Quick Win uit onverwachte hoek

Quick Win uit onverwachte hoek

Klantcommunicatie door middel van CCM betreft alle raakpunten tussen uw organisatie en uw klanten. Van zaakgerichte correspondentie, facturen, overeenkomsten en bevestigingen tot overzichten en verkoop- en marketingacties. De vraag van business owners in uw organisatie naar ontsluiting van data voor klantcommunicatie zal door digitalisering alleen maar toenemen. De IT-afdeling wordt daardoor een belangrijke schakel voor concurrerend vermogen, want zij heeft de positie om digitaliseringstrajecten te sturen, zodat de juiste informatie op het juiste moment aangeleverd en verwerkt kan worden in klantgerichte communicatiemiddelen. Zowel op papier als digitaal. Uiteraard ligt de verantwoordelijkheid voor de facturatie bij Finance, loyaliteitscampagnes bij Marketing en klachtenafhandeling bij Customer Service, maar IT maakt dat het samen werkt. De systemen en applicaties waar u verantwoordelijk voor bent, zijn namelijk noodzakelijk om klantcommunicatie te realiseren.

Van ad hoc naar centraal en consistent

De IT-afdeling kan tijd besparen door de versnipperde klantcommunicatie om te buigen naar centraal en consistent georganiseerde communicatie richting klanten, zowel intern als extern. Niets kost immers zoveel tijd als het creëren van ad-hoc-oplossingen om op iedere vraag vanuit de business weer een nieuw antwoord te moeten geven. Het is nu zaak om vragen voor te zijn en data op uniforme wijze te verwerken voor klantgerichte communicatie en deze via het door de klant gewenste kanaal te ontsluiten. Zo creëer je consistente communicatie en voorkom je een lappendeken aan systemen en koppelingen.

Tijd-, plaats- en mediumonafhankelijkheid

Klantcommunicatie vanuit één platform beschikbaar maken - zowel digitaal als op papier – is het werkgebied van Customer Communications Management. Dit maakt dynamische communicatie mogelijk, wat inhoudt dat klantinformatie en -communicatie niet meer aan tijd, plaats of medium gebonden is. Een factuur via een mobiele app delen, is dan net zo makkelijk te realiseren als een batch geprinte facturen voor klanten die een papieren versie per post prefereren. De (klant)data worden immers via één platform ontsloten, en kunnen aldus voor verschillende doelen, middelen en media gebruikt worden. Aan tafel met de zoveelste applicatieontwikkelaar of landingspaginabouwer behoort hiermee tot het verleden.

De voortrekkersrol van IT

Centrale en geautomatiseerde ontsluiting van informatie is een proces dat, afhankelijk van uw branche, snel of minder snel gerealiseerd kan worden. Als specialist in een informatie-intensieve sector weet u wat binnen uw organisatie haalbaar en hanteerbaar is. Zo kunt u het voortouw nemen om het uw afdeling en die van uw collega’s makkelijker te maken bij een groeiende behoefte aan effectieve klantcommunicatie.

Lees het volledige artikel >


Customer Communications Management en de rol van IT

Het zal geen nieuws zijn: digitalisering en transformatie zijn aanjagers van grote dynamiek in de IT van veel bedrijven. Klanten behouden én kosten besparen dwingt tot snellere, betere en goedkopere manieren om de kostbare klant te bedienen. Customer Communications Management (CCM) wordt daarbij gezien als het grote antwoord. Wat voor voordelen biedt het implementeren van CCM voor de hele organisatie en wat is de rol van IT als het gaat om keuzes op dat vlak?

Volgende lezen

Aanmelden CCM Nieuwsbrief

picture-ccm-aanmeld form

Meld u nu aan voor onze digitale nieuwsbrief en blijf ook in de toekomt op de hoogte van alle ontwikkelingen op gebied van Customer Communications Management

Nu aanmelden >

Vraag het onze experts

Bas Beelen

Bas Beelen, Customer marketeer Canon Nederland

Stuur mij een e-mail >

Bezoek mijn LinkedIn pagina >