hero-header.jpg

Tips & Tricks voor het fotograferen van steden

Probeer eens stadsfoto's te maken in het donker en leg schitterende stadslandschappen met miljoenen lichtjes vast.

Deze fotograaf laat verschillende technieken zien tijdens het fotograferen van Londen in het donker.

Je kunt tijdens de schemering en na zonsondergang mooie foto's maken van de stad. Maar aangezien er dan weinig licht is, heb je bepaalde apparatuur en een beetje verstand van zaken nodig.

Ga eerst op zoek naar een goed standpunt: zorg dat je bijvoorbeeld over de daken heen kunt kijken voor een mooi uitzicht op de skyline. Als je door de stad loopt, kun je ook mooie foto's maken van weerspiegelingen in het water, bijvoorbeeld bij een rivier of een haven.

Het beste moment voor nachtfoto's is vaak als de zon net is ondergegaan, maar nog voordat de hemel helemaal donker is. Op deze foto's heeft de hemel een blauwe tint. Dit is vaak mooier dan een zwarte hemel of een hemel die alleen verlicht wordt door stadslichten.

Het stadslandschap van Londen8 sec, f/5.6, ISO 100 met 24 mm
Gebruik een groothoeklens en een sluitertijd van enkele seconden om de gloed van de stad tegen de hemel vast te leggen.


Voor de beste beeldkwaliteit met zo min mogelijk ruis kun je het beste een lage ISO-waarde gebruiken en een diafragma van ongeveer f/5.6. Laat je camera ergens op steunen zodat hij niet beweegt. Zo krijg je zelfs bij lange sluitertijden scherpe foto's.

De skyline van Londen4 sec, f/5.6, ISO 100 met 50 mm
Gebruik een lens met een brandpuntsafstand van 50 mm om de nadruk op de lichten van de stad te leggen. Door de sluitertijd te verkorten, wordt de lucht donkerder en wordt er meer nadruk gelegd op de skyline van Londen.


Maak de mooiste composities met het Live View-scherm: dit verlichte scherm is in het donker goed zichtbaar. Je kunt je belichting aanpassen door middel van belichtingscompensatie of door een volledige handmatige opname te maken. Houd hierbij het scherm goed in de gaten.

Gebruik om scherp te stellen de Live View-AF, of stel je lens in op handmatige scherpstelling en gebruik de vergrote Live View.

Gebruik een ontspankabel of een sluiter met een afstandsbediening om cameratrilling te voorkomen. Je kunt de timer ook op 2 seconden instellen zodat je de sluiter wel hebt ingedrukt, maar er nog niet meteen een foto wordt gemaakt. Als je camera ingebouwde Wi-Fi heeft, kun je met de Canon Connect-app op je smartphone de instellingen wijzigen, de belichting controleren en de foto maken. Hierna kun je de foto meteen uploaden naar social media of je blog, allemaal met je smartphone.

Stadsfoto's in de nacht Deze indrukwekkende stadsfoto van Jackie Tran is over het water gemaakt voor een mooie weerspiegeling en een schitterende voorgrond.


Het aanpassen van de witbalans zorgt voor verschillende effecten: gebruik de optie Kunstlicht voor koele, blauwe tinten of Daglicht voor een warme gloed. Maak je foto's in RAW voor de beste beeldkwaliteit en flexibiliteit en selecteer de witbalans tijdens de nabewerking.

Stadslandschap van Londen in blauw en geel Deze twee foto's van de skyline van Londen hebben dezelfde belichting, maar zijn gemaakt met een andere witbalans voor een creatief effect. De linker foto is gemaakt met de instelling op Kunstlicht en de rechter foto met de instelling op Daglicht.


Maak optimaal gebruik van een lange belichtingstijd door een locatie te kiezen waar veel beweging is, zoals passerende voertuigen bij een bekende bezienswaardigheid. Stel de belichting in op basis van een sluitertijd van een paar seconden. Wacht tot het verkeer vloeiend voorbijrijdt voordat je de ontspanknop indrukt. De voertuigen verdwijnen vrijwel helemaal, terwijl de koplampen en achterlichten creatieve strepen en patronen vormen. Pas de sluitertijd aan om het effect te veranderen.

De lichtsporen van Amsterdam Deze foto van Adrie van Bijsterveldt is gemaakt met een lange belichtingstijd om de lichtsporen van een voorbij varende boot op een Amsterdamse gracht vast te leggen.


Door gebruik te maken van de lichten van de stad, kun je prachtige nachtportretten maken. Hiervoor moet je wel je camera op een statief plaatsen en de flitser van je camera gebruiken, of een externe flitser aan je camera koppelen. Gebruik vergelijkbare belichtingsinstellingen als bij het vastleggen van lichtsporen van de stad, maar verhoog de ISO-waarde om de sluitertijd te kunnen beperken tot één of twee seconden. In dat geval hoef je de camera minder lang stil te houden. Je kunt ook de Night Portrait-modus gebruiken, als je camera die heeft.

Lichtsporen op portretten2 sec, f/14, ISO 200 met 35 mm
Combineer het licht van de stad met het licht van je flitser om interessante nachtportretten te maken.


De stad biedt eindeloos veel creatieve mogelijkheden en staat boordevol mooie locaties die je het hele jaar door kunt gebruiken. Let vooral op 'natte’ avonden voor de mooiste weerspiegelingen vlak na een regenbui. Je kunt ook foto's maken tijdens een heldere avond met zo min mogelijk lichtvervuiling.

Probeer tijdens je volgende bezoek aan een stad in het donker foto's te maken, ongeacht de omstandigheden. Vergeet ook niet om je beste foto’s bij weinig licht te uploaden naar de Canon-galerij .

Vond je dit artikel handig en wil je meer leren over het maken van prachtige foto's? Meld je dan aan voor Canon Communications en bekijk de nieuwste Tips & Tricks

Opmerking: in sommige gevallen zijn de getoonde waarden bij de foto's een representatie, om te laten zien hoe de verschillende foto's zijn gemaakt.