Sutton pace Gregory Rinaldi

Steden fotograferen: vijf tips voor mooiere foto's

Steden zijn dynamische en betoverende plaatsen. De mensen, gebouwen, rivieren en de diversiteit op straat bieden eindeloos veel gelegenheden om foto's te maken. Dus pak je camera en trek eropuit om een stad bij jou in de buurt te verkennen! Canon heeft vijf tips samengesteld om je te helpen de beelden vast te leggen waar jij trots op zult zijn. Lees verder en ontdek hoe je je compositie kunt verbeteren, hoe om te gaan met minder licht en hoe je het verhaal van jouw stad kunt vertellen.


1. Vertel het verhaal van de stad

Chef-at-market-stall-Miguel-Virkkunen-Carvalho.jpg

Chef at Market Stall – Miguel Virkkunen Carvalho

Alle steden zijn historische en culturele smeltkroezen met duizenden verschillende verhalen. Denk bij het ontdekken van een stad, welke verhalen jou het meest interesseren en duik daar vervolgens wat dieper in. Negeer de bekende bezienswaardigheden en probeer een uniek en verhalend focuspunt te vinden waarmee je je publiek uitnodigt in de wereld van jouw foto te stappen. Dit kan bijvoorbeeld een historisch gebouw in Berlijn zijn dat wordt gerestaureerd, een chef-kok die aan het werk is in Rome of misschien een groep jongeren die een avondje gaat stappen. Het doel is om uit te drukken wat jouw idee is over de stad en om de essentie in één foto vast te leggen. Probeer je kijkers nieuwsgierig te maken over wat ze zien en ze het gevoel te geven er meer over te willen weten.


2. Fotografeer de stad in beweging

Blurred-commuters-london-James-Blunt.jpg

Blurred Commuters - James Blunt

De beweging van mensen, goederen of verkeer is het kloppend hart van de meeste steden. Denk aan fietsend Amsterdam tijdens de spits, de drijvende markt van Bangkok of het eindeloze verkeer van Dubai. Om een stad in beweging vast te leggen, kun je proberen deze te voet te verkennen tot je een kans krijgt even te stoppen op een druk kruispunt en een paar opnames te maken vanuit een interessant standpunt. Pas de sluitertijd op je camera aan als dat mogelijk is. Zodra je een langere sluitertijd hebt ingesteld (bijvoorbeeld 1/60 seconde of langer), moet je je camera stabiel houden om het onscherpe effect van bewegende mensen tegen een statische achtergrond vast te leggen. Of probeer te pannen. Hierbij beweeg je je camera op dezelfde snelheid als een fiets of een auto. Dit soort opnames vergt wat oefening, maar de resultaten zijn des te mooier en het is leuk om met welke camera dan ook te proberen.


3. Leg de stad bij nacht of weinig licht vast

City-in-motion-Carl-Drougge.jpg

City in Motion - Carl Drougge

Veel steden krijgen een heel ander gezicht op het moment dat de zon ondergaat, al kan het door het afnemende licht een aardige uitdaging zijn om de sfeer vast te leggen. Als je bij schemer werkt, kan het gebruik van een statief helpen. Als je geen statief hebt, kun je tegen een muur leunen en je camera stabiel houden om de straatscènes zonder onscherpte vast te leggen. Probeer stadslandschappen te maken op plaatsen waar felle verlichting is, zoals de kerstmarkt in Praag of de West End in Londen. Lichtsporen fotograferen kan ook erg mooie resultaten opleveren. Of ga eens op zoek naar een hoog standpunt, zoals een brug of een dakterras om de straat eronder te fotograferen? Als je een spiegelreflexcamera hebt, kun je experimenteren door de belichtingstijd van je camera in te stellen op circa 20 seconden. Pas de ISO-waarden van de camera of je apparaat aan (als dit kan) om prachtige nachtopnamen te maken. Probeer je camera stil te houden om ongewenste onscherpte te voorkomen en schakel over op een ISO van 1600 of 3200. De sensor van je camera legt dan veel meer licht vast, ook in de avond of 's nachts. Of speel eens met de beschikbare instellingen op je camera om jouw unieke visie op de stad in het donker vast te leggen.


4. Laat de tegenstellingen van de stad zien

don’t-forget-martinenaite.jpg

Don't forget - Martinenaite

Een paar van de mooiste beelden van een stad laten contrasten zien: tussen oud en nieuw, vrede en onrust of tussen de verschillende gemeenschappen in een stad. Probeer jouw eigen interpretatie van dit thema vast te leggen. Bijvoorbeeld: misschien zie je iemand die zit te mediteren in het drukke park van Shanghai, of een historisch pand in Londen dat wordt overschaduwd door een nieuwe wolkenkrabber, of de hectiek in de hipster-wijk van New York. Probeer eens een paar keer op een dag naar dezelfde plaats te gaan om verschillende sferen vast te leggen. De sereniteit van de ochtend in de stad kan bij cafés op het plein na zonsondergang transformeren in een wild nachtleven.


5. Details kunnen verschil maken

Pavement-Tim-Cowlishaw.jpg

Pavement – Tim Cowlishaw

Het zijn de kleine details die een stad haar identiteit geven. Vaak liggen ze verborgen, maar door deze fascinerende kenmerken vast te leggen, kun je prachtige foto's maken. Denk hierbij aan de weelderige Victoriaanse lantaarnpalen in Londen, de art-nouveauborden bij de Parijse metrostations of de patronen van de eigenzinnige tegels op het trottoir in Lissabon. Zoek naar kleine en unieke details van de volgende stad die je bezoekt en denk na over interessante manieren om ze te fotograferen.


Krijg je al inspiratie? Deel je foto's

Als de tips voor het maken van mooiere stadsfoto's je hebben geïnspireerd, pak dan je camera, trek eropuit en deel je foto's op de Canon-galerij! Laat de wereld je werk zien, bekijk foto's van andere fotografen en doe mee met Canon's maandelijkse foto-uitdaging.


Omslagfoto: Sutton Pace - Gregory Rinaldi