Mirror Photography Tips Header

Tips voor fotografie met spiegels

Met spiegels kun je snel en gemakkelijk een andere dimensie aan je portretfoto's toevoegen. Lees onze tips voor fotografie met spiegels en maak verrassende opnamen.

Speel met verschillende spiegels en effecten. Spiegels zijn geweldig om opnamen mee te maken, in de studio en thuis. Ze zijn goedkoop en verkrijgbaar in alle vormen en maten. Je kunt ze bovendien op allerlei manieren gebruiken voor je portretten.

Houd de compositie eenvoudig en gebruik kleuren: zoals je kunt zien in dit surrealistische portret waarbij maar één spiegel is gebruikt.

Zelfportretten in de spiegel

Probeer zoveel mogelijk licht in je portretten vast te leggen, zodat je de ISO laag kunt houden. Zo beperk je ruis tot een minimum en kun je een lange sluitertijd gebruiken om cameratrilling te voorkomen.

Het oneindige effect: in dit voorbeeld gebruikt de fotograaf twee spiegels waarmee hij een oneindig effect creëert. Zet de spiegels zo neer dat je jezelf of de reflectie van het licht niet vastlegt.

Oneindige portretten

Scherptediepte – houd onscherpe gedeelten onder controle door je diafragma in te stellen op f/5.6 of kleiner. Hierdoor is een groter gedeelte van je afbeelding scherpgesteld: als je scherpstelt op de ogen komen ook de neus en oren scherp in beeld.

Zet de spiegel op de grond en fotografeer omlaag. Draai daarna de afbeelding voor een heel interessant effect.

Portretten met spiegelperspectief

Regisseer je onderwerp – als je met mensen werkt is het belangrijk om tijdens de fotoshoot goed samen te werken. Communiceer met duidelijke taal zodat zij eenvoudig je instructies kunnen opvolgen. Vergeet niet dat de persoon voor je camera bij spiegelfotografie, misschien helemaal niet weet hoe de uiteindelijke opname eruit gaat zien. Maak dus een paar proefopnames en laat die meteen op je camera zien, zodat ze het concept kunnen begrijpen. Het gaat allemaal om creativiteit, dus luister ook naar hun meningen. Ze hebben waarschijnlijk ook hele goede ideeën.

Blijf experimenteren. Fotoshoots als deze gaan meestal niet volgens een bepaald patroon, maar worden geleid door wat wel en niet werkt. Wees voorbereid op veel oefenen met verschillende perspectieven en combinaties van posities en spiegels, voordat je iets krijgt wat naar je zin is. Blijf als je eenmaal de juiste hoek hebt gevonden opnamen maken totdat je het gevoel hebt dat je het perfecte plaatje hebt vastgelegd.

Hopelijk heb je dankzij deze fotografietips over spiegels en het maken van creatieve portretten, gave ideeën gekregen. Vergeet niet een paar van je mooiste foto's te delen door ze te uploaden naar de Canon-galerij.