Zakelijk

CMS_Android

Canon Mobile Scanning for Business-app voor Android

Dit is een gratis toepassing voor Canon's multifunctionals en All-in-One-apparaten om gescande gegevens op te slaan op een Android-terminal. Tevens kunt u de gescande gegevens uploaden naar diverse opslaglocaties in de cloud, verzenden per e-mail en printen.

Deze toepassing is niet geschikt voor apparaten uit de PIXMA-, SELPHY-, MAXIFY- of imageFORMULA-serie.  Gebruik PIXMA Printing Solutions, Canon Easy-PhotoPrint of CaptureOnTouch Mobile om daarmee te printen.

Voor het gebruik van de printfuncties moet u Canon Mobile Printing-app installeren.

Belangrijkste kenmerken

  • Ontvang en bewaar gescande gegevens van multifunctionals en All-in-One-apparaten in een netwerk op een Android-terminal.
  • Werk met bestanden in een lokale opslag of cloudopslag met behulp van de documentbeheerfunctie.
  • Print gescande gegevens, afbeeldingen en documenten door het apparaat te koppelen aan Canon Mobile Printing.
  • Voeg gescande gegevens die u hebt ontvangen toe aan e-mails om te verzenden.
  • Leg beelden vast met een camera.
  • Open de externe gebruikersinterface van het apparaat en bekijk gedetailleerde informatie zoals de apparaatstatus en meer.

*Sommige modellen ondersteunen geen Canon Mobile Scanning for Business. Bekijk de lijst op het tabblad met ondersteunde printers.

*Voor de imageRUNNER-/i-SENSYS-serie moet de firmware mogelijk worden bijgewerkt. Zie voor meer informatie de instructie in het vak aan de rechterkant om apparaten te zien en hoe u deze installeert.

Hoe werk het?

  • Uw mobiele terminals moeten verbonden zijn met een wireless LAN access point.
  • Uw multifunctionele systeem en het access point moeten verbonden zijn via een LAN of wireless LAN.

Nuttige tips:

  • Als de Canon Mobile Scanning MEAP-applicatie is geïnstalleerd in een imageRUNNER ADVANCE-systeem, worden de scaninstellingen geconfigureerd op de mobiele terminal. Als deze app niet is geïnstalleerd, configureert u de scaninstellingen met behulp van de functie <Scan and Send>.

Android™ is een geregistreerd handelsmerk van Google Inc.

Firmware bijwerken

Voor instructies voor het downloaden van de firmware en het bijwerken van uw apparaat

MEAP-applicatie voor imageRUNNER ADVANCE

Instructies over het configureren van de MEAP-applicatie

Specificaties

i-SENSYS / imageRUNNERimageRUNNER ADVANCE*
Algemene kenmerkenMobile Scanning-app voor Android-terminals
Ondersteunde besturingssystemenAndroid 4.0 - 5.0
Ondersteunde printersZie hier
TalenEngels, Frans, Italiaans, Duits, Spaans, Russisch, Portugees
NetwerkverbindingWi-Fi met behulp van access points via LAN. Printers moeten worden aangesloten via LAN (bekabeld of wireless)
ScanfunctieMethodePull-scan op basis van WSD-scanPush-scan op basis van WebDAV
Resolution (Resolutie)Tot 300 dpiTot 600 dpi
BestandsindelingJPEG, PDFPDF, PDF (Compact), PDF (OCR), PDF (Compact & OCR), PDF (Encrypt), JPEG, TIFF, OOXML (pptx, docx), XPS
KleurenmodusKleur, grijstintenAuto (kleur/grijs), auto (kleur/zwart-wit), kleur, grijstinten, zwart-wit
Scannen - naarE-mail, Mijn Documenten, Cloud-opslag
PrintfunctieOndersteund via Canon Mobile Printing-app
ApparaatbeheerPrinterstatus tonen via externe gebruikersinterface

* Details van scanfuncties afhankelijk van printers
Als de Canon Mobile Scanning MEAP-app is geïnstalleerd op het apparaat dat u gebruikt, worden de scaninstellingen geconfigureerd op de mobiele terminal.
Als deze niet is geïnstalleerd, configureert u de scaninstellingen met de functie <Scan and Send>.

Ondersteunde printers

i-SENSYS

MF8580Cdw, MF8550Cdn, MF8540Cdn, MF8280Cw, MF8230Cn

MF6180dw, MF6140dn, MF5980dw, MF5940dn, MF4890dw, MF4870dn, MF4780w, MF229dw, MF226n, MF217w, MF216n, MF212w

LBP7780Cx, LBP7750Cdn, LBP7680Cx, LBP7660Cdn, LBP7110Cw, LBP7100Cn, LBP5975, LBP5970

LBP6780x, LBP6750dn, LBP6680x, LBP6670dn, LBP6650dn, LBP6230dw, LBP6030w, LBP3460, LBP3370, LBP3360

imageRUNNER ADVANCE

C7280i, C7270i, C7260i, C5255i, C5255, C5250i, C5250, C5240i, C5235i, C3330i, C3325i, C3320i, C3320, C2230i, C2225i, C2220L, C2220i
C351i, C350i, C250i
6275i, 6265i, 6255i, 4225i, 4235i, 4245i, 4251i, 400i, 500i
C9280 PRO
8205 PRO, 8295 PRO, 8285 PRO

imageRUNNER

C1335iF, C1325iF, C1225iF, C1225

1133, 1133A, 1133iF

De mogelijkheden van Canon Mobile Scanning for Business

U kunt documenten scannen, beheren en printen vanaf een Android-terminal zoals een smartphone, tablet etc. met een multifunctioneel apparaat van Canon dat is aangesloten op een netwerk.


Nieuwe functies in deze versie

  • Ondersteunt Dropbox-/Google Drive-gegevensbeheer.
  • Ondersteunt printen met printers uit de LBP-serie.
  • Ondersteunt het lezen van afbeeldingen met camera's.

Overzicht van functies

Scannen

Ontvang de gegevens die zijn gescand vanaf een multifunctioneel apparaat op uw mobiele terminal.



[MASTER] Image_U001_b_drv_WYCD_CMS_scan
Sla gescande gegevens op naar een mobiele terminal of cloud-opslag, print de gegevens of verzend ze via e-mail.



Foto's maken

Foto's die met een camera zijn gemaakt, kunnen worden geüpload naar mobiele terminals.

De gegevens van de foto's kunnen worden opgeslagen op de mobiele terminal of in de cloudopslag, kunnen worden geprint en kunnen per e-mail worden verzonden.


[MASTER] Image_U001_b_drv_WYCD_CMS_camera


Documentbeheer

U kunt bestanden die zijn opgeslagen in uw mobiele terminal beheren, uploaden naar Dropbox/Google Drive, e-mailen en printen.

U kunt tevens bestanden die in de cloudopslag zijn opgeslagen, printen en/of downloaden.


[MASTER] Image_U001_b_drv_WYCD_CMS_doc


Koppel met Canon Mobile Printing

Print afbeeldingen of documenten op een mobiele terminal.

Configureer nauwkeurig printinstellingen als kleurmodus, printbereik, dubbelzijdig printen en 2 op 1 printen.


[MASTER] Image_U001_b_drv_WYCD_CMS_print



Zoek en registreer apparaten

Detecteer automatisch of handmatig apparaten in een netwerk en registreer maximaal tien apparaten in een lijst.

Controleer de status en de externe gebruikersinterface van het apparaat.


[MASTER] Image_U001_b_drv_WYCD_CMS_regdevice

Info over apparaten met ondersteuning

Raadpleeg de lijst met ondersteunde apparaten voor Canon Mobile Scanning for Business op de ondersteuningspagina.

U kunt de ondersteuningspagina openen via de onderstaande procedure.

  • Vanuit deze app: tik op [[MASTER] Image_U002_b_drv_menu_icon_C] in de rechterbovenhoek van het beginscherm → [Help] → [App-ondersteuningssite].
  • Via Google Play: openen via downloadpagina van Canon Mobile Scanning for Business.

OPMERKING

Afhankelijk van het model van het apparaat is het mogelijk dat u de firmware moet bijwerken. (→"De firmware bijwerken (imageCLASS/i-SENSYS-serie)")

Over de scanfuncties

Voor de imageRUNNER ADVANCE-serie

De gegevens die op het apparaat zijn gescand, worden naar de mobiele terminal verzonden.

Als de Canon Mobile Scanning MEAP-applicatie is geïnstalleerd op het apparaat dat u gebruikt, worden de scaninstellingen geconfigureerd op de mobiele terminal. Als deze app niet is geïnstalleerd, configureert u de scaninstellingen met behulp van de functie <Scan and Send>.

Ondersteunde instellingen

Kleur/Kleur selecteren

Auto (kleur/grijs), auto (kleur/zwart-wit), kleur, grijstinten, zwart-wit

Resolutie

150 x 150 dpi, 300 x 300 dpi, 600 x 600 dpi

Formaat origineel/Formaat scan

Auto, A4, A4R, A3, A5, A5R, B4, B5, B5R, LTR, LTRR, LGL, STMT, STMTR, 11x17

Bestandsindeling

PDF*1, JPEG, TIFF, OOXML (pptx), OOXML (docx), XPS*2

*1 Compact, OCR en versleuteling kunnen worden ingesteld.

*2 Kan alleen worden ingesteld bij gebruik van de functie <Scan and Send>.

Dubbelzijdig origineel/Dubbelzijdig

Uit, Type boek, Type kalender

Soort origineel

Tekst, Foto, Tekst/Foto

Dichtheid

Negen niveaus

OPMERKING

  • Beschikbare instellingen kunnen verschillen afhankelijk van het model.
  • Als u beiden zijden van een liggend origineel scant met behulp van een invoermodule, wordt mogelijk niet elke pagina in de juiste richting gescand.
  • Als u de scaninstellingen configureert op de mobiele terminal, worden <verschillende origineelformaten> niet ondersteund.
  • Wanneer u scant met de functie <Scan and Send>, worden de volgende instellingen voor verzendbestemming niet door deze app ondersteund. - [Pad naar map] - SSL-transmissie - [Gebruikersnaam], [Wachtwoord] - Functie <Uitgesteld verzenden>

Voor de imageCLASS-/i-SENSYS-serie

U kunt het apparaat vanuit de mobiele terminal bedienen en de gescande gegevens vastleggen.

Ondersteunde instellingen

Plaatsing van origineel

Auto, ADF (enkelzijdig), ADF (dubbelzijdig), Glasplaat

Kleur

Kleur, Grijswaarden

Resolutie

150 x 150 dpi, 300 x 300 dpi

Formaat origineel

A4, LTR, LGL

Bestandsindeling

PDF, JPEG

Dubbelzijdig origineel

Type boek, Type kalender

OPMERKING

  • Beschikbare instellingen kunnen verschillen afhankelijk van het model.
  • Afhankelijk van het model van het apparaat is het mogelijk dat u de firmware moet bijwerken. (→"De firmware bijwerken (imageCLASS/i-SENSYS-serie)")
  • Als u [ADF (dubbelzijdig)] selecteert bij [Oorspronkelijke plaatsing] en een liggend origineel scant, wordt elke tweede pagina mogelijk niet in de juiste richting gescand.

Over de printfuncties

Om gebruik te kunnen maken van de printfuncties, moet u vooraf Canon Mobile Printing versie 2.0.0 of later installeren op uw mobiele terminal.

U krijgt toegang tot de downloadpagina van Canon Mobile Printing door in Google Play te zoeken op "Canon Mobile Printing".

OPMERKING

  • Raadpleeg voor meer informatie over de printmethode "Gescande gegevens printen" of "Lokale documenten gebruiken".
  • Raadpleeg de hulpsectie voor Canon Mobile Printing voor meer informatie over Canon Mobile Printing.
  • Indien u PIXMA/MAXIFY Printing Solutions of Canon Easy-PhotoPrint gebruikt, kunt u gegevens die u met Canon Mobile Scanning for Business hebt gescand, printen met een apparaat uit de PIXMA-, MAXIFY- of SELPHY-serie. Voor meer informatie over ondersteunde modellen en om de downloadpagina te openen, zoekt u in Google Play op "PIXMA/MAXIFY Printing Solutions" of "Canon Easy-PhotoPrint".
  • Afhankelijk van de bestandsindeling van de gescande gegevens, kunt u mogelijk geen gebruikmaken van PIXMA/MAXIFY Printing Solutions of Canon Easy-PhotoPrint.

Aan de slag

  • Controleer de netwerkomgeving. - De mobiele terminal moet zijn verbonden met een wireless LAN access point. - Het access point en het Canon-apparaat dat u gebruikt, moeten via een LAN of wireless LAN verbonden zijn.
[MASTER] Image_U006_b_drv_network_image_L

  • Controleer of de Wi-Fi instellingen op uw mobiele terminal zijn ingeschakeld.
  • Download en installeer Canon Mobile Printing versie 2.0.0 of later.

Het apparaat selecteren/detecteren

Het apparaat selecteren

Het geselecteerde apparaat wordt onder in het beginscherm van Canon Mobile Scanning for Business weergegeven.

Om een extra apparaat te selecteren of te registreren, tikt u op [[MASTER] Image_U007_b_drv_menu_icon_C] in de rechterbovenhoek van het beginscherm → tik op [Select Device] (Apparaat selecteren) → zoek naar het apparaat in het scherm [Select Device] (Apparaat selecteren).

[MASTER] Image_style_link.gifAutomatische detectie van een apparaat in hetzelfde netwerk
[MASTER] Image_style_link.gifHandmatig zoeken door een IP-adres of DNS-naam (FQDN) op te geven

OPMERKING

  • Door op het pictogram voor details te tikken in het scherm [Apparaat selecteren] kunt u gedetailleerde apparaatgegevens weergeven. (→"Apparaatgegevens bevestigen")
  • Als functies wel met het apparaat maar niet met deze app kunnen worden gebruikt, kunt u dat mogelijk verhelpen door het apparaat te verwijderen en daarna opnieuw te registreren. Raadpleeg voor informatie over het verwijderen van het apparaat "Apparaatgegevens bevestigen"
  • Door op [] of [] onder in het beginscherm te tikken, kunt u uw selectie wijzigen.
  • Als [Detect Device] (Apparaat detecteren) onder in het beginscherm wordt weergegeven, is het apparaat niet geregistreerd. Tik op [Detect Device] (Apparaat detecteren) om naar het apparaat te zoeken.
  • Afhankelijk van het model van het apparaat is het mogelijk dat u de firmware moet bijwerken.
  • Als bij het bijwerken van de firmware van deze app de optie [Canon Mobile Scanning inschakelen] op het apparaat op [Uit] staat, verschijnt op het scherm de melding dat u bij het registreren van het apparaat de firmware moet bijwerken. Stel bij het gebruik van deze app [Canon Mobile Scanning inschakelen] in op [Aan]. Als er geen instellingen voor [Canon Mobile Scanning inschakelen] op het gebruikte apparaat zijn, stelt u [Toegewezen poortinstellingen] in op [Aan].

[MASTER] Image_U007_b_drv_web_preview_01_C

[MASTER] Image_U007_b_drv_select_device_01_C

Automatische detectie van een apparaat op hetzelfde netwerk

OPMERKING

  • U kunt maximaal tien apparaten registeren in de lijst [Select Device] (Apparaat selecteren). Als er al tien apparaten zijn geregistreerd, kunt u een zoekopdracht uitvoeren nadat u een geregistreerd apparaat hebt verwijderd. (→"Apparaatgegevens bevestigen")
  • Afhankelijk van de netwerkomgeving waarop de mobiele terminal is aangesloten, wordt het apparaat mogelijk niet gevonden door [Select Device] (Apparaat selecteren) - [Auto Search] (Automatisch zoeken). Voer in dit geval het IP-adres van het apparaat in bij [Manual Search] (Handmatig zoeken). Als het apparaat nog steeds niet gevonden kan worden, controleert u de netwerkinstellingen van het apparaat, de wireless router en de mobiele terminal of neemt u contact op met uw netwerkbeheerder.

  1. Tik in het scherm [Apparaat selecteren] op [Automatisch zoeken].

    [MASTER] Image_U007_b_drv_auto_search_01_C

    Gedetecteerde apparaten worden weergegeven.
    Als het apparaat dat u wilt gebruiken niet wordt weergegeven, volgt u de onderstaande procedure 'Handmatig zoeken door opgeven van een IP-adres of DNS-naam (FQDN)'.
  2. Selecteer het apparaat → bevestig de apparaatgegevens in het weergegeven dialoogvenster → tik op [Toevoegen].

    Het apparaat wordt geregistreerd in de schermlijst [Apparaat selecteren].

OPMERKING

Als u een tablet gebruikt, selecteert u het apparaat en tikt u vervolgens op [Dit apparaat gebruiken] in de weergegeven gedetailleerde informatie.

Handmatig zoeken door opgeven van een IP-adres of DNS-naam (FQDN)

OPMERKING

U kunt maximaal tien apparaten registeren in de lijst [Select Device] (Apparaat selecteren). Als er al tien apparaten zijn geregistreerd, kunt u een zoekopdracht uitvoeren nadat u een geregistreerd apparaat hebt verwijderd. (→"Apparaatgegevens bevestigen")

  1. Tik in het scherm [Apparaat selecteren] op [Handmatig zoeken].
  2. Voer het IP-adres of de DNS-naam (FQDN) van het gewenste apparaat in → tik op [OK]. Raadpleeg 'Het IP-adres van het apparaat bevestigen' op het tabblad Veelgestelde vragen voor informatie over het bevestigen van het IP-adres van een apparaat. Als u zoekt door een DNS op te geven, voert u de FQDN (indeling met hostnaam, subdomeinnaam en domeinnaam) in, zoals hieronder is beschreven in <FQDN Entry Sample>. <FQDN Entry Sample> Als de hostnaam 'apparaat01', de subdomeinnaam 'aaa' en de domeinnaam 'bbb.com' is: apparaat01.aaa.bbb.com
  3. Selecteer het apparaat → bevestig de apparaatgegevens in het weergegeven dialoogvenster → tik op [Toevoegen]. Het apparaat wordt geregistreerd in de schermlijst [Apparaat selecteren].

OPMERKING

Als u een tablet gebruikt, selecteert u het apparaat en tikt u vervolgens op [Dit apparaat gebruiken] in de weergegeven gedetailleerde informatie.

Apparaatgegevens bevestigen

Tik op [[MASTER] Image_U008_b_drv_menu_icon_C] rechtsboven in het beginscherm van Canon Mobile Scanning for Business → tik op [Apparaat selecteren].
Het scherm [Printer selecteren] wordt weergegeven.

Scherm [Select Printer] (Printer selecteren)

Apparatenlijst
De geregistreerde apparaten worden in een lijst weergegeven.

[MASTER] Image_U008_b_drv_device_list_01_C 

Het pictogram geeft de volgende inhoud aan.
[[MASTER] Image_U008_b_drv_a4_ltr_icon_C]: apparaten waarvan de maximale papierbreedte A4/Letter is.
Apparaten die dit pictogram niet hebben, kunnen op papierformaten groter dan A4/Letter printen.
[[MASTER] Image_U008_b_drv_colordevice_icon_C]/[[MASTER] Image_U008_b_drv_bwdevice_icon_C]: kleuren-/zwart-wit-printers.
[[MASTER] Image_U008_b_drv_PDF_icon_C]: apparaten die direct printen van PDF-bestanden ondersteunen (apparaten uitgerust met de functie voor direct printen van PDF-bestanden of printen van PS, of waarop een optionele HDD, ROM of RAM is aangesloten)
[[MASTER] Image_U008_b_drv_deviceinfo_icon_C]: er is informatie van het apparaat beschikbaar.
Geef de externe gebruikersinterface weer vanaf het scherm [Apparaatgegevens] en controleer de informatie.


Het apparaat wijzigen dat moet worden gebruikt

Tik op de apparaatnaam.


Een apparaat verwijderen

Bij een smartphone: houd de naam van het apparaat ingedrukt en tik vervolgens op [Verwijderen] in het weergegeven dialoogvenster.

Bij een tablet: tik op de apparaatnaam en tik vervolgens op [Uit lijst verwijderen] in de weergegven gedetailleerde informatie.


[[MASTER] Image_U008_b_drv_accesspnt_icon_C] (Access Point)

Geeft de status van de wireless LAN-verbinding en de SSID van het access point weer.


Scherm [Device Details] (Apparaatgegevens)

Door op het pictogram voor details te tikken in het scherm [Printer selecteren] kunt u gedetailleerde informatie weergeven.

Als u een tablet gebruikt en op de apparaatnaam in de lijst met apparaten tikt, wordt aan de rechterkant van het scherm gedetailleerde informatie weergegeven.

[MASTER] Image_U008_b_drv_device_detail_00_C
Geeft de apparaatstatus, [Apparaatnaam], [Productnaam], [IP-adres] en [MAC-adres] weer.


[Uit lijst verwijderen]

U kunt een weergegeven apparaat verwijderen uit de schermlijst [Printer selecteren].


[Externe gebruikersinterface]

U kunt de externe gebruikersinterface voor het apparaat weergeven. Indien het bericht [Check the details using the Remote UI] (Controleer de gegevens met de externe gebruikersinterface) verschijnt op de [Scanner]/[Printer], tikt u op [Remote UI] (Externe gebruikersinterface) om de informatie te bevestigen.

OPMERKING

  • Tik in het beginscherm van uw mobiele terminal op [M Scanning] om na het weergeven van de externe gebruikersinterface terug te keren naar deze app.
  • Afhankelijk van het apparaat, kan de externe gebruikersinterface mogelijk niet worden weergegeven vanaf de mobiele terminal. Controleer in dit geval de status van het apparaat op de externe gebruikersinterface van de PC of het bedieningspaneel van het apparaat.
  • Als de externe gebruikersinterface wordt weergegeven vanaf de mobiele terminal, kunt u mogelijk niet alle functies gebruiken, waaronder bestandsbewerkingen. Als dit gebeurt, voert u de handelingen uit vanaf de externe gebruikersinterface die wordt weergegeven op de PC of het bedieningspaneel van het apparaat.

[Ondersteuningssite]

U kunt de ondersteuningswebsite van Canon openen.

Scannen (imageCLASS/i-SENSYS-serie)

U kunt een multifunctioneel Canon-apparaat vanuit de mobiele terminal bedienen en de gescande gegevens vastleggen.

Het multifunctionele apparaat bedienen

  1. Leg het origineel op de glasplaat of in de feeder.
  2. Druk op [Scannen].
  3. Druk op [] of [] om <Externe scanner> te selecteren → druk op [OK]. Er wordt een scherm weergegeven met de melding dat er een externe scanner in de wachtstand staat (online).

OPMERKING

Op bepaalde modellen kunt u instellen dat de scanner automatisch online gaat. Als u het apparaat zo instelt dat het automatisch online gaat, zijn stap 2 en stap 3 overbodig.

De werking van de mobiele terminal

  1. Tik in het beginscherm van uw mobiele terminal op [M Scanning].
  2. Tik in het beginscherm van Canon Mobile Scanning for Business op [Scannen].
  3. In het scherm [Scannen] kunt u de scaninstellingen desgewenst wijzigen. U kunt de instellingen voor [Plaatsing van origineel], [Kleur], [Resolutie], [Oorspronkelijk formaat], [Bestandsindeling] en [Dubbelzijdig origineel] opgeven.

OPMERKING

Als u beide zijden van een origineel scant met behulp van een invoermodule, kunt u de afdrukstand van even en oneven pagina's uitlijnen door [Dubbelzijdig origineel] net zo in te stellen als de bindrichting van het origineel.
Stel [Dubbelzijdig origineel] echter als volgt in als u liggende originelen scant.

- Voor dubbelzijdige originelen van het type boek met binding aan de korte rand: [Type kalender]
- Voor dubbelzijdige originelen van het type kalender met binding aan de lange rand: [Type boek]

4.Tik op [Scan] (Scannen).
[MASTER] Image_U010_b_drv_scanning_04_C

Het scannen wordt gestart.
Indien u vanaf de glasplaat scant, wordt het bevestigingsscherm weergegeven in deze app.
Als u wilt doorgaan met scannen: stel het origineel in → tik op [Scannen].
Als u het scannen wilt afronden: tik op [Gereed].
Zodra het scannen is voltooid, worden de gescande gegevens opgeslagen in de mobiele terminal en wordt een voorbeeldvenster weergegeven in Canon Mobile Scanning for Business.

U kunt de volgende handelingen uitvoeren voor de gescande gegevens.

[MASTER] Image_style_link.gifOpgehaalde gegevens opslaan in cloudopslag

[MASTER] Image_style_link.gifOpgehaalde gegevens per e-mail verzenden

[MASTER] Image_style_link.gifOpgehaalde gegevens printen

Scannen (imageRUNNER ADVANCE-serie)

Op uw mobiele terminal kunt u gegevens ontvangen die zijn gescand met een multifunctioneel Canon-apparaat.

U kunt scaninstellingen configureren en scannen vanaf een mobiele terminal door de gratis Canon Mobile Scanning MEAP-applicatie op een imageRUNNER ADVANCE-apparaat te installeren.

Voer bewerkingen uit vanaf de mobiele terminal nadat u de MEAP-applicatie hebt gestart via het touchscreen van het multifunctionele apparaat.

OPMERKING

  • De Canon Mobile Scanning MEAP-applicatie moet worden geïnstalleerd door een beheerder van het multifunctionele apparaat. Raadpleeg de ondersteuningswebsite voor meer informatie over de procedure voor het installeren van de toepassing. U opent de ondersteuningswebsite door in het hulpscherm van deze app op [App Support Site] (Ondersteuningswebsite van app) te tikken.
  • Als u op het multifunctionele apparaat [Aan] instelt bij [Voorkeuren] > [Netwerk] > [TCP/IP-instellingen] > [Proxy-instellingen], werkt scannen via de Canon Mobile Scanning MEAP-applicatie mogelijk niet correct.
  • Configureer scaninstellingen met de functie <Scan and Send> van het multifunctionele apparaat als u geen gebruik kunt maken van de Canon Mobile Scanning MEAP-applicatie. (→"Scannen (imageRUNNER ADVANCE-serie bij gebruik van de functie <Scan and Send>)")

Het multifunctionele apparaat bedienen

  1. Leg het origineel op de glasplaat of in de feeder van het multifunctionele apparaat.
  2. Druk op [Canon Mobile Scanning] op het touchscreen. Als het pictogram hierboven niet wordt weergegeven, drukt u op [Alles weergeven] in het hoofdmenu om de weergave te wijzigen.
  3. In het scherm van de <Canon Mobile Scanning MEAP-applicatie> bevestigt u [Apparaatnaam] en [IP-adres]. Bij bediening via een mobiele terminal raadpleegt u de apparaatnaam/het IP-adres dat op het scherm wordt weergegeven.

De werking van de mobiele terminal

  1. Tik in het beginscherm van uw mobiele terminal op [M Scanning].
  2. Bevestig of selecteer het multifunctionele apparaat dat u gebruikt in het beginscherm van Canon Mobile Scanning for Business. Raadpleeg de apparaatnaam/het IP-adres dat op het scherm van de <Canon Mobile Scanning MEAP-applicatie> van het multifunctionele apparaat wordt weergegeven. Raadpleeg voor informatie over de instellingsprocedure "Het apparaat selecteren/detecteren."
  3. Tik op [Scannen].

OPMERKING

Er wordt een bericht weergegeven als de Canon Mobil Scanning MEAP-applicatie niet op het multifunctionele apparaat wordt uitgevoerd. Als dit gebeurt, start u de Canon Mobile Scanning MEAP-applicatie op het multifunctionele apparaat en drukt u vervolgens op [Doorgaan].

  1. In het scherm [Scannen] kunt u de scaninstellingen desgewenst wijzigen. U kunt de instellingen voor [Kleur], [Resolutie], [Oorspronkelijk formaat], [Bestandsindeling] [Dubbelzijdig origineel], [Soort origineel] en [Dichtheid] opgeven.

OPMERKING

  • Als u functies instelt die niet tegelijk kunnen worden ingesteld, wordt een bericht weergegeven waarin u wordt gevraagd de instellingen te wijzigen. Als u op [OK] tikt, worden de instellingen gewijzigd.
  • Stel de ondersteunde scanfuncties en bestandsindelingen op het multifunctionele apparaat in. Als u niet-ondersteunde functies en bestandsindelingen instelt, wordt tijdens het scannen een bericht weergegeven en wordt het scannen geannuleerd. Als dit gebeurt, wordt de werking mogelijk verbeterd door de resolutie te verlagen of de bestandsindeling te wijzigen in de scaninstellingen.
  • Als u beide zijden van een origineel scant met behulp van een invoermodule, kunt u de afdrukstand van even en oneven pagina's uitlijnen door [Dubbelzijdig origineel] net zo in te stellen als de bindrichting van het origineel.

Voor apparaten waarvoor [[MASTER] Image_U035_b_drv_a4_ltr_icon_C] wordt weergegeven op het scherm [Apparaat selecteren], stelt u [Dubbelzijdig origineel] als volgt in indien u liggende originelen scant.

- Voor dubbelzijdige originelen van het type boek met binding aan de korte rand: [Type kalender]
- Voor dubbelzijdige originelen van het type kalender met binding aan de lange rand: [Type boek]

  • Als u op het multifunctionele apparaat [Functie-instellingen] > [Algemeen] > [Bestand genereren] > [OCR-instellingen (doorzoekbare tekst] > [Slim scannen] instelt op [Aan] als u [PDF] - [OCR] of [OOXML (docx)] selecteert bij [Bestandsindeling], wordt een dubbelzijdig document mogelijk op een andere manier gescand dan wanneer u [Dubbelzijdig origineel] instelt in deze app.

  1. Tik op [Scannen]. Indien u vanaf de glasplaat scant, wordt het bevestigingsscherm weergegeven op het bedieningspaneel van het multifunctionele apparaat. Als u wilt doorgaan met scannen: stel het origineel in → druk op [] (Start). Als u het scannen wilt afronden: druk op [Verzenden starten]. Wanneer het scannen is voltooid, worden de gescande gegevens opgeslagen op de mobiele terminal en wordt het voorbeeldscherm weergegeven. De manier waarop een voorbeeld van gescande gegevens wordt weergegeven, is afhankelijk van de bestandsindeling. JPEG/PDF: een voorbeeld wordt weergegeven in het voorbeeldscherm. TIFF/OOXML: u kunt een app selecteren om een voorbeeld weer te geven door op het bestandspictogram te tikken.

OPMERKING

  • Voor de weergave van een voorbeeld van een bestand met de indeling TIFF/OOXML moet de bijbehorende app op de mobiele terminal zijn geïnstalleerd.
  • Als u [OOXML (pptx)] of [OOXML (docx)] selecteert als bestandsindeling bij het scannen, kunt u de gescande gegevens mogelijk niet openen met andere apps. Scan in dat geval opnieuw met een andere bestandsindeling.

Scannen (imageRUNNER ADVANCE-serie Bij gebruik van de functie <Scan and Send>)

U kunt gescande gegevens ontvangen op uw mobiele terminal met de functie <Scan and Send> van een multifunctioneel Canon-apparaat.

Gebruik deze functie als u geen gebruik kunt maken van de Canon Mobile Scanning MEAP-applicatie.

OPMERKING

  • Als u de gratis Canon Mobile Scanning MEAP-applicatie installeert op een imageRUNNER ADVANCE-apparaat kunt u eenvoudiger scannen dan met de functie <Scan and Send>. (→"Scannen (imageRUNNER ADVANCE-serie)")
  • Als u op het multifunctionele apparaat [Aan] instelt bij [Voorkeuren] > [Netwerk] > [TCP/IP-instellingen] > [Proxy-instellingen], werkt de functie <Scan and Send> mogelijk niet correct.

De werking van de mobiele terminal

  1. Tik in het beginscherm van uw mobiele terminal op [M Scanning].   
  2. Tik in het beginscherm van Canon Mobile Scanning for Business op [Scannen].   
  3. Controleer in het scanscherm de hostnaam in [Hostnaam]. Bij gebruik van het multifunctionele apparaat moet u de hostnaam invoeren zoals wordt weergegeven op dit scherm.

Het multifunctionele apparaat bedienen

  1. Leg het origineel op de glasplaat of in de feeder.

  2. Druk op [Scan and Send] → [Nieuwe bestemming].

    [MASTER] Image_U009_b_drv_scan_send_01_C

  3. Druk op [Bestand].

    [MASTER] Image_U009_b_drv_scan_send_02_C

  4. Stel in het scherm <Bestand> de bestemming in.
    [Protocol]: Selecteer [WebDAV].
    [Hostnaam]: Voer de hostnaam in die wordt weergegeven in het scherm [Scannen] van Canon Mobile Scanning for Business.

    [MASTER] Image_U009_b_drv_scan_send_03_C

  5. Druk op [OK].
    Wijzig indien nodig de scaninstellingen.

OPMERKING

  • Als u tijdens het scannen instellingen registreert in het snelmenu, kunt u de geregistreerde instellingen later oproepen door op de aangewezen knop te drukken. (→"Instellingen toewijzen aan het snelmenu (imageRUNNER ADVANCE-serie bij gebruik van de functie <Scan and Send>)")
  • Bij Canon Mobile Scanning for Business zijn sommige scaninstellingen mogelijk niet van toepassing. (→"Over de scanfuncties")
  • Het WebDAV-poortnummer is standaard ingesteld op "8080". U kunt het poortnummer wijzigen. (→"De WebDAV-poort instellen")
  • Als u het poortnummer hebt gewijzigd, voert u bij het opgeven van de hostnaam op het bedieningspaneel van het multifunctionele apparaat de naam en het nieuwe poortnummer in. (→"De WebDAV-poort instellen")

<Entry Sample> Als het IP-adres "192.168.0.xxx" en het nieuwe poortnummer "8008" is: 

http://192.168.0.xxx:8008/


  1. Druk op [] (Start). Het scannen wordt gestart. Zodra het scannen is voltooid, worden de gescande gegevens opgeslagen op de mobiele terminal en wordt in een dialoogvenster in Canon Mobile Scanning for Business weergegeven dat het ontvangen van gegevens is voltooid. Als u op [OK] tikt, wordt het voorbeeldscherm weergegeven. De manier waarop een voorbeeld van gescande gegevens wordt weergegeven, is afhankelijk van de bestandsindeling. JPEG/PDF: een voorbeeld wordt weergegeven in het voorbeeldscherm. TIFF/OOXML/XPS: u kunt een app selecteren om een voorbeeld weer te geven door op het bestandspictogram te tikken.

OPMERKING

  • Voor de weergave van een voorbeeld van een bestand met de indeling TIFF/OOXML/XPS moet de bijbehorende app op de mobiele terminal zijn geïnstalleerd.
  • Als u [OOXML] selecteert als bestandsindeling bij het scannen, kunt u de gescande gegevens mogelijk niet openen met andere apps. Scan in dat geval opnieuw met een andere bestandsindeling.

Foto's maken

U kunt vanuit deze app de camera activeren en foto's maken.

  1. Tik in het beginscherm van uw mobiele terminal op [M Scanning].

    [MASTER] Image_U039_b_drv_CMS_icon_C
  2. Tik in het beginscherm van Canon Mobile Scanning for Business op [Camera].

    [MASTER] Image_U039_b_drv_camera_01_C
  3. Tik op de sluiterknop om een foto te maken.

    [MASTER] Image_U039_b_drv_camera_02_C

    De gemaakte foto wordt weergegeven.
  4. Als u de gemaakte foto wilt gebruiken, slaat u de foto op.
    Als u de foto opnieuw wilt maken, gaat u terug naar stap 3.

    [MASTER] Image_U039_b_drv_camera_03_C

    De foto wordt opgeslagen in de mobiele terminal en het voorbeeldvenster wordt weergegeven.

U kunt de volgende handelingen uitvoeren voor de fotogegevens.

[MASTER] Image_style_link.gifOpgehaalde gegevens opslaan in cloudopslag

[MASTER] Image_style_link.gifOpgehaalde gegevens per e-mail verzenden

[MASTER] Image_style_link.gifOpgehaalde gegevens printen

Opgehaalde gegevens opslaan in cloudopslag

U kunt gegevens die met "Scannen [imageRUNNER ADVANCE-serie]"/"Scannen [imageCLASS/i-SENSYS-serie]" zijn gescand of gegevens die met "Foto's maken" zijn gemaakt, opslaan in cloudopslag.

  1. Tik in het voorbeeldscherm op [[MASTER] Image_U011_b_drv_share_icon_C].

    [MASTER] Image_U011_b_drv_preview_01_C
  2. Selecteer welke cloudopslag u gebruikt.
    De mappen in de cloudopslag worden weergegeven.

OPMERKING

  • U kunt maximaal 100 bestanden tegelijk uploaden.
  • Als de cloudopslag die u gebruikt als opslagbestemming, niet wordt weergegeven, zelfs niet als u op [[MASTER] Image_U011_b_drv_share_icon_C] tikt, dan tikt u op [Accountinstellingen] en stelt u het account in.

3. Selecteer een map en tik op [Opslaan].
De gegevens worden opgeslagen.

Opgehaalde gegevens per e-mail verzenden

U kunt gegevens per e-mail verzenden die zijn gescand met "Scannen [imageRUNNER ADVANCE-serie]" of "Scannen [imageCLASS/i-SENSYS-serie]". Dit geldt ook voor gegevens die zijn gemaakt met "Foto's maken".

Til in het voorbeeldvenster op [[MASTER] Image_U012_b_drv_mail_icon_C] → selecteer een mailer.

[MASTER] Image_U012_b_drv_mail_01_C
Er wordt een e-mailprogramma geopend en het gescande bestand wordt toegevoegd aan de nieuwe e-mail.

OPMERKING

  • U kunt maximaal 5 gegevensbestanden tegelijk verzenden.
  • U kunt de standaardbestemming van [[MASTER] Image_U012_b_drv_menu_icon_C] instellen in de rechterbovenhoek van het beginscherm van Canon Mobile Scanning for Business → [App Settings] (App-instellingen) → [Send To] (Verzenden naar). Dit komt van pas als u e-mails altijd naar hetzelfde e-mailadres verzendt. (→"De standaard e-mailbestemming instellen")

Opgehaalde gegevens printen

U kunt gegevens printen die zijn gescand met "Scannen [imageRUNNER ADVANCE-serie]" of "Scannen [imageCLASS/i-SENSYS-serie]". Dit geldt ook voor gegevens die zijn gemaakt met "Foto's maken".

OPMERKING

Om gebruik te kunnen maken van de printfuncties, moet u vooraf Canon Mobile Printing versie 2.0.0 of later installeren op uw mobiele terminal. (→"Over de printfuncties")

  1. Tik in het voorbeeldscherm op []. Het scherm [Voorbeeld] van Canon Mobile Printing wordt weergegeven.
  2. Bevestig of selecteer het apparaat dat u wilt gebruiken. Het geselecteerde apparaat in Canon Mobile Scanning for Business wordt weergegeven in [Printer]. Als u geen verbinding kunt maken met het apparaat, wordt het apparaat dat u eerder hebt geselecteerd in Canon Mobile Printing weergegeven. Als u een ander apparaat wilt selecteren, tikt u op [Printer] → selecteer een apparaat → keer terug naar het scherm [Voorbeeld].
  3. Desgewenst tikt u op de printinstellingen → configureert u de vereiste instellingen → keert u terug naar het scherm [Preview] (Voorbeeld).
  4. Tik in het scherm [Preview] (Voorbeeld) op [Print] (Printen).

    [MASTER] Image_U013_b_drv_file_preview_03_C

OPMERKING

  • Als u op het pictogram tikt om terug te gaan naar het scherm vóór het scherm [Voorbeeld] van Canon Mobile Printing, keert u terug naar het scherm Canon Mobile Scanning for Business zonder gegevens te printen.
  • Bezoek voor meer informatie over printinstellingen de hulpsectie of de ondersteuningswebsite van Canon Mobile Printing. U opent de ondersteuningswebsite door in het hulpscherm van deze app op [App Support Site] (Ondersteuningswebsite van app) te tikken.
  • Indien u PIXMA/MAXIFY Printing Solutions of Canon Easy-PhotoPrint gebruikt, kunt u gegevens die u met Canon Mobile Scanning for Business hebt gescand, printen met een apparaat uit de PIXMA-, MAXIFY- of SELPHY-serie. Voor meer informatie over ondersteunde printermodellen en om de downloadpagina te openen, zoekt u in Google Play op "PIXMA/MAXIFY Printing Solutions" of "Canon Easy-PhotoPrint".
  1. Tik in het voorbeeldscherm op [[MASTER] Image_U013_b_drv_share_icon_C].
  2. Tik op [Openen met] → selecteer [Inkjet Print]/[Canon EPP].
  • Afhankelijk van de bestandsindeling van de gescande gegevens, kunt u mogelijk geen gebruikmaken van PIXMA/MAXIFY Printing Solutions of Canon Easy-PhotoPrint.

Lokale documenten gebruiken

U kunt bestanden die in een mobiele terminal zijn opgeslagen beheren, uploaden naar cloudopslag, per e-mail verzenden en printen.

Tik in het beginscherm van Canon Mobile Scanning for Business op [Documenten] → tik op [Lokaal].

Gegevens die zijn gedownload vanuit de cloudopslag, worden opgeslagen in [Lokaal] – [CMSDownload].


[MASTER] Image_U014_b_drv_use_mydocument_01_C

Er wordt een lijst met opgeslagen gegevens op de terminal weergegeven. De volgende categorieën naar bestandsindeling zijn daarbij aan de orde.

  • [Afbeeldingen]: JPEG (jpg/jpeg/jpe), TIFF (tif/tiff), PNG (png), GIF (gif), BMP (bmp), WebP (webp)
  • [Documenten]: PDF (pdf), XPS (xps), Word (doc), OOXML (docx), Excel (xls), OOXML (xlsx), PowerPoint (ppt), OOXML (pptx)

Als u op de bestandsnaam tikt, wordt het voorbeeldvenster geopend.

OPMERKING

Als u op [[MASTER] Image_U014_b_drv_search_icon_C] tikt, kunt u bestandsnamen zoeken.

Raadpleeg het volgende voor meer informatie over gebruiksmethoden.

[MASTER] Image_style_link.gifBestandsnamen bewerken
[MASTER] Image_style_link.gifBestanden verwijderen
[MASTER] Image_style_link.gifUploaden naar cloudopslag
[MASTER] Image_style_link.gifBestanden per e-mail verzenden
[MASTER] Image_style_link.gifBestanden printen

Bestandsnamen bewerken

  1. Tik op het pictogram Bewerken.
  2. Selecteer een bestand.
  3. Tik op [[MASTER] Image_U014_b_drv_share_icon_C].
  4. Tik op [Naam wijzigen].
  5. Geef de bestandsnaam op.

Bestanden verwijderen

  1. Tik op het pictogram Bewerken.
  2. Selecteer het bestand dat u wilt verwijderen.
  3. Tik op [[MASTER] Image_U014_b_drv_trash_icon_C.jpg].
  4. Tik op [Verwijderen].

OPMERKING

U kunt ook alle bestanden in een map verwijderen. Tik op het pictogram van Bewerken en tik vervolgens op [[MASTER] Image_U014_b_drv_share_icon_C] – [Alles verwijderen].

Uploaden naar cloudopslag

  1. Tik op het pictogram Bewerken.
  2. Selecteer het bestand dat u wilt uploaden.
  3. Tik op [[MASTER] Image_U014_b_drv_share_icon_C].
  4. Selecteer welke cloudopslag u gebruikt.
    De mappen in de cloudopslag worden weergegeven.
  5. Selecteer een map en tik op [Opslaan].
    De gegevens worden opgeslagen.

OPMERKING

  • U kunt maximaal 100 bestanden tegelijk selecteren.
  • U kunt de bestanden uploaden die worden weergegeven in het voorbeeldvenster. Tik in het voorbeeldvenster op [[MASTER] Image_U014_b_drv_share_icon_C] en selecteer de cloudopslag die u gebruikt.
  • Als u bestanden uploadt naar Dropbox of Google Drive, kan het uploaden mislukken bij bepaalde bestandsnamen. Raadpleeg voor meer informatie de klantenondersteuning voor de cloudopslag die u gebruikt.
  • Als de cloudopslag die u gebruikt als opslagbestemming, niet wordt weergegeven, zelfs niet als u op [[MASTER] Image_U014_b_drv_share_icon_C] tikt, dan tikt u op [Accountinstellingen] en stelt u het account in.

Bestanden e-mailen

  1. Tik op het pictogram Bewerken.
  2. Selecteer het bestand dat u wilt verzenden.
  3. Tik op [[MASTER] Image_U014_b_drv_mail_icon_C] → selecteer een mailer.
    Er wordt een e-mailprogramma geopend. Het gescande bestand wordt toegevoegd aan de nieuwe e-mail.

OPMERKING

  • U kunt maximaal 5 bestanden tegelijk selecteren.
  • U kunt de bestanden e-mailen die worden weergegeven in het voorbeeldvenster. Tik in het voorbeeldscherm op [[MASTER] Image_U014_b_drv_mail_icon_C].
  • U kunt de standaardbestemming van [[MASTER] Image_U014_b_drv_menu_icon_C] instellen in de rechterbovenhoek van het beginscherm van Canon Mobile Scanning for Business → [App Settings] (App-instellingen) → [Send To] (Verzenden naar). (→"De standaard e-mailbestemming instellen")

Bestanden printen

  1. Tik op de bestandsnaam.
  2. Tik in het voorbeeldscherm op [[MASTER] Image_U014_b_drv_print_icon_C].
    Het scherm [Voorbeeld] van Canon Mobile Printing wordt weergegeven.
  3. Bevestig of selecteer het apparaat dat u wilt gebruiken.

    [MASTER] Image_U014_b_drv_file_preview_01_C
    Het geselecteerde apparaat in Canon Mobile Scanning for Business wordt weergegeven in [Printer].
    Als u geen verbinding kunt maken met het apparaat, wordt het apparaat dat u eerder hebt geselecteerd in Canon Mobile Printing weergegeven.
    Als u een ander apparaat wilt selecteren, tikt u op [Printer] → selecteer een apparaat → keer terug naar het scherm [Voorbeeld].
  4. Desgewenst tikt u op de printinstellingen → configureert u de vereiste instellingen → keert u terug naar het scherm [Preview] (Voorbeeld).
  5. Tik in het scherm [Preview] (Voorbeeld) op [Print] (Printen).

    [MASTER] Image_U014_b_drv_file_preview_03_C

OPMERKING

  • Om gebruik te kunnen maken van de printfuncties, moet u vooraf Canon Mobile Printing versie 2.0.0 of later installeren op uw mobiele terminal. (→"Over de printfuncties")
  • Als u op het pictogram tikt om terug te gaan naar het scherm vóór het scherm [Voorbeeld] van Canon Mobile Printing, keert u terug naar het scherm Canon Mobile Scanning for Business.
  • Bezoek voor meer informatie over print-instellingen de hulpsectie of de ondersteuningswebsite van Canon Mobile Printing. U opent de ondersteuningswebsite door in het hulpscherm van deze app op [App Support Site] (Ondersteuningswebsite van app) te tikken.

Cloudopslag gebruiken

Bestanden die in cloudopslag zijn opgeslagen, kunt u print en/of downloaden.
Tik in het beginscherm van Canon Mobile Scanning for Business op [Documenten].
Als u wilt werken met bestanden in de cloudopslag, tikt u op de cloudopslag die u gebruikt.
Upload bestanden naar de cloudopslag vanaf [Lokaal] op het scherm [Documenten. (→"Lokale documenten gebruiken")

[MASTER] Image_U040_b_drv_use_cloudstrg_01_C

OPMERKING

  • De volgende cloudopslagoplossingen zijn compatibel met deze versie.

- Dropbox
- Google Drive

  • Als de cloudopslag die u gebruikt, niet wordt weergegeven, dan tikt u op [Accountinstellingen] en stelt u het account in.
  • In het zoekvak op elk scherm met een bestandslijst voor cloudopslag kunt u zoeken naar een bestandsnaam.

Raadpleeg het volgende voor meer informatie over gebruiksmethoden.
[MASTER] Image_style_link.gifBestanden downloaden
[MASTER] Image_style_link.gifBestanden printen
[MASTER] Image_style_link.gifAfmelden bij een service

Bestanden downloaden

  1. Tik in het scherm [Documenten] op de cloudopslag die u gebruikt.
  2. Tik op het pictogram Bewerken.
  3. Selecteer het bestand dat u wilt downloaden.
  4. Tik op [[MASTER] Image_U040_b_drv_share_icon_C].
  5. Tik op [Opslaan in de map Downloads].
    Het bestand wordt opgeslagen in [Lokaal] - [CMSDownload].

OPMERKING

  • U kunt de bestanden downloaden die worden weergegeven in het voorbeeldvenster. Tik in het voorbeeldvenster op [[MASTER] Image_U040_b_drv_share_icon_C] - [Opslaan in de map Downloads].
  • Als u bestanden downloadt vanuit Dropbox of Google Drive, moet u de volgende tekens in bestandsnamen vervangen door "_".

- ":" en "/"

- "." aan het begin

<Voorbeeld> ".abc/def.jpg" → "_abc_def.jpg"

Bestanden printen

  1. Tik in het scherm [Documenten] op de cloudopslag die u gebruikt.
  2. Selecteer het bestand dat u wilt printen.
  3. Tik op [[MASTER] Image_U040_b_drv_print_icon_C].
    Het scherm [Voorbeeld] van Canon Mobile Printing wordt weergegeven.
  4. Bevestig of selecteer het apparaat dat u wilt gebruiken.
    [MASTER] Image_U040_b_drv_file_preview_01_C
    Het geselecteerde apparaat in Canon Mobile Scanning for Business wordt weergegeven in [Printer].
    Als u geen verbinding kunt maken met het apparaat, wordt het apparaat dat u eerder hebt geselecteerd in Canon Mobile Printing weergegeven.
    Als u een ander apparaat wilt selecteren, tikt u op [Printer] → selecteer een apparaat → keer terug naar het scherm [Voorbeeld].
  5. Desgewenst tikt u op de printinstellingen → configureert u de vereiste instellingen → keert u terug naar het scherm [Preview] (Voorbeeld).
  6. Tik in het scherm [Preview] (Voorbeeld) op [Print] (Printen).

    [MASTER] Image_U040_b_drv_file_preview_03_C

OPMERKING

  • Om gebruik te kunnen maken van de printfuncties, moet u vooraf Canon Mobile Printing versie 2.0.0 of later installeren op uw mobiele terminal. (→"Over de printfuncties")
  • Als u op het pictogram tikt om terug te gaan naar het scherm vóór het scherm [Voorbeeld] van Canon Mobile Printing, keert u terug naar het scherm Canon Mobile Scanning for Business.
  • Bezoek voor meer informatie over printinstellingen de hulpsectie of de ondersteuningswebsite van Canon Mobile Printing. U opent de ondersteuningswebsite door in het hulpscherm van deze app op [App Support Site] (Ondersteuningswebsite van app) te tikken.

Afmelden bij een service

  1. Tik in het scherm [Documenten] op [Accountinstellingen].
  2. Tik op het pictogram voor details van de cloudopslag om u af te melden.
  3. Tik op [Afmelden].

De standaard e-mailbestemming instellen

U kunt de bestemming van de gescande gegevens die u wilt e-mailen vooraf opgeven. U kunt de bestemming ook in de mail zelf aanpassen tijdens het e-mailen.

OPMERKING

Afhankelijk van het ingestelde e-mailadres, zoals een fout geformatteerd e-mailadres, wordt dit mogelijk niet in de mailer weergegeven als bestemming.

  1. Tik in het beginscherm van uw mobiele terminal op [M Scanning].
  2. Tik in het beginscherm van Canon Mobile Scanning for Business in de rechterbovenhoek op [] → [App-instellingen].
  3. Tik op [Verzenden naar] → voer een adres in het weergegeven dialoogvenster in → tik op [OK]. Het ingestelde adres wordt weergegeven in het scherm [App-instellingen] - [Verzenden naar].

De WebDAV-poort instellen

Als u scant met een imageRUNNER ADVANCE-apparaat, kunt u het gebruikte WebDAV-poortnummer instellen.

De standaardinstelling is "8080".

  1. Tik in het beginscherm van uw mobiele terminal op [M Scanning].
  2. Tik in het beginscherm van Canon Mobile Scanning for Business in de rechterbovenhoek op [] → [App-instellingen].
  3. Tik op [WebDAV-poort] → geef een poortnummer op in het dialoogvenster dat wordt weergegeven → tik op [OK]. Het ingestelde nummer wordt weergegeven in het scherm [App-instellingen]. Als u scant met de functie <Scan and Send> van de imageRUNNER ADVANCE-serie, geef dan bij [Hostnaam] op het bedieningspaneel van het apparaat een hostnaam op. Voer de hostnaam in de volgende indeling, inclusief het poortnummer, in volgens de weergegeven instructies in het scherm [Scannen]. <Entry Sample> Als het IP-adres "192.168.0.xxx" en het nieuwe poortnummer "8008" is: http://192.168.0.xxx:8008/

Een SNMP-communitynaam instellen

U kunt een SNMP-communitynaam instellen. De standaardnaam is "openbaar". Het is normaal gesproken niet nodig om deze instelling aan te passen.

  1. Tik in het beginscherm van uw mobiele terminal op [M Scanning].

    [MASTER] Image_U041_b_drv_CMS_icon_C
  2. Tik in het beginscherm van Canon Mobile Scanning for Business in de rechterbovenhoek op [[MASTER] Image_U041_b_drv_menu_icon_C] → [App-instellingen].

    [MASTER] Image_U041_b_drv_app_settings_01_C
  3. Tik op [SNMP Community Name] (SNMP-communitynaam).
  4. Voer een SNMP-communitynaam in → tik op [OK].

    [MASTER] Image_U018_b_drv_snmp_01_C
    De ingestelde SNMP-communitynaam wordt weergegeven in het scherm [App-instellingen] - [SNMP-communitynaam].

Menutip weergeven

U kunt de gebruiksinstructies die in het beginscherm worden weergegeven wanneer u deze app voor het eerst activeert, opnieuw weergeven.

  1. Tik in het beginscherm van uw mobiele terminal op [M Scanning].

    [MASTER] Image_U042_b_drv_CMS_icon_C
  2. Tik in het beginscherm van Canon Mobile Scanning for Business in de rechterbovenhoek op [[MASTER] Image_U042_b_drv_menu_icon_C] → [App-instellingen].

    [MASTER] Image_U042_b_drv_app_settings_01_C
  3. Schakel [Menutip] in.

    [MASTER] Image_U042_b_drv_menutip_01_C
    De gebruiksinstructies worden weer weergegeven zodra het beginscherm weer wordt weergegeven.

Een proxy instellen

Als voor de communicatie met het apparaat dat u gebruikt een proxy vereist is, stelt u eerst de proxy in.

OPMERKING

  • U kunt geen proxy gebruiken voor communicatie met een cloudopslagservice.
  • Informeer bij uw netwerkbeheerder naar de instellingen.

  1. Tik in het beginscherm van uw mobiele terminal op [M Scanning].

    [MASTER] Image_U043_b_drv_CMS_icon_C
  2. Tik in het beginscherm van Canon Mobile Scanning for Business in de rechterbovenhoek op [[MASTER] Image_U043_b_drv_menu_icon_C] → [App-instellingen].

    [MASTER] Image_U043_b_drv_app_settings_01_C
  3. Tik op [Proxy-instellingen] → tik op [Proxy gebruiken].

    [MASTER] Image_U043_b_drv_proxy_01_C
  4. Voer de gewenste gegevens in.
  5. Tik op [OK].

Het apparaat wordt niet gedetecteerd

Controleer het volgende.

OPMERKING

  • Als het apparaat niet wordt herkend, zelfs nadat u het volgende hebt bevestigd, start u de mobiele terminal opnieuw op. Het apparaat kan dan worden herkend.
  • Neem contact op met de netwerkbeheerder over de netwerkomgeving als het apparaat nog steeds niet wordt gedetecteerd.

Canon-apparaat

  • Ondersteunt het apparaat dat u gebruikt Canon Mobile Scanning for Business? (→ "Info over apparaten met ondersteuning" op het tabblad Hoe te gebruiken)

Het printermodel imageRUNNER ADVANCE C5250/C5240, dat geen scanfunctie ondersteunt, is niet gedetecteerd.

Netwerkomgeving (als de naam van het apparaat wordt bepaald door een DNS-server)

Is het IP-adres van het apparaat correct geregistreerd in de tabel voor naamomzetting van DNS-servers (normale/omgekeerde omzetting)?

Zelfs als u de inhoud van de tabel voor naamomzetting wijzigt, kan het even duren voordat de wijziging is doorgevoerd in de mobiele terminal. Als dit het geval is, start u de terminal opnieuw of verbreekt u de verbinding met het Wi-Fi-netwerk en maakt u opnieuw verbinding.

Zoekmethode

(→ "Het apparaat selecteren/detecteren" op het tabblad Hoe te gebruiken)

  • Kunt u het apparaat vinden met [Apparaat selecteren] - [Handmatig zoeken]?

    Afhankelijk van de netwerkomgeving waarop de mobiele terminal is aangesloten, wordt het apparaat mogelijk niet gevonden door [Apparaat selecteren] - [Automatisch zoeken]. Zoek handmatig als dit gebeurt.
  • Kunt u het apparaat vinden als u handmatig naar apparaten zoekt door de FQDN (indeling inclusief hostnaam, subdomeinnaam en domeinnaam) in te voeren?

    <FQDN Entry Sample> Als de hostnaam 'apparaat01', de subdomeinnaam 'aaa' en de domeinnaam 'bbb.com' is:
    apparaat01.aaa.bbb.com

Netwerkinstellingen van de mobiele terminal

  • Is [Instellingen] - [Wi-Fi] ingeschakeld op uw mobiele terminal?
  • Is er een HTTP-proxy ingesteld op uw mobiele terminal?

Als u een HTTP-proxy gebruikt, stelt u de proxy in bij [App-instellingen] - [Proxy-instellingen] in deze app. (→ "Een proxy instellen" op het tabblad Hoe te gebruiken)

Als u geen HTTP-proxy gebruikt, wijzigt u de Wi-Fi-instellingen van de mobiele terminal in instellingen die geen proxy gebruiken of geeft u het IP-adres of de DNS-naam (FQDN) voor het apparaat op als een host die geen proxy gebruikt.

Netwerkinstellingen voor deze app

  • Komt de SNMP-communitynaam die is ingesteld bij [App-instellingen] - [SNMP-communitynaam] overeen met de instelling op het apparaat?

Netwerkinstellingen van het Canon-apparaat

  • Is de instelling SNMPv1 ingesteld op [Aan]?
  • Is het gatewayadres correct ingesteld?
  • Is het subnetmasker correct ingesteld?

Zoeken naar een apparaat duurt lang

Als u apparaten zoekt via het scherm [Select Device] (Apparaat selecteren) > [Auto Search] (Automatisch zoeken), worden apparaten weergeven in de volgorde waarin ze worden gevonden. Het zoeken naar apparaten neemt normaal gesproken circa 10 seconden in beslag.

Als u bij de Wi-Fi instellingen van de mobiele terminal een IP-adres van een ongeldige DNS-server opgeeft, treedt er een time-out op tijdens het ophalen van de hostnaam. Hierdoor kan het zoeken naar het apparaat langer duren.

Het IP-adres van het apparaat bevestigen

U kunt het IP-adres bevestigen in het scherm met de netwerkinstellingen van het apparaat.

Raadpleeg voor meer informatie de handleidingen bij het apparaat.

OPMERKING

Voor een apparaat dat is geconfigureerd met managerinstellingen is een wachtwoord vereist. Raadpleeg voor meer informatie de handleiding die bij het apparaat is geleverd of neem contact op met uw systeembeheerder.

Welke poortnummers moeten in een firewall worden doorgelaten

Canon Mobile Printing for Business gebruikt de volgende poortnummers.

80 (TCP)WSD
161 (UDP)SNMP
427 (UDP)SLP
443 (TCP)Voor communicatie met cloudopslag (HTTPS)
8000 (TCP)REST
8080 (TCP)WebDAV
8443 (TCP)WSD, REST (HTTPS)
47545 (UDP)Voor het ophalen van apparaatinformatie

OPMERKING

U kunt het WebDAV-poortnummer ook wijzigen. (→"De WebDAV-poort instellen" op het tabblad Hoe te gebruiken)

De externe gebruikersinterface kan niet worden weergegeven vanaf de mobiele terminal

  • Afhankelijk van het apparaat, kan de externe gebruikersinterface mogelijk niet worden weergegeven vanaf de mobiele terminal. Controleer in dit geval de status van het apparaat op de externe gebruikersinterface van de PC of het bedieningspaneel van het apparaat.
  • Als de externe gebruikersinterface wordt weergegeven vanaf de mobiele terminal, kunt u mogelijk niet alle functies gebruiken, waaronder bestandsbewerkingen. Als dit gebeurt, voert u de handelingen uit vanaf de externe gebruikersinterface die wordt weergegeven op de PC of het bedieningspaneel van het apparaat.

Er komt een telefoongesprek binnen tijdens het gebruik van deze app

Het OS van de mobiele terminal ondersteunt multitasking. Dit houdt in dat de app op de achtergrond wordt uitgevoerd terwijl de telefoon in gebruik is. Het scanproces of voorbeeldproces gaat door tijdens de geldige periode van 9 minuten 30 seconden.

Tijdens het scannen

Als de ingeschakelde periode wordt overschreden, wordt het scanproces afgebroken.

Terwijl er een voorbeeld van het lokale document wordt gemaakt

Als de ingeschakelde periode wordt overschreden, wordt het voorbeeldproces gepauzeerd. Als het telefoongesprek is afgerond, wordt het proces hervat.

Tijdens het uploaden naar cloudopslag/downloaden vanuit cloudopslag/maken van een voorbeeld van de gegevens in cloudopslag

Als de ingeschakelde periode wordt overschreden, wordt het opslaan geannuleerd.

OPMERKING

In andere gevallen dan hierboven wordt beschreven, wordt de status behouden van voordat de oproep werd ontvangen en wordt het appscherm opnieuw weergegeven zodra de oproep is voltooid.

Beperkingen bij het opdelen van bestanden

Bij het scannen van meerdere originele bestanden naar een JPEG-bestandsindeling, worden de gescande gegevens in meerdere bestanden opgedeeld.

Bij het scannen met een imageRUNNER ADVANCE-apparaat met de functie <Scan and Send>, kunt u de functie <Opdelen in pagina's> op het apparaat instellen.

In deze gevallen worden de volgende handelingen uitgevoerd.

Uploaden naar cloudopslag

U kunt maximaal 100 bestanden tegelijk uploaden.

Bestanden e-mailen

U kunt maximaal 5 bestanden tegelijk verzenden.

Printen/[Openen in]

Als u meerdere originelen tegelijk scant in JPEG-/TIFF-indeling, kunt u deze niet printen vanaf het voorbeeldvenster of openen in een andere app. Bewerk ze in dat geval via [Documenten] in het startscherm van deze app. (→ "Lokale documenten gebruiken" op het tabblad Hoe te gebruiken)

Voorbeeld van bestand

Tik op [[MASTER] Image_U027_b_drv_l_arrow_icon_C] of [[MASTER] Image_U027_b_drv_r_arrow_icon_C.] onder in het voorbeeldscherm om voorbeelden te bekijken en om naar een ander bestandsvoorbeeld te gaan.

Van sommige PDF's kan geen voorbeeldweergave worden gemaakt

U kunt met Canon Mobile Scanning for Business geen voorbeeld weergeven van PDF's die zijn versleuteld met 256-bits versleuteling en deze ook niet printen.

Als u een voorbeeld wilt bekijken, tikt u op het bestandspictogram in het voorbeeldscherm om een app te selecteren voor de voorbeeldweergave. Als u wilt printen met Canon Mobile Scanning for Business, moet u het versleutelingsniveau van de PDF op een computer wijzigen.

Instellingen toewijzen aan het snelmenu (imageRUNNER ADVANCE-serie, bij gebruik van de functie <Scan and Send>)

Als u de instellingen in het snelmenu invoert, hoeft u de instellingen van de verzendbestemming en de scan-instellingen niet meer in te voeren. U kunt de ingevoerde instellingen later oproepen door op de door u aangegeven knop te drukken.

Instellingen toewijzen aan het snelmenu

  1. Configureer de scaninstellingen op het apparaat. Raadpleeg voor meer informatie stap 1 tot en met 5 in "Bediening van een multifunctioneel apparaat" van "Scannen (imageRUNNER ADVANCE-serie bij gebruik van de functie <Scan and Send>)" op het tabblad Hoe te gebruiken.
  2. Druk op [].
  3. Druk op [Snelmenu instellen].
  4. Klik op [Volgende].
  5. Koppel de instellingen aan de gewenste knoppen → druk op [Volgende]. <Toon bevestigingsscherm bij het oproepen> Als u wilt dat er een bevestiging van de instellingen op het scherm verschijnt als u op een knop drukt, drukt u op [Aan]. <Actie voor oproepen starten> Als u een taak wilt uitvoeren zonder tegelijkertijd op [] (Start) en de knop te hoeven drukken, drukt u op [Aan].
  6. Selecteer een registratielocatie in [Persoonlijk] en [Gedeeld] → druk op de gewenste knop om deze toe te wijzen → druk op [Volgende].
  7. Voer de naam en eventuele opmerkingen voor de knop in. Druk op [Naam]/[Opmerking] → voer een naam/opmerking in → druk op [OK].
  8. Druk op [OK] → [Sluiten]. Druk op [Naam wijzigen] als u de naam en opmerking wilt wijzigen.

Instellingen oproepen via het snelmenu

Geregistreerde persoonlijke knoppen/gedeelde knoppen opvragen.

  1. Druk op [] (Snelmenu).
  2. Selecteer [Persoonlijk] of [Gedeeld] → druk op de knop die u wilt gebruiken.
  3. Druk op [Ja]. Afhankelijk van de netwerkinstellingen van het apparaat, de wireless router en de mobiele terminal, kan het IP-adres van de mobiele terminal mogelijk niet worden vastgesteld. Druk in dit geval in het scherm [Scan and Send] (Scannen en Verzenden) van het apparaat op [Details] en wijzig het IP-adres dat is ingevoerd in [Host Name] (Hostnaam).

OPMERKING

Als u <Display Confirmation Screen When Recalling> (Toon bevestigingsscherm bij het oproepen) voor de oproepinstellingen in het snelmenu instelt op [Off] (Uit), zal er geen bevestiging op het scherm verschijnen wanneer u op de knop drukt.

Scannen niet mogelijk

Als u gebruikmaakt van een imageRUNNER ADVANCE om te scannen met de functie <Scan and Send> en op uw apparaat een bestandsnaam invoert met diakritische tekens of bepaalde symbolen zoals double-byte tekens, umlauten en/of accenten, kunnen de gegevens niet correct worden ontvangen door de app en verschijnt er een foutmelding op het apparaat.

Voer op het apparaat een bestandsnaam in met Latijnse single-byte tekens of single-byte symbolen (ASCII-tekens).

OPMERKING

Bezoek de hulpsectie of de ondersteuningswebsite van Canon Mobile Printing voor verdere probleemoplossing. U opent de ondersteuningswebsite door in het hulpscherm van deze app op [App Support Site] (Ondersteuningswebsite van app) te tikken.

Printen niet mogelijk

  • Om gebruik te kunnen maken van de printfuncties, moet u vooraf Canon Mobile Printing versie 2.0.0 of later installeren op uw mobiele terminal.     - U krijgt toegang tot de downloadpagina van Canon Mobile Printing door in Google Play te zoeken op "Canon Mobile Printing".     - Indien de reeds geïnstalleerde versie van Canon Mobile Printing verouderd is, moet u de toepassing eerst bijwerken vanuit Goodle Play.
  • Als u wilt printen met een apparaat waarvoor de functie Beheer afdelings-id is ingesteld, moet u functie Beheer afdelings-id van Canon Mobile Printing inschakelen. Schakel in het voorbeeldscherm van Canon Mobile Printing > scherm [Printerinstellingen] [Beheer afdelings-id] in.

Installeren/De-installeren bij meerdere gebruikers

  • Besturingssystemen die omgevingen met meerdere gebruikers ondersteunen, zijn Android 4.2 en nieuwer.
  • Als een andere gebruiker Canon Mobile Scanning for Business heeft geïnstalleerd, kunt u geen oudere versie installeren. U moet de nieuwste versie installeren.

Beperkingen bij het gebruik van Android 5.0

Let op het volgende wanneer u deze app gebruikt met een mobiele terminal waarop Android 5.0 is geïnstalleerd.

  • Als u deze app aanroept vanuit het gedeelde menu van een andere app terwijl deze app wordt uitgevoerd om een voorbeeld van gegevens weer te geven in deze app, worden de gegevens mogelijk niet juist weergegeven, afhankelijk van de app waaruit u deze app hebt aangeroepen. In dat geval worden de gegevens wel juist weergegeven als u deze app aanroept vanuit een andere app terwijl deze app gesloten is.
  • Als in Android 5.0 [Accubesparing] is ingeschakeld, worden CPU-bewerkingen onderdrukt en wordt de verwerking van achtergrondgegevens beperkt als de accu bijna leeg is. Als dit gebeurt, werkt de app mogelijk niet goed. Gebruik de app terwijl de accu voldoende is opgeladen of schakel [Accubesparing] uit.
  • Deze app biedt geen ondersteuning voor [Scherm vastzetten] in Android 5.0. Als u [Scherm vastzetten] inschakelt en het scherm van de app vergrendelt, kunt u de app mogelijk niet gebruiken. Als dit gebeurt, sluit u de app vanuit de takenlijst en start u de app opnieuw.
  • Als u [Mobiele gegevens] en [Wi-Fi] inschakelt in de netwerkinstellingen van de mobiele terminal, kunt u in een omgeving waar u geen verbinding met internet kunt maken via Wi-Fi binnen het intranet, mogelijk niet met het intranet communiceren, geen apparaten vinden en niet scannen in de app. Schakel in dat geval [Mobiele gegevens] uit.