H1 header

Snel bewegende onderwerpen scherper vastleggen

Als je mooie actiefoto's wilt maken, bijvoorbeeld van riviersurfers, wintersporters of hardlopers, moet je plannen, plannen en nog eens plannen. Je moet ten eerste precies weten wat je gaat fotograferen, hoe snel je onderwerp beweegt en vanaf welke plek je gaat fotograferen. Bekijk de video en leer de basisbeginselen over actiefotografie.

Maak veel foto's en houd de actie in het oog

Hoe meer foto's je maakt, des te groter de kans op een fraai resultaat. Focus je op de actie, niet op de foto's die je net hebt gemaakt, want dan mis je veel mooie momenten! Maak tijdens hoogtepunten meerdere foto's in plaats van eentje. De meeste spiegelreflexcamera's, spiegelloze camera's, geavanceerde compactcamera's en smartphonecamera's beschikken over een Burst-modus (continue opnamen). Die is ideaal voor foto's van races, snelle sporthoogtepunten, dansers en surfers.

Anticipeer op je onderwerp en gebruik continu scherpstellen

Of je nu de marathon in Londen, surfers in München of gewoon een potje voetbal op het pleintje in de buurt gaat fotograferen, geef je onderwerp de ruimte om te bewegen en anticipeer op de bewegingen. Stel indien mogelijk je camera in op de continue modus, die bij camera's van Canon ook wel met AI SERVO of SERVO AF wordt aangeduid. Op die manier wordt het beeld automatisch scherpgesteld, waardoor je onderwerp scherp in beeld blijft, ook als het je nadert. Alle spiegelreflexcamera's, spiegelloze camera's en geavanceerde compactcamera's van Canon zijn voorzien van deze functie.

Actie bevriezen of niet?

Beweging fotograferen draait volledig om het al dan niet bevriezen van de actie. Wil je een statisch beeld of stel je de sluitertijd juist lang in voor wat vaagheid die op beweging duidt? Meestal wil je je onderwerp haarscherp vastleggen. Daar werkt een lage sluitertijd goed voor. De uiteindelijke sluitertijd hangt af van de snelheid van je onderwerp. 1/4000e van een seconde is genoeg om de bewegingen van een auto en de wielen scherp vast te leggen. 1/250e is snel genoeg voor een hardloper. Je kunt ook proberen te 'pannen', waarbij je de camera met je onderwerp mee beweegt. Dat levert een enigszins vage achtergrond op, terwijl je onderwerp scherp in beeld blijft.

Zoom in voor een dramatisch effect

Probeer bij actieshots eens in te zoomen. Bij portretfotografie kun je inzoomen op het gezicht. Dat levert een dramatisch effect op. Probeer de emotie van je onderwerp vast te leggen terwijl de betreffende persoon zich volledig overgeeft aan de actie of probeert een doelpunt te maken.

Verhoog de ISO-instelling voor meer licht

Bij te weinig licht kun je de ISO-waarde verhogen naar 400, 800 of meer. Ben je niet tevreden met de resultaten, probeer dan het diafragma handmatig in te stellen. Stel het in op f/4 of f/2.8 voor maximale lichtinval. Zo kun je met een kortere sluitertijd schieten, wat scherpere foto's oplevert.

Bekijk de interactieve City Surfer-video hier.