Cuban fashion and street photography by Sarah Caron using the Canon EOS M5

De vormgeving van een Cubaanse beat

Sarah Caron is een Franse fotojournalist uit Parijs. Na haar opleiding reisde ze naar Cuba en maakte ze in 1994 de iconische beelden waarmee haar carrière als professioneel fotograaf vlucht nam. Sindsdien heeft ze als freelancer aan talloze opdrachten in Afrika, Zuid-Amerika, Azië en het Midden-Oosten gewerkt voor diverse tijdschriften waaronder Time en Paris Match, en heeft ze een groot aantal onderscheidingen en subsidies ontvangen voor haar alom tentoongestelde werk. We spraken met haar af in Cuba, waar ze een drukke modeshoot onderbrak om de EOS M5 te testen en iets te vertellen over haar carrière en hoe ze aan haar fantastische beelden komt.

Beginnen

We begonnen met de vraag wat Sarah aantrok aan het leven als professioneel fotograaf in plaats van haar tienerdroom een klassieke ballerina te worden na te streven.

"Ik voelde me al vanaf zeer jonge leeftijd aangetrokken tot beelden. Mijn ouders namen me mee naar musea om de werken van de oude meesters te bekijken, die naar mijn mening in veel opzichten de fotojournalisten van hun tijd waren. Maar ik hield ook van ballet en toen ik een tiener was, dacht ik eraan klassiek balletdanseres te worden. Dat was het moment dat ik mijn eerste bezoek aan Cuba bracht: als student aan de Alicia Alonso School of Ballet in Havana. Uiteindelijk was het mijn fascinatie met geschiedenis die mijn fotografische reis echt inspireerde. Terwijl ik bezig was met een Master in de literatuur en beschaving van Spanje en Zuid-Amerika, ontdekte ik via haar boek Occult Spain (Espana Oculta) het werk van Christina Garcia Rodero, een fantastische Spaanse fotografe. Daarna werd het me duidelijk dat ik wilde fotograferen en ik heb nooit getwijfeld over een ander beroep".

Sarah Caron fotografeert jonge vrouw met tatoeage met de EOS M5

Terugkeren

De terugkeer naar bepaalde plaatsen is een kenmerk van Sarahs fotografie...

"Mijn carrière als professioneel fotograaf begon met de foto's die ik nam toen ik in 1994 terugkeerde naar Cuba, inmiddels meer dan 20 jaar geleden. En als ik de kans krijg, ga ik terug naar alle plaatsen waar ik heb gewerkt. Het scheelt een hoop tijd als je al weet waar je moet zijn. En terugkeren geeft mij niet alleen de kans om de veranderingen die de tijd ergens heeft gebracht vast te leggen, maar het geeft mij ook de kans om de kleine details van die maatschappij en haar mensen te leren kennen en dus mijn beelden een dieper begrip van de cultuur mee te geven. Een plek kennen is handig omdat je weet waar je moet overnachten en waar je heen moet. Dankzij mijn vele bezoeken aan Cuba is ook mijn Spaans verbeterd, zozeer zelfs dat veel Cubanen niet geloven dat ik Frans ben!"

De invloed van de zwart-witfoto's van Christina Garcia Rodero is zichtbaar in Sarahs eerste professioneel succesvolle Cuba-project, dat ook in zwart-wit werd geschoten. Canon vroeg haar over haar creatieve proces achter de keuze voor zwart-wit of kleur en de kunst van emoties vastleggen...

"Mijn besluit om mijn eerste fotodocumentaire (de foto's van Cubaanse daken) in zwart-wit te schieten had een praktische reden, niet noodzakelijkerwijs een creatieve. In die tijd had je nog geen digitale fotografie en ik werkte dus met film. Ik moest de negatieven en afdrukken zelf ontwikkelen en zwart-wit was gewoon een makkelijker medium om mee te werken. Als ik nu een persoonlijk project doe, kies ik zwart-wit of kleur op basis van wat ik in mijn beelden wil overbrengen. Maar ik kan het niet precies zeggen, het lijkt een intuïtieve reactie op het onderwerp. Ik heb bijvoorbeeld mijn werk over immigratie, een onderwerp waar ik als jaren aan werk, voortgezet in zwart-wit. En als ik in opdracht voor een tijdschrift werk, vraag ik ze uiteraard gewoon wat ze willen."

"Wat betreft mijn benadering van emoties, dat weet ik eerlijk gezegd niet. Ik breng gewoon tijd door met de mensen in hun omgeving en dat helpt me de relatie te ontwikkelen die nodig is. Natuurlijk speelt licht een buitengewoon belangrijke rol die je verplicht erg geduldig te zijn. Het juiste moment kan even op zich laten wachten."

Regenboog boven een nat wegdek, gefotografeerd met de spiegelloze Canon EOS M5-camera

"Maar soms, vooral tijdens opdrachten, als het licht niet goed is en het bijvoorbeeld de hele tijd regent, moet je dit ongemak omzetten in iets interessants en dat is de echte uitdaging. Daarnaast moet je je, als je als fotojournalist werkt, snel kunnen aanpassen aan vaak vluchtige situaties en zijn er vaak veel andere variabelen dan alleen het licht om over na te denken."

Sarahs meest recente opdracht is een modeshoot in Cuba, iets wat ver lijkt af te staan van haar documentairefoto's die ze heeft gemaakt in Palestina en Afghanistan. Maar voor Sarah zijn de verschillen kleiner dan je zou denken.

Sarah Caron fotografeert een model achter de schermen van een modeshoot met de M5

"Tot nu toe heb ik mode gefotografeerd in Pakistan en Cuba, waar het een manier is om uiting te geven aan dromen van verandering. De ontwerpers op beide plaatsen gebruiken hun creativiteit om een onderliggende politieke boodschap over te brengen, dus vanuit dat oogpunt gezien, denk ik niet dat het zoveel verschilt van reportagefotografie in conflictgebieden. In beide situaties moet een goede foto informatie overbrengen en de kijker op een bepaald niveau emotioneel raken. Dat is wat ik probeer te bereiken in mijn fotojournalistiek en mijn modefoto's."

De straat op

Straat in Havana gefotografeerd door Sarah Caron met het Canon M5

Naast het vastleggen van enkele prachtige, onthullende foto's van wat er achter de schermen van een modeshoot gebeurt met de EOS M5, ging Sarah ook Havana in. We vroegen haar wat een goede straatfotograaf is en over welke soort camera je moet gebruiken.

"Voor dit project wilde ik in de huid kruipen van een reiziger op zoek naar mooie en verrassende beelden. Ik denk dat je voor dit soort straatfotografie goed moet kunnen observeren om die interessante en unieke straattaferelen te herkennen. En je moet de compositie van je beeld snel weten vast te leggen. Want meestal krijg je maar één kans! Daarnaast mag je mensen niet storen in hun dagelijkse werkzaamheden. Dat betekent dat je gereedschap klein, discreet en snel moet zijn: zoals de EOS M5. Deze biedt ook nog het voordeel dat je RAW-bestanden met hoge kwaliteit kunt schieten die je kunt gebruiken voor professionele doeleinden."

Nachtopname van Havana vanaf de zee, gemaakt met de EOS M5

"Het was een plezier om met de EOS M5 te werken. Ik heb lang gewacht voordat Canon een camera als deze zou maken: licht, klein, snel en tegelijkertijd krachtig. De grote veelzijdigheid van de EOS M5 was ook een groot pluspunt. Ik heb de camera met succes in verschillende situaties en lichtomstandigheden kunnen gebruiken, zoals voor mode, reportage, straatfotografie, architectuur en landschap. Ik slaagde er zelfs in om de camera te gebruiken om foto's te maken in de stijl van de impressionistische schilders voor de nachtopnames van de zee. Al met al hebben de EOS M5 en ik een geweldige relatie weten op te bouwen!"