F1 header

Maak betere portretfoto's

Portretfoto's: makkelijk te maken, maar lastig om goed te doen. We hebben een aantal handige tips voor je waarmee je mooie foto's pas echt spectaculair maakt, of je nu city surfers of familie en vrienden fotografeert. Bekijk de video en lees vooral verder.

Gebruik verschillende perspectieven

Wie je ook fotografeert, wees niet bang om verschillende perspectieven uit te proberen. Ga op je knieën zitten of gewoon op de grond liggen en maak een foto van onderaf. Je kunt ook juist op een stoel klimmen en je onderwerp van bovenaf fotograferen. Als je iemand fotografeert die bijvoorbeeld aan het sporten is, een wand beklimt of de golven van een rivier in de stad bedwingt, kun je beter inzoomen en de emotie van dichtbij vastleggen. Dan komt de persoonlijkheid en de rauwe emotie veel beter over.

Maak je foto's lichter met een groot diafragma

Als je in de buitenlucht foto's maakt, kun je je camera het beste op een groot diafragma instellen, dus een lage f-waarde, bijvoorbeeld van f/2.8 tot f/5.6. Zo kun je een subtiel diepte-effect laten ontstaan. De achtergrond wordt dan iets vervaagd. Daardoor springt je onderwerp echt uit de foto.

Gebruik een korte sluitertijd voor de kortstondige momenten

Mensen bewegen graag, ook als ze weten dat ze op de foto komen. Het is zonde wanneer een foto mislukt doordat iemand met zijn ogen knippert, zijn gezicht fronst of net even raar kijkt.

Als je zeker wilt weten dat dat niet gebeurt en je geen enkele onbedoelde vaagheid in je foto's wilt terugzien, moet je een sluitertijd van 1/125 seconde of korter gebruiken.

Vul het beeld met je onderwerp

Denk goed na over waar je een foto gaat maken voordat je de camera ter hand neemt. Wil je een bruisende stad of een actie fotograferen? Of houd je het liever eenvoudig? Zoom in en vul het kader met één persoon. Dat levert een krachtig resultaat op.

Ander idee: zet je onderwerp aan de ene kant van het kader, zodat je ook nog wat van de omgeving ziet, zoals het straatbeeld, een mooi veld of een woning.

Speel met de achtergrond

Bij portretfoto's is de persoon van wie je de foto maakt natuurlijk het belangrijkst. Je kunt de sfeer van een foto flink aanpassen door de achtergrond zodanig te veranderen dat de persoonlijkheid of omgeving van je onderwerp eruit blijkt. Als je iemand tegen een druk metrostation fotografeert, krijg je een ander resultaat dan wanneer je die persoon tegen een rustig park fotografeert. Een minimale achtergrond zoals een muur of gordijn werkt soms ook heel goed. Wees dan ook niet bang om verschillende achtergronden uit te proberen.

Houd het portret natuurlijk of ga voor een houding

Een portret met een bepaalde houding kan er nogal gewoon uitzien. Houd je camera dus bij de hand voor het geval je onderwerp een spontane glimlach laat zien, zich opeens concentreert of een andere mooie gezichtsuitdrukking laat zien.
Houd je wel van een geënsceneerd beeld, plaats je onderwerp dan links of rechts van het kader voor een interessant effect. Laat je onderwerp van de camera wegkijken voor een mysterieus tintje.
Je kunt een mooie foto spectaculair maken als je de juiste gezichtsuitdrukking weet vast te leggen. Probeer dus veel verschillende sferen en emoties uit terwijl je foto's maakt.

Bekijk de interactieve City Surfer-video hier.