HAGUE Mk2 Hero

Emily Mulhall en haar Vine-account

We praten met leerlinganimator Emily Mulhall over de fenakistiscoop, internetfaam en offline animaties…


“Animatie was altijd al iets waar ik me mee bezig wilde houden”, zo steekt Emily van wal. “En toen had ik ineens alle tijd van de wereld na een operatie aan mijn been. Ik wist dat ik een maand lang niet zou kunnen lopen, dus downloadde ik elke app die ik kon vinden. En Vine is een van de apps die bleef hangen.”

Molehill, Emily’s Vine-account, was al snel een succes en ze heeft op het moment dat dit geschreven wordt, meer dan 50 miljoen loops en 71.000 volgers. De erkenning volgde al snel toen Mashable haar bovenaan zette in de lijst van vijf meest creatieve Britse Viners en hoewel ze voornamelijk online bekend is, maakte ze ook naam in de echte wereld. “Er kwam iemand op me af in Oxford Street en zei: ‘Hé, jij bent Molehill’. Ik wist niet wat ik moest zeggen!”

Animatie kent een rijk verleden waardoor makers zich kunnen laten inspireren. Emily: “Voor het vak design moest ik onderzoek doen naar veel verschillende ontwerpers, kunstenaars en animators. En dan is er ook nog al het materiaal op tv en in tijdschriften."

Bekijk hieronder Emily’s video over het maken van animaties op Vine:



Uiteraard haalt Emily haar inspiratie ook uit haar millennials (millenniumgeneratie). “Er is een hele community op Vine”, zo meldt ze. “Mensen praten over van alles en ze vragen elkaar hoe ze te werk gaan. Er zijn mensen die je volgt en met wie je geregeld praat en je ziet altijd elkaars werk.”

Bibliotheek


Deze relaties komen geregeld van pas. Emily: “Een poosje geleden plaatste ik een hashtag. Ik probeerde te filmen alsof ik de enige persoon in Londen was en vroeg anderen om dat ook in hun eigen stad te doen. Heel veel mensen van overal ter wereld deden eraan mee en dat bracht heel wat gesprekken aan de gang over waar iedereen woonde.”

Emily gebruikt andere sociale netwerken, zoals Instagram, Twitter en Snapchat, om haar volgers achter de schermen te laten meekijken, want op Vine zien ze per slot van rekening alleen het eindproduct. ““Als ik op Snapchat een animatie maak, post ik daar kleine stukjes van mijn werk", gaat ze verder. “En als er iets fout gaat, scheld ik het papier of iets anders uit.”

Zoetrope


Canon werkte met Emily samen om de fenakistiscoop nieuw leven in te blazen. Dat is een ouderwets apparaat waarin een schijf wordt rondgedraaid zodat een reeks beeldjes achter elkaar wordt getoond, waardoor de illusie van beweging ontstaat. Emily: “Mijn animaties zijn meestal 2D omdat je ze alleen maar op een computer kunt bekijken. Het was leuk om een animatie te zien die 'echt' was, in de vorm van een fysiek, concreet voorwerp.”

Emily’s uiteindelijke fenakistiscoop laat de animatie van een tuin op een platenspeler zien, maar het project was aanvankelijk op een veel grotere schaal gepland: “Mijn oorspronkelijke idee was om foto's op reuzenformaat te printen, samengesteld uit gigantische hoeveelheden papier en om een reusachtige fenakistiscoop op een cirkelvormig gebouw te maken.”

Wat ze hierna wil gaan doen, weet ze nog niet zeker. Emily: “Ik heb heel veel ideeën opgeschreven. En ik weet inmiddels wat wel en wat niet realistisch is.”

Voor kunstenaars zoals Emily, die hun animaties beeld voor beeld opzetten, kan één enkel foutje uren van hard werken ruïneren, maar het is niet altijd het einde van de wereld. “Ik geniet meer van het proces dan van het eindresultaat", zegt ze tot slot. “Anderen vinden het proces te lang en daarom halen ze de eindstreep niet. Maar ik vind het altijd leuk als je aan honderd verschillende beelden hebt gewerkt om die vervolgens allemaal achter elkaar te zien.”

Klik hier om naar Emily op Vine te gaan.