Shooting a vignette with Nehemias Colindres

Hoe Nehemias Colindres vignettes maakt

Fotograaf en filmmaker Nehemias Colindres geeft je drie nuttige filmtips: een vignette filmen, regisseurstips en lensadvies.

Een scène opnemen heet in de commerciële sector ook wel een 'vignette' en vereist zorgvuldige planning en ervaring.

Je begint met moodboards, visuele voorbeelden van wat je voor ogen hebt, en treatments, een omschrijving van wat er zich allemaal in je vignette afspeelt. Daarna heb je, als het goed is, duidelijk een beeld van wat je wilt bereiken.

Met een storyboard maak je duidelijk wat er in elk shot gebeurt. Houd ook rekening met de lenskeuze. Je hoeft helemaal niet goed te kunnen tekenen. Ook een rommelige schets is ontzettend nuttig om je de uiteindelijke vignette voor te stellen.

Je kunt ook beelden uit andere films gebruiken als die een mooi referentiekader vormen. Dat is zeker geen diefstal: iedereen wordt immers gevormd door anderen. Niemand zal in het moderne leven de filmkunst opnieuw uitvinden, maar je kunt er wel je eigen draai aan geven.

Voordat je aan het filmen slaat, neem je de bewegingen en cues van de camera door. Zorg ervoor dat tijdens de hele scène duidelijk is wat je ermee wilt bereiken.

Daarna neem je de scène met de acteurs door. Afhankelijk van de kwaliteit van de acteurs kun je het eenvoudig houden of ze juist uitdagen hun eigen draai aan de scène te geven. Of ze nu wereldberoemd of pas net begonnen zijn, het is jouw taak om ze een emotioneel of geestelijk doel te geven.

Ze moeten begrijpen in wat voor gemoedstoestand ze horen te verkeren. Ik heb gemerkt dat ik de acteur graag door de scène heen loods terwijl ik vanuit de camera een vloeiende kijk op het geheel krijg. Dan probeer ik een uitdagend shot te vinden. Soms heb ik gewoon dom geluk en leg ik een pareltje vast dat ik helemaal niet had voorzien. 

Ik neem de hele scène in één keer op. Daarna film ik een aantal details nog een keer, waardoor ik bepaalde scènes een andere sfeer kan geven. Het uiteindelijke resultaat is het product van jouw stijl en het soort film dat je maakt. 

Daarna maak ik een portret. Met een portret kun je je werk wat meer leven inblazen, maar de acteur of het onderwerp moet zich wel helemaal op zijn gemak voelen. Tips helpen daarbij ontzettend. Ik vertel een acteur bijvoorbeeld dat hij kan wegkijken, diep adem moet halen en dan moet uitademen. Als dat niet het juiste resultaat oplevert, verander ik zijn positie en laat ik hem verschillende blikken uitproberen. Als het na een paar keer niet lukt, dan kun je er maar beter de brui aan geven, net zoals bij andere aspecten van het filmen. 

Uiteindelijk moet je je vignette zodanig opdelen dat je voldoende mogelijkheden hebt tijdens het bewerken. Wie weet vind je één take prima, maar als je wat meer ervaring hebt, kun je je eigen stijl uitproberen. 

Je moet in ieder geval over elk aspect de controle hebben, maar tegelijkertijd weten wanneer je het iets meer moet loslaten en de onderwerpen of gebeurtenissen wat meer vrijheid moet gunnen.

Een uitstekende regisseur is hoogstens net zo goed als de gedachtegang en het planwerk dat achter zijn film schuilt.