Onderzoek naar de meest effectieve vorm van studiemateriaal voor de hedendaagse student

Nu in het hoger onderwijs een generatie studenten rondloopt die gewend is om via smartphones en laptops informatie te vinden en te delen, lijkt het aanbieden van digitaal studiemateriaal logisch. Verschillende onderzoeken tonen echter aan dat dit niet helemaal aansluit op de behoeften van de hedendaagse student. Om lange, complexe teksten te bestuderen, prefereren studenten papier. De meest effectieve vorm lijkt te liggen in hybride studiemateriaal - een afgewogen combinatie van digitaal en papier -, zoals in de Bundle-pilot van het PublishingLab bij de Hogeschool van Amsterdam.

Effectiviteit van geprint studiemateriaal

Hoewel er tegenwoordig veel via het beeldscherm gelezen wordt, is de conclusie uit literatuuronderzoek1 dat het bestuderen van geprinte teksten tot betere studieresultaten leidt. De mogelijkheid zinnen te onderstrepen en aantekeningen te maken, vergroot het tekstbegrip. Ook voor het herlezen en vergelijken van tabellen en afbeeldingen werkt papier het overzichtelijkst en het snelst2. Het heen en weer moeten klikken tussen PDF’s en toetsen leidt bij digitale materialen tot slechtere scores3, terwijl papier bijdraagt aan een betere tekstoriëntatie - waar iets ongeveer stond, de bladspiegel en witregels - en daarmee aan een beter begrip én een betere herinnering4. De Student Monitor 20135 geeft dan ook aan dat 59% van de ondervraagden liever geprint studiemateriaal heeft. Onderzoek6 van de Book Industry Study Group uit hetzelfde jaar geeft zelfs aan dat 71% van de ondervraagde studenten voor print kiest.

Kijk-op-onderwijs
Kijk-op-onderwijs

Voordelen van geprint studiemateriaal:

  • mogelijkheid voor aantekeningen en onderstrepingen
  • beter tekstbegrip
  • makkelijker herlezen en vergelijken
  • betere tekstoriëntatie
  • ruimtelijk tekstbeeld
  • betere studieresultaten

Benieuwd naar de onderzoekssamenvatting?

Download hier de onderzoekssamenvatting Effectief lesmateriaal > [PDF, 7.2MB]

Kijk-op-onderwijs

1. Anita de Groot (2015), Studeren met digitale teksten. Literatuuronderzoek voor PublishingLab/HvA
2. Stoop, Kreutzer en Kircz (2013), Reading and Learning from screen vs print. New Library World
3. Mangen, Walgermo en Brönnick (2013), Reading linear texts on paper vs screen. International Journal Educational Research
4. Mangen en Kuiken (2014), Lost in an iPad, Narrative engagement on paper and tablet. Scientific Study of Literature
5. Student Monitor LLC, Lifestyle & Media - Spring 2013
6. Book Industry Study Group, Student Attitudes toward Content in Higher Education, vol. 4, no. 1. New York: BISG, 2013