Hoe marketingtrends het ICT-landschap beïnvloeden

Hoe marketingtrends het ICT-landschap beïnvloeden

Marketingtrends en digitalisering

Canon Nederland is hoofdsponsor van Platform Innovatie in Marketing (PIM) en gastheer van diverse PIM-bijeenkomsten. Tijdens de bijeenkomst in februari dit jaar presenteerden Aljan de Boer van TrendsActive en Stefan Harzevoort van Redhotminute het tiende PIM Trendrapport. Dit jaar belicht het rapport de homo digitalis, de mens die digitale tools inzet om zijn leven te vergemakkelijken en te verrijken. Een aantal trends maakt de noodzaak van digitale transformatie in 2015 nog dringender, wat duidelijk maakt dat de rol van IT alleen maar belangrijker wordt.

De derde golf: digitale disruptie

Bedrijven zijn zich aan het herbezinnen en hun organisaties aan het klaarstomen om een stortvloed aan nieuwe digitale mogelijkheden te integreren. Bovenop de IT-golf uit de jaren ’60 en ’70, de internetgolf in de jaren ’90 én de invloed van social media en mobiel in de afgelopen jaren, is nu een derde digitaliseringsgolf gaande. Deze derde golf heeft grote impact op de wijze van communiceren, consumeren en produceren. Verdienmodellen van hele sectoren gaan op de schop en de macht verschuift naar de consument en koper. Dit is het tijdperk van de Homo Digitalis.

Meer data, meer communicatie

De digitale mens wil gebruikmaken van de voortbrengselen van grootschalige bedrijfsomgevingen, zoals telecom en financiële diensten, maar wil persoonlijk en maatgericht tegemoet getreden worden. Dit is fundamenteel anders dan het tijdperk waarin de consument zich maar diende te schikken naar de systemen en processen van de organisatie. De derde digitaliseringsgolf laat de klant zelfs binnen in de bedrijfsprocessen met de mogelijkheid om producten of diensten zelf samen te stellen. Of het nu sneakers of verzekeringspakketten zijn. Voor u betekent dit een in hoog tempo naderende situatie waarin bedrijfssystemen en applicaties het mogelijk moeten maken om als bedrijf allerlei inkomende informatie accuraat en sneller dan ooit tevoren te beantwoorden. Want de digitale klant verwacht een bevestiging, een update, een melding of een antwoord op zijn vraag. Niet volgende week, maar vandaag. U dient dus in staat te zijn om uw uitgaande communicatie ‘on the fly’ te generen om te voldoen aan de verwachtingen van de klant. Een geheel nieuwe dimensie waar Customer Communications Management op een geautomatiseerde wijze in kan voorzien.

Be agile

Een van de belangrijke raadgevingen van het rapport is: ‘Be agile’ of anders gezegd wees alert, flexibel en blijf in beweging. Het zal duidelijk zijn dat de opkomst van de digitale economie geworteld staat in de techniek en de mogelijkheden van de ICT-omgeving. Of het nu de overheid, een productie-bedrijf of een bankinstelling betreft. Zo beïnvloeden marketingtrends ook úw ICT-landschap. Uw vak wordt er in elk geval zeker niet saaier op.

Download het volledige Marketing Trendrapport >


Customer Communications Management en de rol van IT

Het zal geen nieuws zijn: digitalisering en transformatie zijn aanjagers van grote dynamiek in de IT van veel bedrijven. Klanten behouden én kosten besparen dwingt tot snellere, betere en goedkopere manieren om de kostbare klant te bedienen. Customer Communications Management (CCM) wordt daarbij gezien als het grote antwoord. Wat voor voordelen biedt het implementeren van CCM voor de hele organisatie en wat is de rol van IT als het gaat om keuzes op dat vlak?

Volgende lezen

Aanmelden CCM Nieuwsbrief

picture-ccm-aanmeld form

Meld u nu aan voor onze digitale nieuwsbrief en blijf ook in de toekomt op de hoogte van alle ontwikkelingen op gebied van Customer Communications Management

Nu aanmelden >

Vraag het onze experts

Bas Beelen

Bas Beelen, Customer marketeer Canon Nederland

Stuur mij een e-mail >

Bezoek mijn LinkedIn pagina >