Leg zelfs bij weinig licht verbluffende details vast

De schemering en duisternis leveren betoverende momenten op. Zodra het donker wordt, komen festivals tot leven, ontstaat er in steden een andere sfeer en kunnen fotografen zich helemaal uitleven. Bij weinig licht details vastleggen, is echter geen gemakkelijke taak, helemaal als je de camera op je smartphone gebruikt.

Bij weinig licht krijg je met de handmatige instellingen van een spiegelreflexcamera, een spiegelloze camera of een geavanceerde compactcamera alsnog scherpe, gedetailleerde beelden die je anders was misgelopen.

Heb je weinig ervaring met fotograferen bij weinig licht, bekijk dan eens onze video en lees onze handige gids voor de juiste diafragmagrootte, ISO-instellingen en sluitertijden.

Gebruik een groot diafragma (lage f-waarde) voor scherp beeld

Heb je een camera met handmatige instellingen, dan kun je het diafragma aanpassen (dat heet bij camera's van Canon de Av-modus). Daarmee zie je heel eenvoudig hoeveel licht je camera vangt. Hoe meer licht, des te korter de sluitertijd kan zijn. Bij een korte sluitertijd loop je minder risico op onscherpe foto's. Maak je foto's van bewegende onderwerpen, stel dan een sluitertijd van 1/125e seconde of korter in. Bij stilstaande onderwerpen met weinig licht kun je, afhankelijk van het diafragma, tot wel 1/60e seconde gaan.

Maak je portretten voordat de zon opkomt of wil je de unieke nuances van een stad bij zonsondergang vastleggen, stel dan het diafragma zo groot mogelijk in.

Zo krijg je de laagste f-waarde. Hoe laag die uiteindelijk kan worden, hangt weer af van de lens die je gebruikt. Veel lenzen gaan tot f/3.5. Sommige lenzen kunnen wat meer en halen f/2.8 of f/1.4. Een ander voordeel van een groot diafragma is dat de achtergrond heel subtiel wordt vervaagd, waardoor je onderwerp extra mooi in beeld komt.

Met een hogere ISO-waarde maak je je camera gevoeliger voor licht

Heb je een groot diafragma gebruikt en ben je niet echt tevreden met de helderheid van je foto's, probeer dan eens een hogere ISO-waarde. De ISO-waarde staat voor de lichtgevoeligheid van de camerasensor. Een hoge waarde komt goed van pas als je in het donker foto's zonder flitser maakt.

Hoe hoger de ISO-waarde, des te lichtgevoeliger je camera. Spiegelreflexcamera's, spiegelloze camera's en geavanceerde compactcamera's van Canon zijn voorzien van grote sensoren (oftewel het onderdeel dat het beeld daadwerkelijk vastlegt), waardoor ze bij een hoge ISO-waarde beter beeld opleveren dan camera's met kleine sensoren, zoals smartphonecamera's. Een waarde van 800 ISO is een mooi begin. Vandaar kun je desgewenst de waarde verhogen. Je foto's krijgen dan wellicht iets meer 'ruis' of zien er iets korreliger uit, maar veel moderne spiegelreflexcamera's, spiegelloze camera's en geavanceerde compactcamera's hebben hoge ISO-waardes van 1600 of 3200 en leveren uitstekende resultaten.

Maak mooie beelden met de Burst-modus (continue opnamen)

Met de Burst-modus maak je als het ware een reeks van foto's. Binnen een fractie van een seconde heb je meerdere foto's gemaakt. Dat is heel handig als je een bewegend onderwerp of een heel kortstondig moment wilt vastleggen. Als jouw camera van deze modus is voorzien, moet je 'm echt eens uitproberen. Je maakt dan waarschijnlijk sneller die haast ongrijpbare, prachtige opname bij weinig licht!

Controleer of je foto's echt scherp zijn

Als je je schemerfoto's op het LCD-scherm bekijkt, vergeet dan niet even goed in te zoomen en na te gaan of het beeld wel echt scherp is. De foto's moeten strak en scherp overkomen, zonder vaagheid of korreligheid. Twijfel je of de geprinte foto er echt goed komt uit te zien, maak hem dan opnieuw. Als je eenmaal thuis bent, kun je namelijk niets meer veranderen of opnieuw proberen!

Bekijk de interactieve City Surfer-video hier.