Main Header

Landschaps- en macrofotografie – allemaal in één opname

Henrik Spranz is in zijn vrije tijd op het Oostenrijkse platteland te vinden met zijn camera. Hij combineert technische vaardigheden met creatieve flair om prachtige opnames te maken die erg populair zijn geworden op internet, waaronder in de

Kijk mee en zie hoe Henrik je meeneemt naar zijn favoriete plaatsen en advies geeft over hoe je je eigen unieke stijl kunt creëren.

Ochtend aan de Almsee © Henrik Spranz

Henrik Spranz vertelt over landschaps- en macrofotografie

Deze video is de nieuwste van een reeks waarin Canon-fotografen laten zien hoe ze hun favoriete foto's hebben gemaakt.

Tijdens het filmen sprak Henrik over hoe hij zijn twee passies, fotografie en natuur, combineert tot een tijdsbesteding die hem veel voldoening geeft.

VIDEO_Henrik_RHS_15_L.jpg
Golden © Henrik Spranz

Wanneer ben je begonnen met fotografie?

"Ik had al heel wat foto's gemaakt tijdens vakanties, maar raakte altijd gefrustreerd als ik ze zag als ik dan weer thuis was. Dus ben ik wat meer gaan lezen over fotografen en hun technieken en ik raakte er al snel verslingerd aan. De National Geographic was en is een van mijn favoriete bladen en Ansel Adams geeft me enorm veel inspiratie.

Ik heb altijd van de natuur gehouden en wandel graag, dus is het niet zo vreemd dat ik ben begonnen met landschapsfotografie.

Ik heb geen formele training gehad en ik heb geluk dat ik snel heb geleerd mijn eigen foto's te beoordelen en te weten wat ik wel en niet mooi vind zodat ik de volgende keer betere foto's kan maken."

Dus vallen en opstaan is de truc?

"Ja, tot op zekere hoogte, maar dat betekent niet dat je zomaar lukraak moet gaan fotograferen. Tegenwoordig ben ik bereid om er een dag op uit te trekken en zonder foto's thuis te komen. Als het licht niet goed is of de scène me niet inspireert, pak ik de camera gewoon weer in en ga ik verder."

Is dat niet moeilijk?

"Jawel, maar het is ook belangrijk om soms streng voor jezelf te zijn. Nu ik zowel landschaps- als macrolenzen bij me heb, krijg ik vaker de kans om iets te fotograferen wat ik de moeite waard vind. Dat is wat er op deze ochtend gebeurde. Ik was niet geïnspireerd door het landschap dat ik fotografeerde, maar toen zag ik die prachtige orchidee."

VIDEO_Henrik_RHS_11_L.jpg
Subtiele Schoonheid © Henrik Spranz

Is dat de reden waarom je naast landschapsfotografie ook macrofotografie bent gaan doen? Twee vliegen in één klap?

"Zo lijkt het misschien wel, maar ik moet me voorbereiden op de ene of de andere methode om zeker te weten dat het goed werkt als ik eenmaal bezig ben. Maar ik kijk zeker ook naar andere kansen.

Ik ben macrofotografie gaan doen omdat ik toe was aan een nieuwe uitdaging en wilde onderzoeken hoe ik mijn stijl kon afstemmen op close-upwerk."

Is het echt een grote verandering?

"Het is een flink leerproces geweest, maar ik heb geluk gehad dat ik me bij een plaatselijke club macrofotografen kon aansluiten. Daar heb ik veel aan gehad. Sterker nog, mijn partner Perdita zit ook in die club en we stimuleren elkaar om de grenzen van ons werk op te zoeken.

Je hebt zoveel meer controle over elk element dan bij landschapsfotografie. Ik was laatst op een strand toen ik zelfs enorme rotsen wilde gaan verplaatsen om de voorgrond te beïnvloeden!

Er zijn ook overeenkomsten, zoals nadenken over de voorgrond en achtergrond om de blik te sturen. En je moet natuurlijk het licht bepalen. Verschillende resultaten maar vergelijkbare processen om de gewenste opname te verkrijgen."

Het kan niet gemakkelijk zijn om een carrière als softwareontwikkelaar te combineren met je passie voor fotografie. Houdt dit in dat je een hoop vooraf moet plannen?

"Ik zorg dat ik mijn tijd goed indeel, weet waar ik heenga, hoe laat ik daar zal aankomen en wat er in mijn tas moet zitten. Maar ik ben geen type dat de opname die het wil maken precies plant en uittekent. Ik verwacht een bepaalde mate van inspiratie als ik op locatie ben.

Timing is cruciaal voor mij vanwege het licht. Het licht is altijd maar kort optimaal. Met macrofotografie krijg je meer de kans om met een diffuser met het licht te spelen en bij landschapsfotografie heb je vaak maar tien minuten aan het begin of het eind van de dag."

Zijn de lichtomstandigheden zo cruciaal voor jouw fotografie?

"Ja, en het effect van het licht vind ik nog altijd verrassend. Laatst was ik op het strand en zette ik mijn apparatuur op toen de zon onderging. Ik maakte de opname waar ik voor was gekomen en bereidde me voor op vertrek. Maar ineens veranderde de rotsen van kleur en moest ik de camera, het statief en de lens snel uitpakken om weer te gaan fotograferen. Eenmaal thuis bleek die opname de enige die het waard was om te bewaren."

VIDEO_Henrik_RHS_10_L.jpg
Het strand van Preveli © Henrik Spranz

Dat is een mooie overgang naar het onderwerp van nabewerking. Hoeveel doe je op de computer?

"Het belangrijkste is om te bepalen of de opname meer inspanning waard is. Als een opname deze test doorstaat, besteed ik er niet meer dan 30 minuten aan. Ik kijk naar het histogram omdat ik weet welke vorm de beste belichting aangeeft."

Kun je tot slot de You Connect-leden nog wat advies geven?

"Maak je geen zorgen als de resultaten niet meteen zijn wat je verwacht. Sta ervoor open van anderen te leren en vind je eigen stijl. Maar bovenal: zorg dat je plezier hebt met je camera."

Zoek op internet naar Henrik Spranz om meer van zijn werk te zien.