Tips voor fotografie met bokeh en de beste lenzen

Fotografen met spiegelreflexcamera's zijn gek op onscherpe delen in hun foto's. Het is een van de manieren om hun foto's te onderscheiden van de foto's die met instapmodellen en smartphones worden gemaakt, waarbij opzettelijk gevormde onscherpe gedeelten nauwelijks mogelijk zijn. Bokeh is de term die wordt gebruikt om de kwaliteit en de kenmerken van deze onscherpe gebieden te beschrijven en is het meest zichtbaar in wazige lichtere gedeelten.

De hoeveelheid bokeh neemt toe wanneer je foto een geringe scherptediepte heeft of een groter onscherp gedeelte. De hoeveelheid bokeh in je foto's hangt dus af van de omvang van het wazige gebied. Hieronder vind je een aantal manieren om onscherpte aan je foto's toe te voegen door de scherptediepte te verminderen, waardoor je bokeh in je foto's krijgt.

1. Gebruik een 'snelle' lens – dat wil zeggen een lens met een groot maximaal diafragma; we adviseren de EF 85mm f/1.8 USM of de EF 50mm f/1.8 STM

2. Fotografeer met een groot diafragma – gebruik diafragmavoorkeur Av of de handmatige modus M op je camera, kies een grote diafragmaopening (laag f-getal) om de scherptediepte te verminderen en het onscherpteverlies van je scherpgestelde onderwerp te vergroten.

3. Vergroot de afstand tussen je onderwerp en de achtergrond, zodat de achtergrond nog waziger wordt.

4. Fotografeer dicht bij je onderwerp – hoe kleiner de afstand tussen jou en het onderwerp, des te groter is het onscherpe gebied van de achtergrond.

5. Gebruik een lange brandpuntsafstand om de hoeveelheid onscherp gebied in je foto's te vergroten. Als je een zoomlens gebruikt, moet je zoomen tot de maximale brandpuntsafstand. Lenzen met een brandpuntsafstand van 200 mm of meer produceren nog grotere wazige gebieden.

6. Kies onderwerpen met zichtbare lichtere gedeelten in het onscherpe gebied. Met lichtere gedeelten worden de lichtbronnen in de foto bedoeld. Kerstverlichting of zonlicht door een bladerkroon zorgen voor prachtige cirkels en vormen van wazig licht of bokeh.

7. Vergeet de voorgrond niet – je kunt ook op de voorgrond van je foto een onscherp gedeelte invoegen. Probeer je onderwerp meer op de achtergrond van je foto te plaatsen en kies een detail op de voorgrond, dicht bij de cameralens.

8. Je kunt ook vormen uit een stuk karton knippen en voor je lens plaatsen. Zo krijg je boeiende effecten, bekijk deze video:

De kwaliteit van bokeh verbeteren, in plaats van de kwantiteit, is afhankelijk van de lens die je gebruikt. In de onscherpe, lichtere gedeelten ontstaan de zichtbare vormen van wazige lichtspikkels door het diafragma of de opening die door de diafragmalamellen van je lens wordt gecreëerd. In het algemeen produceren lenzen met meer diafragmalamellen een meer cirkelvormig diafragma en mooiere bokeh.

Portret van een dame met bokeh

In dit winterse portret van Tom La zie je duidelijk de bokeh aan het werk in de boomverlichting die als lichtere achtergrond dienst doet. Waarschijnlijk was het effect met een groter diafragma nog sterker geweest.

Klaprozenveld met bokeh

Dan Mihai Balanescu heeft in deze foto van een veld klaprozen schitterende bokeh gerealiseerd. Met een geringe scherptediepte, een wazige voorgrond, een langere brandpuntsafstand en een achtergrond tijdens het 'gouden uur' is een sprookjesachtig sfeerbeeld ontstaan.

Zee-egel met bokeh

Silvan Meienberger heeft deze geweldige opname gemaakt van een schelp op het strand. Door het lage gezichtspunt is de achtergrond ver van het onderwerp, waardoor een prachtig onscherp gebied ontstaat. Het zonlicht dat in het water weerspiegelt, zorgt voor lichtere gebieden met een schitterend bokeh-effect. Let op de zeshoekige vorm van de bokeh-gedeelten, het gevolg van de vorm van het diafragma van de gebruikte lens.

Meisje in een veld met bokeh

In deze foto van Marco Müller maakt hij prachtig gebruik van natuurlijk licht en het effect daarvan op bokeh. Door het onderwerp achter de bloemen en voor de verafgelegen bomen te plaatsen, wordt zowel de voorgrond als de achtergrond bokeh. Let op hoe het zonlicht naar de camera toe komt, waardoor mooie lichtere gebieden met bokeh ontstaan als het licht door de bladeren valt.

Macro met bokeh

Nog een magnifiek voorbeeld van het gebruik van bokeh om een werkelijk adembenemende foto te maken. Het lijkt erop dat Олег Кашаев een macrolens heeft gebruikt om heel dicht bij het onderwerp te komen, waardoor er een overvloed aan onscherpte in de achtergrond ontstaat. De opname is gemaakt in het 'gouden uur', met de zon laag aan de horizon, waardoor de achtergrond een prachtige warme en zachte gloed krijgt.

Krijg je al inspiratie? Maak je eigen winterbeeld met bokeh en upload je foto hier naar de Canon-galerij.