10 tips for family photography

10 tips voor familiefotografie

Helen Bartlett is één van de meest gerespecteerde fotografen van familieportretten in het Verenigd Koninkrijk. In haar werk maakt ze alleen gebruik van natuurlijk licht, zonder flits. Helen produceert al haar werk in zwart-wit en creëert zo tijdloze familiefoto's. Canon vroeg haar een aantal dingen te delen die ze geleerd heeft tijdens haar 13-jarige loopbaan. Lees verder en ontdek hoe je prachtige beelden van je eigen gezin kunt vastleggen tijdens de feestdagen en daarna.

1. Houd je camera bij de hand, niet je telefoon

"De eerste stap op weg naar het nemen van mooie foto's is ervoor te zorgen dat je altijd je camera bij je hebt. Met smartphones kun je tegenwoordig redelijke foto's maken, maar met een goede camera heb je veel meer controle over je beelden. Het andere nadeel van telefoons is dat je snel wordt afgeleid door e-mails of werk. Een spiegelreflexcamera of een goede compactcamera zorgt ervoor dat je je concentreert op het nemen van foto's. Met de meeste camera's krijg je ook bestanden van hogere kwaliteit om mee te werken, wat heel belangrijk is als je je foto's wilt printen. Ik raad je aan je camera in je tas te houden of op het aanrecht in de keuken, zodat deze altijd in de buurt is wanneer je hem nodig hebt."

2. Fotografeer de kerstdagen met je gezin

"Op eerste kerstdag is het heel leuk om de routine van je gezin vast te leggen. Als iedereen bijvoorbeeld de cadeautjes openmaakt in bed, moet je ervoor zorgen dat je een camera bij de hand hebt om de blijdschap op ieders gezicht vast te leggen (of de lichte teleurstelling als ze een verkeerd cadeau hebben gekregen!). Ga, als het goed weer is, naar buiten, want kinderen zijn daar vaak het natuurlijkst. Ga eens met z'n allen een stuk wandelen en neem het nieuwe speelgoed mee. Door dergelijke situaties te plannen, krijg je prachtige gelegenheden om je gezin op een zo natuurlijk mogelijk manier te fotograferen."

een jongen met speelgoed, gefotografeerd door Helen Bartlett

3. Begin vroeg

"Dat is niet moeilijk op eerste kerstdag! Ik begin mijn sessies vaak om 8 uur 's morgens. Je kunt kinderen het best meteen 's morgens fotograferen, wanneer ze goed uitgerust zijn en lekker hebben ontbeten. Naarmate de dag vordert, worden kinderen moe, beginnen ze ruzie te maken over speelgoed en kun je wel vergeten dat ze meewerken. Probeer daarom formele of groepsfoto's vroeg op de dag te maken. Daarna kun je je dan lekker ontspannen en leuke natuurlijke beelden vastleggen zonder je druk te hoeven maken over je peuter die niet wil lachen voor de foto. Houd rekening met de dagindeling van je kinderen voor de beste kans op goede foto's.

Maak veel foto's, neem er elke dag een aantal en na de feestdagen kun je een boek maken van de avonturen van je gezin waar je later met plezier op terugkijkt."

4. Vergeet niet om ook foto's van jezelf te maken

"In de meeste gezinnen is er één persoon die altijd achter de camera staat; toen ik klein was, was dat mijn vader. Zorg ervoor dat je elkaar afwisselt, zodat alle familieleden op de foto's voorkomen, want deze beelden zijn belangrijk voor je kinderen als ze groter worden. Als je een portret van het hele gezin wilt maken, zet je de camera op een statief (of op een stabiele plek, zoals een tafel of een bank in het park) en gebruik je de zelfontspanner. Voor een leuk, apart perspectief kun je de camera eens aan je kinderen geven en hen foto's van jullie laten maken. Als bijkomstig voordeel kan dit een interesse voor fotografie opwekken."

familieportret, gefotografeerd door Helen Bartlett

5. Richt je op het gewone

"De tijd waarin de camera alleen te voorschijn werd gehaald voor speciale gelegenheden en feestdagen is voorbij. Tegenwoordig kunnen we veel meer foto's maken van dagelijkse bezigheden. Maak een foto van hoe je gezin lekker samen op de bank zit aan het eind van een lange dag. Leg die vrolijke blik vast als je kinderen 's morgens voor dag en dauw bij je in bed springen, klaar om te gaan spelen om 5 uur 's morgens. Ga zelf wat verder op de achtergrond staan en gebruik een langere lens of de zoomfunctie van je camera om foto's te maken van je spelende kinderen, zodat je echt prachtige natuurlijke beelden krijgt."

6. Gebruik locaties om een verhaal te vertellen

"Probeer in sommige beelden vertellende elementen vast te leggen. Het is fantastisch om een perfecte portretopname te maken, maar als je een bredere hoek neemt kan dat ook minstens net zo'n waardevol resultaat opleveren. Fotografeer je kinderen in hun slaapkamer met hun speelgoed. Breng een beeld van je kinderen die in het park of het bos spelen in perspectief door een verticale opname te maken, zodat je de hoogte van de bomen ziet. Maak creatief gebruik van je omgeving, let op vormen en schaduwen, weerspiegelingen en omsluitende elementen om iets speciaals toe te voegen aan je foto's."

een spelende jongen, gefotografeerd door Helen Bartlett

7. Zoek naar interessante invalshoeken en composities

"Soms kun je de essentie van iemand vastleggen zonder hun gezicht te laten zien. Interessante invalshoeken en gezichtspunten kunnen heel interessante foto's opleveren. Maak misschien een foto van de details van de piepkleine handjes van je baby of van je peuter die erop staat zijn laarzen aan de verkeerde voet te dragen. Experimenteer met je camera-instellingen. Gebruik kortere sluitertijden om alle details van beweging vast te leggen. Of laat je kind zien als een vervaagde storm van activiteit door een zeer lange sluitertijd in te stellen en een statief te gebruiken om de camera stabiel te houden terwijl je kind voorbijraast. Wees niet bang om een hogere ISO te gebruiken als je binnenopnamen maakt. Ik gebruik nooit een flitser en maak liever gebruik van het beschikbare licht, zodat foto's er natuurlijk uitzien. Probeer zwart-wit foto's te maken. Die hebben een tijdloos karakter en worden hopelijk nog generaties lang bewonderd."

8. Zak wat door je knieën zodat je op hun hoogte komt

"Ga op ooghoogte zitten van de kinderen om de wereld vanuit hun gezichtspunt te zien. Ga bij het fotograferen eens op de grond zitten of liggen. Met deze aanpak kun je ook rommel op de achtergrond en afleidingen van je opname minimaliseren. Je kunt de achtergrond vaak opvullen met lucht of bomen of muren in plaats van de hele inhoud van de speelgoedkast die aan je voeten ligt. Hoewel het ook goed kan zijn om een foto te hebben van een kind dat geniet van de rommel die het net gemaakt heeft!"

een rennend meisje, gefotografeerd door Helen Bartlett

9. Print je foto's

"Of je nu een printer thuis hebt of je foto's online of bij een fotozaak laat printen, zorg ervoor dat je ze print. Je kunt zelfs bekers, posters en andere dingen van je foto's maken. Zo kun je er elke dag van genieten. Prints op papier kunnen worden bewaard en blijven mooi; en je raakt ze niet kwijt op een computer of geheugenkaart."

10. Maak het leuk

"Zorg ervoor dat je kinderen het leuk vinden om op de foto te gaan, dan heb je meer kans dat ze meewerken. Verwacht niet te veel van hen, vooral niet als ze moe zijn, en betrek hen bij het hele proces. Maak foto's van hun favoriete dingen, hun knuffelbeesten, de tekening die ze net hebben geverfd. Doe spelletjes, zing liedjes, ga boompje klimmen. Profiteer van de kerstdagen, verjaardagen en andere speciale gelegenheden om hen zo enthousiast mogelijk op de foto te krijgen!"

een meisje dat met haar haar speelt, gefotografeerd door Helen Bartlett

"Vergeet niet, het fotograferen van je gezin is het leukste dat je kunt doen met een camera. Ik hoop dat deze tips je stimuleren je camera vaker te voorschijn te halen tijdens de komende feestdagen en foto's te maken waar je nog jarenlang met plezier naar kijkt."

Voor meer werk van Helen ga je naar helenbartlett.co.uk

Alle afbeeldingen © Helen Bartlett