige foto's kunt blijven maken.

3. Draai ringen handmatig

Als je je camera buiten gebruikt en enige tijd de scherpstelring niet handmatig draait of de autofocus gebruikt, kunnen de scherpstel- en zoomring van je lens 'bevriezen'. Bewaar je camera als je deze niet gebruikt ingepakt in een tas van goede kwaliteit en bedek hem als je fotografeert terwijl het sneeuwt, om dit te voorkomen. Je kunt ook gewoon regelmatig met de AF-motor of handmatig de focus- en zoomring draaien.

Een kijkje achter de schermen bij Skijöring in Patagonië van Richard Walch

© Richard Walch, Canon Ambassador

4. Pas op voor condensvorming

Als je met je camera vanuit de kou in een warme ruimte komt, ontstaat er condensvorming die je apparatuur kan beschadigen. Richard Walch geeft het volgende advies: "Als je gaat lunchen, blijf dan zelf buiten of laat je rugzak buiten. Het is funest om vanuit de kou de warmte in te gaan om je beelden te bekijken. Je camera en je lens beslaan en je beschadigt je camera. Houd je camera in één temperatuurzone."

Bekijk hier het inspirerende Skijöring-verhaal van Richard.

Bergen in Patagonië van Richard Walch

© Richard Walch, Canon Ambassador

5. Gebruik je lenskap

Bij opwaaiende sneeuw of sneeuwval kan een lenskap ervoor zorgen dat er geen sneeuw op de lens terechtkomt. Richard Walch is het hiermee eens.

"De lenskap is ontzettend belangrijk om ervoor te zorgen dat de rondvliegende sneeuw de lens niet raakt. Als je een goede lenskap gebruikt, kan je camera bijna alles aan", zegt hij. Maak dus gebruik van je lenskap en neem een aantal lensdoeken mee om het glas droog te maken voordat je je camera weer in zijn tas stopt.

Come and See

Tijdens de opnamen van het nieuwste Canon-verhaal – Skijöring – kregen regisseur Marcus Söderlund en het team te maken met extreme weersomstandigheden. Kijk mee achter de schermen en ontdek hoe zij deze uitdaging hebben doorstaan en de supersnelle actie van de extreemste wintersport hebben vastgelegd.