Zakelijk

EO Grafiska

Gedurende het project gaf Canon ons advies, inzicht en begeleiding die van onschatbare waarde waren. Hoewel we in grote lijnen wisten welke stappen we moesten zetten richting een bedrijf waarin gedrukte media slechts één kanaal vormen, kregen we met initiatieven zoals het EBBP de tools om specifieke producten te kunnen ontwikkelen.

Krister Mellström, Chief Executive

Het in Skarpnäck, ten zuiden van Stockholm, gevestigde EO Grafiska werd in 1984 opgericht. De 45 medewerkers bedienen een breed klantenbestand, waaronder kabelnetwerk Com Hem, Stockholm Capital en financieringsgroep Nordea Bank. Hoewel offset en digitaal drukwerk de basis vormen van het bedrijf, biedt EO Grafiska zijn klanten echter een groeiend scala diensten aan op het gebied van marketingcommunicatie, van advertentie- en direct mail-campagnes, en IT, fotografie en film, tot het ontwerpen, uitvoeren en meten van crossmedia-campagnes.

De grootste uitdaging voor EO Grafiska was het opnieuw inrichten van de digitale printfaciliteiten in 2009. Het bedrijf was zeker geen groentje op het gebied van digitale productie (in 2002 werd een plaatselijk printbedrijf overgenomen en maar liefst 25% van de output bestond uit digitaal drukwerk), maar investeringen in digitale processen waren in de loop van de jaren achtergebleven bij de veranderende vereisten van de klanten van het bedrijf.

Het bedrijf besloot te gaan samenwerken met Canon. Tijdens regelmatig gehouden bijeenkomsten — in het begin wekelijks — werkten Canon en EO samen om klantpropositie vast te leggen en beslissingen te nemen over de benodigde investeringen. Om hen tijdens dit proces te steunen, namen Krister Mellström en andere senior managers deel aan Canon’s Essential Business Builder Program (EBBP). In dit kader woonden ze seminars bij over onderwerpen als de houding van marketeers ten opzichte van (digitaal) drukwerk en het implementeren van web-to-print. "Deze seminars waren bijzonder waardevol." aldus Mellström. "Hoewel we bijvoorbeeld al onze eigen web-to-printoplossing hadden ontwikkeld, kregen we een breder inzicht in hoe we de dienst effectiever konden vermarkten."

Het 'vernieuwde' EO Grafiska is een heel ander bedrijf dan het grafische bedrijf van enkele jaren geleden dat nauwelijks het hoofd boven water kon houden. Tegenwoordig is het een succesvol, winstgevend bedrijf met meer werknemers en een dienstenaanbod dat uitstekend aansluit op de vraag uit de markt. Wat begon als een project om de printafdeling nieuw leven in te blazen, is uitgegroeid tot reorganisatie van het gehele bedrijf.

Lees hoe Canon EO Grafiska hielp drukwerk-, ontwerp- en IT-bronnen te optimaliseren om haar klanten nieuwe crossmedia-diensten te kunnen aanbieden.

Download de Case Study

Welke producten en diensten gebruiken ze?

Losblad printers

De losblad kleuren- of zwart-witprinters zijn ontwikkeld voor commerciële drukkers en centrale repro-afdelingen, en bieden uitstekende printkwaliteit, nieuwe workflowoplossingen en uitgebreide geïntegreerde afwerking voor maximaal rendement.

Crossmedia-software

Genereer meer printvolume en nieuwe inkomstenbronnen die voortkomen uit multichannel-communicatiemogelijkheden. Canon biedt een breed scala aan schaalbare crossmediale oplossingen op het gebied van foto, video, QR-codes, gepersonaliseerd internet en digitaal printen.

Volgende stappen