Hoe marketingtrends het ICT-landschap beïnvloeden

Hoe marketingtrends het ICT-landschap beïnvloeden

Marketingtrends en digitalisering

Canon Nederland is hoofdsponsor van Platform Innovatie in Marketing (PIM) en gastheer van diverse PIM-bijeenkomsten. Tijdens de bijeenkomst in februari dit jaar presenteerden Aljan de Boer van TrendsActive en Stefan Harzevoort van Redhotminute het tiende PIM Trendrapport. Dit jaar belicht het rapport de homo digitalis, de mens die digitale tools inzet om zijn leven te vergemakkelijken en te verrijken. Een aantal trends maakt de noodzaak van digitale transformatie in 2015 nog dringender, wat duidelijk maakt dat de rol van IT alleen maar belangrijker wordt.

De derde golf: digitale disruptie

Bedrijven zijn zich aan het herbezinnen en hun organisaties aan het klaarstomen om een stortvloed aan nieuwe digitale mogelijkheden te integreren. Bovenop de IT-golf uit de jaren ’60 en ’70, de internetgolf in de jaren ’90 én de invloed van social media en mobiel in de afgelopen jaren, is nu een derde digitaliseringsgolf gaande. Deze derde golf heeft grote impact op de wijze van communiceren, consumeren en produceren. Verdienmodellen van hele sectoren gaan op de schop en de macht verschuift naar de consument en koper. Dit is het tijdperk van de Homo Digitalis.

Meer data, meer communicatie

De digitale mens wil gebruikmaken van de voortbrengselen van grootschalige bedrijfsomgevingen, zoals telecom en financiële diensten, maar wil persoonlijk en maatgericht tegemoet getreden worden. Dit is fundamenteel anders dan het tijdperk waarin de consument zich maar diende te schikken naar de systemen en processen van de organisatie. De derde digitaliseringsgolf laat de klant zelfs binnen in de bedrijfsprocessen met de mogelijkheid om producten of diensten zelf samen te stellen. Of het nu sneakers of verzekeringspakketten zijn. Voor u betekent dit een in hoog tempo naderende situatie waarin bedrijfssystemen en applicaties het mogelijk moeten maken om als bedrijf allerlei inkomende informatie accuraat en sneller dan ooit tevoren te beantwoorden. Want de digitale klant verwacht een bevestiging, een update, een melding of een antwoord op zijn vraag. Niet volgende week, maar vandaag. U dient dus in staat te zijn om uw uitgaande communicatie ‘on the fly’ te generen om te voldoen aan de verwachtingen van de klant. Een geheel nieuwe dimensie waar Customer Communications Management op een geautomatiseerde wijze in kan voorzien.

Be agile

Een van de belangrijke raadgevingen van het rapport is: ‘Be agile’ of anders gezegd wees alert, flexibel en blijf in beweging. Het zal duidelijk zijn dat de opkomst van de digitale economie geworteld staat in de techniek en de mogelijkheden van de ICT-omgeving. Of het nu de overheid, een productie-bedrijf of een bankinstelling betreft. Zo beïnvloeden marketingtrends ook úw ICT-landschap. Uw vak wordt er in elk geval zeker niet saaier op.

Download het volledige Marketing Trendrapport >


Aanmelden CCM Nieuwsbrief

Meld u nu aan voor onze digitale nieuwsbrief en blijf ook in de toekomt op de hoogte van alle ontwikkelingen op gebied van Customer Communications Management

Nu aanmelden >

Vraag het onze experts

Robert Kerstens, Product & Application Business Developer CCM

Neem contact met mij op >