Responsive E-mail met Inspire Designer

Responsive E-mail met Inspire Designer

Omnichannel communicatie met één platform 

Met de nieuwste Designer versie van Quadient Inspire CCM software hebben gebruikers nu de mogelijkheid om responsive e-mail in te zetten als distributiekanaal voor klantcommunicatie. Hierbij is het essentieel dat alle content zich automatisch aanpast aan smartphones, tablets en notebooks, aangezien e-mail steeds meer op mobiele apparatuur wordt geopend. Dit kan nu doordat de e-mailtemplates responsive opgebouwd worden. De nieuwe functie van Inspire Designer maakt het mogelijk om complete omnichannel communicatie toe te passen. Zo kunnen organisaties die via verschillende kanalen en op verschillende momenten met dezelfde klanten communiceren, een consistente klantervaring realiseren.

Uitdagingen in de praktijk 

Tijdens Focus op Inspire, de jaarlijkse conferentie voor Inspire-gebruikers, demonstreerde Canon onder grote belangstelling de responsive e-mail functionaliteit. Dat er nog een wereld te winnen valt bleek wel uit het feit dat desgevraagd minder dan de helft van de aanwezigen e-mail gebruikte in de klantcommunicatie, terwijl slechts een enkeling hiervoor Inspire gebruikte. Responsive e-mail maakt het mogelijk om goed opgemaakte berichten te sturen voor weergave op een veelvoud aan digitale apparaten. De uitdaging van het relatief goedkoop in te zetten e-mailkanaal is dat de boodschap niet alleen goed leesbaar moet zijn op verschillende beeldschermen, maar dat berichten moet ook goed door verschillende mailprogramma’s moeten komen.

Responsive HTML E-mail functionaliteit 

Met behulp van een responsive tabel voor teksten en responsive images voor beeldelementen kan de juiste e-mail template gebouwd worden. Sommige mail clients bieden ondersteuning voor Media Queries. Met Media Queries kan de lay-out verder aangepast worden aan de schermbreedte van het apparaat en de mail cliënt waarop de ontvanger het bericht bekijkt. Zo worden bij een smartphone alleen de belangrijkste elementen getoond, terwijl in de desktopversie alle tekst- en beeldelementen te zien zijn. Voor uitgebreid testen is er een offline e-mail goedkeuring beschikbaar en is de Litmus Instant E-mail preview geïntegreerd. Deze maakt het mogelijk om een voorvertoning op de verschillende hardware-platformen te zien. Vergelijkbaar met print, kan zo bekeken worden hoe de output eruit ziet in handen van de ontvanger. Voor een groot aantal verschillende apparaten en emailprogramma’s kan dit getest worden, waardoor er volledige controle op het eindresultaat is voordat de e-mail in productie wordt verstuurd.

E-mail verzending 

Een e-mail verzending kan ingepland en 24/7 uitgevoerd worden. Zo kan een bericht rechtstreeks bezorgd worden zonder verdere stappen in het proces zoals bijvoorbeeld bij printen en per post afleveren, van een papieren mailing. Voor het verzenden van e-mail naar klanten kan ook een e-mail service provider ingezet worden. Deze zorgt ervoor dat de verzender niet wordt gezien als spammer of op een blacklist komt te staan. Daarnaast levert een e-mail service provider ook diensten die het onder andere mogelijk maken om de verzending door te meten. Onder andere om te zien of de e-mail aangekomen of gebounced is, welke e-mailberichten geopend zijn en of de URL’s in de mail zijn aangeklikt. De gegevens van deze extra diensten zijn eenvoudig uit het systeem op te halen zodat deze in een dashboard of in een rapportage weergegeven kunnen worden. Dit geeft inzicht en aanleiding om andere acties uit te voeren, zoals een fysieke brief sturen als de e-mail is gebounced.

Voordelen 

Tijdens Focus op Inspire inspireerde de demonstratie van het bouwen, testen en versturen direct tot het verkennen van de mogelijkheden voor de eigen organisatie. Zo werd gevraagd of de responsive e-mail ook met Inspire Interactive te combineren is en of er gepersonaliseerde bijlagen als PDF toegevoegd konden worden. En dat bleek in beide gevallen mogelijk te zijn. Samengevat biedt Responsive E-mail met Inspire Designer: 

• Eén platform 

• Uniforme uitstraling 

• Consistente klantbeleving 

• Eenvoudige realisatie 

• Een efficiënt kanaal voor klantcommunicatie 

• Volledige track en trace

Stap voor stap van Output naar Customer Communications Management

Voor de meeste bedrijven is Customer Communications Management (CCM) de tool om een hoog volume aan gepersonaliseerde, multichannel - of liever nog omnichannel - klantcommunicatie te creëren, te beheren en te distribueren. De vraag is dan ook: hoe kunnen organisaties deze communicatie optimaliseren? Canon bracht de uitdagingen in kaart en geeft tips hoe uw huidige processen kunt evalueren.

Volgende lezen

Aanmelden CCM Nieuwsbrief

picture-ccm-aanmeld form

Meld u nu aan voor onze digitale nieuwsbrief en blijf ook in de toekomt op de hoogte van alle ontwikkelingen op gebied van Customer Communications Management

Nu aanmelden >

Vraag het onze experts

nl_[IMAGE]_robert kerstens

Robert Kerstens, Product & Application Business Developer CCM

Stuur mij een e-mail >