Ashbourne Festival Joe Hunt

Vijf tips voor prachtige portretten

Fantastische portretten maken kan, vooral op straat, een uitdaging zijn. Er zijn zo veel verschillende factoren waar je rekening mee moet houden, van het juiste licht tot dicht bij je onderwerp komen en snel genoeg zijn met je camera. Het is mogelijk om met elk type camera integere portretten te maken, maar veel fotografen gebruiken liever een spiegelreflexcamera omdat ze dan meer controle hebben en hun creatieve flair kunnen laten spreken. Welke camera je ook hebt, deze vijf tips zouden je moeten helpen mooiere foto's te maken van personen, of ze nou vrienden, familie of onbekenden op straat zijn.


1. Gebruik belichtingscompensatie voor portretten

Belichtingscompensatie klinkt heel ingewikkeld, maar het is een eenvoudige manier om het onderwerp van je foto lichter of donkerder te maken. Het is vooral handig als je lichte huidtinten wilt vastleggen zonder dat mensen er bleek uitzien of donkere huidtinten fotografeert die je er natuurlijk wilt laten uitzien. Vrijwel alle spiegelreflexcamera's, de meeste compactcamera's en veel smartphones hebben een belichtingscompensatiefunctie. Raadpleeg de gebruikershandleiding om de functie op jouw camera te vinden. Draai +1 stop voor positieve belichtingscompensatie om gezichten lichter te maken of -1 stop om ze donkerder te maken.

Two Sides by Deveion Acker

Deveion Acker, Two Sides,


2. Kom dichterbij

Het klinkt eenvoudig, maar dicht bij je onderwerp komen, kan de grootste uitdaging zijn; voor als het een onbekend persoon is of iemand die nogal veel beweegt. Maar door je camera fysiek dichterbij te plaatsen, kun je een portret transformeren met de intensiteit van iemands uitdrukking, de rimpels op een gezicht of de glinstering in een oog.

Gebruik een standaardlens of een groothoek in plaats van een zoomlens. Daardoor moet je wel dichter bij je onderwerpen gaan staan. Zij zullen een kleinere lens vaak ook als minder intimiderend ervaren. Vraag vrienden of familie om dicht bij de camera te poseren. Als je portretten van onbekenden maakt, moet je om hun toestemming vragen. Meestal zullen ze zich gevleid voelen dat ze worden gevraagd, en bovendien krijg je dan meer tijd om je compositie te maken. Gebruik de automatische scherpstelmodus op de camera en een hoge sluitertijd als je je nog niet helemaal thuis voelt in de techniek, zodat je je kunt concentreren op je afstand tot je onderwerp.

by Cappugino

Cappugino,


3. Maak spontane foto's

Om natuurlijke en spontane portretten te maken, moet je een paar opnamen maken voor- en nadat je onderwerp klaar is om te poseren voor de camera. Mensen voelen zich meer op hun gemak en de kans is groter dat je een natuurlijke glimlach of een ondeugende blik op het gezicht van een kind weet te pakken door de ontspanknop in te drukken op een moment dat ze het niet verwachten. Als je camera een continu-opnamefunctie heeft, kun je deze ook eens uitproberen. Je kunt ook een zoomlens gebruiken om van verderaf te fotograferen zodat je portretten er natuurlijker en minder geforceerd uitzien.

Good Morning by Vinoth Chandar

Vinoth Chandar, Good Morning,


4. Vertel het verhaal van een persoon door hem of haar in context te fotograferen

Een portret van iemand in zijn of haar normale omgeving zegt meer over iemand dan een eenvoudige portretfoto. Je kunt bijvoorbeeld een groothoek gebruiken om een chef-kok vast te leggen die aan het werk is in zijn keuken of een boer in een veld vol koeien. Of fotografeer een muzikant met een onscherp interieur van een gitaarwinkel als achtergrond! Denk na over wat je op de achtergrond van je foto wilt laten zien en waarom. Het doel is om een beeld te vereeuwigen dat visueel krachtig is, een betekenis toevoegt en de toeschouwer uitdaagt meer te willen ontdekken.

Chief Chef by Meena Kadri

Meena Kadri, Chief Chef,


5. Experimenteer en negeer conventies

Behalve dat je je camera-instellingen kunt aanpassen, zijn er nog een paar andere eenvoudige manieren om je portretten interessanter te maken en meer impact te geven. Je kunt iemand bijvoorbeeld vragen weg te kijken van je camera naar iets in de verte of iets binnen het kader in plaats van recht in de camera. Of probeer iemand vanaf een ladder te fotograferen, of ga door je knieën en fotografeer je onderwerp op heuphoogte. Breek de regels voor compositie door je onderwerp het midden van je kader volledig te laten vullen. Of probeer eens tegenlicht, schaduwen en lange sluitertijden om een bepaalde sfeer mee te geven aan je portretten. Het doel is om te experimenteren en te leren, en resultaten te boeken waar je tevreden over bent en beelden te maken die je wilt delen.

What I Never See by See-ming Lee

See-ming Lee, What I Never See,


Krijg je al inspiratie? Deel je portretten met de Canon-community

Het is tijd om deze tips toe te passen en prachtige portretten te maken waar je trots op kunt zijn. Als je er een paar hebt gemaakt, kun je ze uploaden naar de Canon Galerij. Je kunt je werk delen met andere fotografieliefhebbers en hun werk bekijken en je waardering uitspreken. Verder kun je meedoen met de maandelijkse foto-uitdaging.


Header: Joe Hunt, Ashbourne Festival