Wat maakt een foto in jouw genre nu een goede foto?
“Een foto moet iets zeggen, iets aparts hebben, zich onderscheiden. Mijn specialisme is popfotografie. Tijdens concerten zijn misschien drie nummers waarvan je hooguit 30 seconden mag fotograferen. Snel handelen is dus vereist en daarbij zijn er natuurlijk de vele lampen op een podium die in je lens schijnen. Met het licht moet je spelen en je foto laten versterken!”

Welke tip heb je voor de serieuze amateurfotograaf?
“Een aantal dingen kun je leren. Ten eerste waar sta je ten opzichte van het podium? Laten we uitgaan van Front stage. Wat zijn de omstandigheden? Zijn er veel ‘moving heads’ oftewel van die lampen die om hun as draaien en veel verschillende kleuren aannemen? Het licht kun je zoals gezegd gebruiken. Het kan als een aura om de artiest vallen, maar je moet het wel zien en op het juiste moment schieten. Daar komt ook een dosis geluk bij kijken.”

Bereid je je nog op een bepaalde manier voor?
“Per concert stel ik mezelf een ander doel. Ik bekijk de foto’s die andere collega’s  maakten van het concert en stuur ze eventueel een mailtje om informatie in te winnen. Hoe ver sta je van het podium, welk materiaal staat je ter beschikking. Daarnaast probeer ik vaak zelf bij het openingsconcert van de tournee van de artiest te zijn, zodat de act goed ken en weet wat er gaat gebeuren en hoe iemand opkomt!”

Welke eigenschappen hebben jou succes gebracht?
“Een pro-actieve instelling. Leren van wat artiesten doen, ze leren lezen! Ik weet bijvoorbeeld goed hoe Marco Borsato zich gedraagt op het podium, hij neemt standaard een sterke pose aan in zijn optredens. Een moment waar ik op gebrand ben. Daarnaast ben ik serieus en altijd scherp en bovendien moet je ervoor gaan en gefocust blijven. Tot slot heeft een dosis geluk mij ook gebracht waar ik nu sta.”

Heb je nog ambities na het fotograferen van zoveel beroemdheden?
“Naast nog meer fotografie ben ik nu ook meer betrokken bij de organisatie van het fotograferen bij evenementen. Zo kom ik al twaalf jaar bij de World Music Awards en daar is altijd chaos op de rode loper onder de fotografen, geschreeuw, geruzie verzieken de sfeer en het is dan ook een aantal keer flink uit de hand gelopen. Nadat Prins Albert van de voeten is gelopen en zelfs Michael Jackson afzei om de sfeer op de rode loper, heb ik een plan ingediend bij de organisatie om de sfeer te veranderen. Sindsdien ben ik betrokken bij de organisatie en is het hele fotograferen op de rode loper georganiseerd. Fotografen ondertekenen een contract, krijgen een nummer en een vak toegewezen en worden hier naar toe begeleid. Iedereen werkt mee en weet waar hij aan toe is. Sindsdien is de sfeer een stuk beter en heeft Prins Albert me in persoon bedankt voor deze opzet.”

Voor meer informatie en foto’s van Sven Hoogerhuis zie www.svenhoogerhuis.nl of  www.cyberimage.nl

 

spacer
					image