Upgraden naar schaalbaarheid als alternatief van vervangen

Upgraden naar schaalbaarheid als alternatief van vervangen

Managers hebben steeds meer behoefte aan geavanceerde realtime verslaglegging. Klanten willen onmiddellijk antwoorden op hun vragen, een naadloze service en direct beschikken over informatie betreffende rekeningen, facturaties, polissen en andere ondersteunende documenten. De directie wil informatiesystemen die snel, differentiërend en rendabel zijn. Het is dan ook niet vreemd dat IT-managers voortdurend onder druk staan om de meest actuele bedrijfsgegevens te delen en te leveren! Een ononderbroken informatiestroom is in alle sectoren cruciaal geworden om een bedrijf draaiende te houden en stelt steeds hogere eisen aan ‘legacy’ of oudere IT-systemen.

Geen enkel woord heeft wellicht zo’n onnodige negatieve bijklank als ‘legacy’. Het lijkt alles samen te vatten waar IT-Managers tegen zou moeten zijn. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de strategie van ‘verwijderen en vervangen’ zo gebruikelijk is en dat de meeste IT-managers als ze ook maar even de kans zouden krijgen liever terug naar de tekentafel gaan en de technologie helemaal hernieuwen. In plaats van de capaciteiten of functionaliteit van een bestaand platform uit te breiden, lijkt het verwijderen en vervangen van oudere systemen beelden op te roepen van een schone lei en een nieuwe start.

Dat hoeft niet. De voorkeur voor verwijderen en vervangen, getuigt van een gebrek aan vertrouwen in de schaalbaarheid en het aanpassingsvermogen van de huidige generatie IT-systemen. Hoewel dit in eerste instantie de fabrikanten en verkopers van deze systemen in een kwaad daglicht lijkt te stellen, is de verklaring eigenlijk heel eenvoudig: een gebrek aan planning. Technologie wordt meestal gekocht als oplossing voor een actueel probleem, niet voor een toekomstig probleem. Slechts heel weinig bedrijven kopen technologie die toekomstbestendig is voor situaties die zich later kunnen voordoen. Velen denken dan ook uit vrees dat upgrades kunnen mislopen of legacy systemen niet kunnen bijbenen, dat helemaal opnieuw beginnen de enige haalbare optie is.

Legacy systemen die sterk embedded zijn in de infrastructuur van een bedrijf zijn bovendien niet alleen een IT-kwestie. Grootschalige veranderingen kunnen verstrekkende gevolgen hebben voor de personeelsbezetting, opleiding¬en en uiteindelijk de winst. Geen enkele organisatie kan het zich echt veroorloven om de systemen helemaal te hernieuwen.

Om flexibel te kunnen zijn, moet een organisatie over het vermogen beschikken zich te kunnen veranderen en systemen snel, veilig en efficiënt te kunnen aanpassen. Technologisch verantwoorde beslissingen nemen betekent niet alleen huidige problemen oplossen, maar ook het vermogen inbouwen om toekomstige problemen te kunnen aanpakken.

Het belangrijkste wat een IT-manager kan doen, is meewerken aan de planning op lange termijn. Voor een doeltreffende planning van de IT, moet de IT-manager betrokken worden bij beslissingen van de directie over hoe het bedrijf er over 10 of 20 jaar zal uitzien. De toekomst voorspellen voor een bedrijf is meer dan alleen de toekomst van uw klanten en hun behoeften voorspellen. Even belangrijk hierbij is plannen hoe de technologie kan meegaan met deze veranderingen.

Het is soms verleidelijk om bij moeilijkheden en lastige problemen die kunnen komen kijken bij legacy IT-systemen een gloednieuwe onafhankelijke oplossing te zoeken en opnieuw te beginnen. Het echte antwoord is echter vooruit plannen en een schaalbare infrastructuur kiezen die nieuwe functionaliteiten mogelijk maakt die zich kunnen aanpassen aan niet te voorziene toekomstige gebeurtenissen. Met andere woorden: overweeg het opwaarderen van bestaande systemen i.p.v. het te vervangen.

Kijk voor meer artikelen voor de IT-manager op canon.nl/business-bytes. >

Een navigatiesysteem voor documenten

Komt er een nieuwe informatiestroom bij, dan vindt een beetje IT'er een manier om die stroom te koppelen aan de bestaande infrastructuur. Maar na verloop van tijd kunnen al die losse lijntjes leiden tot een 'spaghetti' aan programmatuur. De oplossing: bouw een tussenlaag die de informatie uit verschillende systemen aan elkaar kan linken én kan verwerken.

Volgende lezen

Aanmelden CCM Nieuwsbrief

picture-ccm-aanmeld form

Meld u nu aan voor onze digitale nieuwsbrief en blijf ook in de toekomt op de hoogte van alle ontwikkelingen op gebied van Customer Communications Management

Nu aanmelden >

Vraag het onze experts

Bas Beelen

Bas Beelen, Customer marketeer Canon Nederland

Stuur mij een e-mail >

Bezoek mijn LinkedIn pagina >