Het dilemma van IT: verandering in één klap of verbetering in stapjes?

Het dilemma van IT: verandering in één klap of verbetering in stapjes?

IT heeft het potentieel in zich om de manier waarop bedrijven werken te veranderen. Maar moeten IT-managers voor een grootse hervorming van IT gaan, of op veilig spelen door verandering in kleine stapjes door te voeren?

In een ideale wereld zou de IT-manager vanuit zijn strategische visie een organisatie willen transformeren en alerter, creatiever en klantgerichter maken. In werkelijkheid wordt de herstructurering van IT echter al te vaak meer door huidige zorgen bepaald dan door idealen op de lange termijn.

Hoewel de organisatie graag mag profiteren van tal van digitale technologieën, zoals mobiel, cloud en business intelligence, worden pogingen tot transformatie vaak verlamd door oude IT/legacy-problemen. Overschakelen naar een on-demand, nieuwe structuur is niet eenvoudig wanneer vele productiesystemen nog op een traditioneel bedrijfsnetwerk draaien.

Dat is een uitdaging die IT-managers bij de kop moeten pakken. Technologie heeft – meer dan alle andere dingen die te maken hebben met de business – het grootste potentieel in zich om operationele processen revolutionair te veranderen, de rendabiliteit een impuls te geven en de tevredenheid van de medewerkers te vergroten.

Veel IT-managers zien bij het bekijken van de vraag naar digitale transformatie alleen de beperkingen van hun legacy-systemen. Hoe kunnen IT-managers deze IT-transformatie dan het slimst aanpakken? Moeten de verantwoordelijken van technologische verandering kleine stapjes nemen die een vlot verloop van de werkzaamheden niet verstoren, of moeten ze voor een complete hervorming gaan?

De meningen over wat dan wel de beste strategie is lopen sterk uiteen. Sommigen geloven in een frisse start: de ‘schone lei’-aanpak. Voorzichtigere managers komen dan weer met overtuigende argumenten aanzetten over kosten, verstoring van de business en mogelijke stilstand. In veel gevallen moeten de IT-manager en zijn of haar afdeling ervoor zorgen dat de voordelen van technologische innovatie goed worden gebruikt.

Omdat IT van nature uit alomtegenwoordig is, bevinden IT-managers zich in de meeste organisaties in een unieke positie die hen een panoramische blik biedt op het geheel van activiteiten van een organisatie. Dat perspectief biedt een veelvoud aan raakpunten met bedrijfsunits en eindklanten. Deze interactiviteit moet het vertrekpunt zijn voor een door IT geleide heruitvinding van de organisatie. Door te spreken met de relevante personen kunnen IT-managers begrijpen welke nieuwe systemen ze moeten inschakelen en wanneer.

De implementatie van de transformatie is echter het moeilijke deel van het traject. Zoals eerder gezegd, zijn vele belangrijke productiesystemen sterk verankerd in de dagelijkse operaties. Experimenteren met verstorende technologieën, zonder verstoring van bedrijfsprocessen te riskeren, is niet eenvoudig.

In elke organisatie kunnen er silo’s zijn van mensen die zich verzetten tegen nieuwe ideeën en verandering. IT-managers mogen zich hierdoor niet laten ontmoedigen, maar dienen zich te ontwikkelen tot ondernemers die de waarde van de verandering weten te verkopen en de zakelijke voordelen kunnen uitdragen. Ze moeten vernieuwende ideeën niet alleen met dezelfde focus en snelheid benaderen, maar mogen er ook niet voor terugschrikken om vergissingen te begaan.

IT-leiders moeten elk intern project op dezelfde manier benaderen als een ondernemer een nieuwe investering. In plaats van naar de mogelijke verstoring van digitale technologieën te staren, moeten bedrijven het over een kans hebben om inefficiënte, frustrerende oude processen te vervangen.

Een verandering in één klap in IT is een kans om bredere strategische doelen met een echt transformatiepotentieel te realiseren. Bedrijven moeten het aandurven om oude structuren los te laten en opnieuw achter hun doelen leren aangaan door een transformerende visie te hanteren zodat ze niet voortdurend het volgende kleine stapje moeten plannen.

Door eerst de rest van de organisatie aan boord te krijgen, kunnen IT-managers een transformerende strategie ontwikkelen die de problemen van oude technologie tenietdoet en digitale systemen en diensten optimaal benut.

Bronnen:

https://enterprisersproject.com/article/2015/3/3-ways-cios-can-embrace-disruptive-technologies-without-ignoring-legacy-it

http://blogs.wsj.com/cio/2012/11/30/cios-must-embrace-risk-to-achieve-greater-innovation/

Kijk voor meer artikelen op Business Bytes

Een navigatiesysteem voor documenten

Komt er een nieuwe informatiestroom bij, dan vindt een beetje IT'er een manier om die stroom te koppelen aan de bestaande infrastructuur. Maar na verloop van tijd kunnen al die losse lijntjes leiden tot een 'spaghetti' aan programmatuur. De oplossing: bouw een tussenlaag die de informatie uit verschillende systemen aan elkaar kan linken én kan verwerken.

Volgende lezen

Aanmelden CCM Nieuwsbrief

picture-ccm-aanmeld form

Meld u nu aan voor onze digitale nieuwsbrief en blijf ook in de toekomt op de hoogte van alle ontwikkelingen op gebied van Customer Communications Management

Nu aanmelden >

Vraag het onze experts

Bas Beelen

Bas Beelen, Customer marketeer Canon Nederland

Stuur mij een e-mail >

Bezoek mijn LinkedIn pagina >